voorvork olie verversen

zwarte lola

Die hard MF'er
13 mei 2014
353
71
Heerlen
ik wil eens aan jullie vragen wanneer jullie voorvork olie gaan verversen/ nooit want hij dempt nog goed /na ???? km / 1 x per ???? jaar en wat voor olie jullie daarvoor gebruiken /h t f /speciale voorvork olie/ hydro olie / gewone motor olie , of laten jullie dat doen en weet het niet :] :]
 
Ik heb 15 jaar in de automotive gezeten. En heb automaatbakken en differentieelen gekend die filled-for-life waren. Hier lijkt mij toch wel meer mechanische belasting te zijn als ik een motor voorvork. Hoezo zou deze olie dan wel ververst moeten worden? En waarom staat er ook geen interval in het WPH? En waarom staat er dan ook geen houdbaarheid datum op de fles olie? misschien is de olie in de fles wel ouder als de olie die in je voorvork zit.

gewoon uit nieuwsgierigheid

15 jaar automotive en niet bekend ermee dat inmiddels iedereen wel snapt dat filled-for-live onzin is ?

Ik heb nooit in de automotive gezeten maar heb wel heel wat Volvo's gereden. Iedere Volvo eigenaar die enig technisch inzicht heeft ververst zijn versnellingsbakolie en automaat olie ondanks dat het filled for live is. En als je ziet hoe het eruit ziet, ruikt en aanvoelt dan snap je waarom.
Als je de forums erop na slaat lees je ook dat eigenlijk iedereen een verbetering merkt in het schakelgedrag na verversen.

Bij de Volvo's werd ook altijd aangegeven dat bij taxi gebruik of veel zware lasten slepen er wel olie gewisseld dient te worden.

Het is gewoon 'onmogelijk' dat olie die zijn werk goed doet op den duur niet vervuilt en vermengd met spul dat de fabrikant er niet in heeft gestopt.

Voorvorkolie verliest ook langzaam zijn werkzaamheid. Neemt vuil en vocht op.

En waarom het niet op de fles staat ? Geen idee, vraag het de fabrikant, die beslist wat er wel of niet op de fles word gezet.
Iig is mij ook nooit schriftelijk verteld dat en hoe ik moet ademen. Toch doe ik dat.
 
Graag zou ik de voorvorkolie van mijn VF700 sabre willen verversen. Is er een manier om ook gelijk de binnenkant van de vork te reinigen zonder deze te hoeven te demonteren? Bijvoorbeeld doorspoelen met een reinigingsmiddel oid?
Zo ook hetzelfde met de cardanolie..
Waarom niet demonteren en meteen verse keerringen?
 
Waarom niet demonteren en meteen verse keerringen?

Aangezien ze niet lekken probeer ik dat klusje eigenlijk te mijden. Zelf heb ik daar ook geen ervaring mee.
Het neemt natuurlijk niet weg dat je gelijk heb. Eigenlijk moet ik ze er gewoon onder vandaan halen en proberen. Al is het alleen maar voor de ervaring.
Ach wie weet krijg ik in het nieuwe jaar nog een ingeving8)7

Ik las net dat er zowel links als rechts verschil zit in het aantal cc voor de olie.. 340cc links en 360cc rechts. Heeft dat te maken met het anti-dive systeem? (Wat klinkt dat lekker luxe zeg voor een 33 jaar oude fiets)
 
Ja, dat klopt. er zit soms verschil in de ene of de andere vorkpoot. De voorvorkolie wordt donker door het grafiet wat van de glijbussen af komt, daardoor wordt de werking van de voorvork ook minder. De keerringen die drogen uit (kleine barstjes in het rubber) of raken beschadigd door de roestplekjes (pitting) op de binnenpoten. Afhankelijk van de roestvorming, kun je die licht opschuren of in een extreem geval opnieuw laten hard verchromen en slijpen.
Het spoelen van de vorkpoten, deed ik altijd met wasbenzine. Daarna goed laten drogen en weer vullen met de voorgeschreven hoeveelheid voorvorkolie.
34391076yc.jpg


34391079ms.jpg
 
De vork kun je doorspoelen met bv diesel: de aftapjes onderin weer monteren, vullen met 200-300 cc diesel, paar keer pompen met de voorvork en weer leeg laten lopen. Wel goed uit laten lekken (nachtje laten staan)
Bij de cardan zou ik deze moeite niet nemen, hier treed volgens mij amper vervuiling op. De paar keer dat ik bij motoren deze olie heb vervangen kwam deze er compleet schoon uit.

Er blijft genoeg olie danwel andere vloeistof hangen in de vork, en bij een cartridgevork helemaal. Als je hem dus doorspoelt, doe dat dan met verse olie, en haal hem anders uit elkaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan