Voorvork pas maken Zero DS

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
6.646
4.817
Lemelerveld
Recent heb ik een Zero DS gekocht. Deze is helaas nog met shokdemper en voorvork van FastAce. Beide blijken nu gaar te zijn.

De aftermarket hiervoor in Nederland is niet bestaand. Achter wordt er een schokdemper nieuw pas gemaakt.

Voorop wil ik eigenlijk een hele voorpartij pas maken van een andere motor. Zo kan ik tegelijk de voorvork en de matige remmerij aanpakken.
Nu weet ik echter nog niet welke donor motor ik wil opzoeken.

Ik twijfel nog tussen alleen andere poten steken of een hele voorvork incl kroonplaten over zetten.
De voorvork heeft vrij bijzondere maten.
- Het is een USD met 38mm binnenpoten. 48mm klemmen op de buitenpoten.
- De totale lengte van hart as naar bovenkant kroonplaat is 75,5 cm uitgeveerd. Hierop is natuurlijk een paar cm speling, vooral langer kan wat doorgestoken worden.
- Hart op hart maat voorvork poten is 17,7cm.
- Van kroonplaat tot kroonplaat zit 16,2cm, het staal van het balhoofd is 15,3cm hoog. Daartussen zitten bussen die mee draaien met de kroonplaten.
- Kroonplaat totaal 24cm.
- Remschijf is 320mm.

Ik wil er graag weer een 19' voorwiel in hebben.
Hierdoor ontstaan de verdachten:
- Aprilia Pegaso (zowel USD als Conventioneel te krijgen.
- BMW F650 Funduro/GS.
- Suzuki V-Strom
- Kawasaki Versys 300: Lengte voorvork 79cm, breedte kroonplaat 24cm, hoogte tussen kroonplaten 20,7cm. 2e hands niet aan te komen nog.
- Honda CB500X
- KTM Adventure 390

Mochten jullie eventueel suggesties voor motoren hebben die hier binnen vallen of motoren hebben staan van het rijtje hier boven, zouden jullie dan eens de lengte van de uitgeveerde voorvork willen meten en bij USD vorken de ingeklemde diameter van de poten?

Eventuele ideeën/tips voor een ombouw zijn allemaal welkom.
 
Laatst bewerkt:
Wat weegt die Zero?
Of ga je de vork qua vering en demping sowieso aanpassen?
Als je gaat aanpassen is een geavanceerdere vork een betere basis voor een veringboer om aan te passen, of er moeten aftermarket al veel veren en cartridges voor te krijgen zijn.
Waarom graag een 19"wiel?
 
De zero weegt 165kg volgens het RDW.

Van de bovengenoemde motoren weet ik dat een groot deel vrij slap op de veren staat. Eigenlijk wilde ik eerst iets redelijk pas zien te vinden en dan later me zorgen gaan maken over de rij eigenschappen. Het wordt nl al snel beter dan een lekkende poot met beginnende speling op de glijbussen waar nu al bijna niet aan te komen is, laat staan over 2 jaar als de rommel in hetzelfde kilometrage blijft verslijten...

Het 19' wiel zit er in en past goed bij het geheel.
 
een glijbus is toch niks bijzonders? Als HK ze niet gewoon de plank heeft zijn ze vast wel te bestellen..
Nouja, van een Fastace voorvork?
Het is vast ook nog wel te repareren, maar die fiets was nog geen 26K oud en lees er op de Amerikaanse fora aardig veel defecten over. Doe het dan liever gelijk goed met een degelijke voorkant er in ipv om de zoveel tijd oplappen.
Zowel de voorvork als schokdemper vind ik eigenlijk alleen weer in de Pitbike webshops, zegt al genoeg.
 
Misschien dat je hier iets aan hebt:
Voorvorken motor.png


FF opslaan en dan uitvergroten
 
  • Leuk
Waarderingen: dgr
Wat is de off set van de kroonplaat en t-stuk? ZIt de asopname in de voorvorkpootlijn of ervoor? Wat is de asmaat?

Er komt meer bij kijken dan je denkt. Heb je al bij HK gevraagd of ze de originele vork kunnen reviseren/aanpassen?
 
Ik zou kijken of je een heel voorsetje van bijvoorbeeld een willekeurige japanse all road kan vinden en dan alleen de balhoofdpen aanpassen. Liefst een vork met dezelfde diameter balhoofdpen. USD zou ik geen voorkeur voor hebben, conventioneel is niet slechter.
Koyo 30x55x17mm SAC3055-1 angular-contact caged ball bearings

Yamaha TDM 900 heeft dezelfde
 
Laatst bewerkt:
Heb HK al gemaild, tot op heden geen reactie.

In eerste instantie hoop ik gewoon dat ik er 2 andere poten in kan schuiven. USD zit er nu in, dus zou kwa pasmaat mooier uitkomen. Buiten dat het leuker staat heb ik er geen echte voorkeur voor. De meeste hoop heb ik gevestigd op een voorvork van een ouder type Pegaso omdat ik weet dat die vrij dunne buiten poten hebben. Kan echter nog geen maten vinden. Bekende van mij heeft wel zo'n ding, maar die denk dat een schuifmaat gewoon een hele brieke waterpomptang is.

Ik rij deze week nog woon-werk op de Zero. Maandag gaan de voorvork en achterveer er uit om het eea te meten.

We gaan niet racen, als het voorwiel iets verplaatst door iets minder offset of een wielas die in de vork zit ipv er voor denk ik niet dat het opeens een verschrikkelijke motor wordt.
Ik hoef geen rondetijden te winnen. Gewoon van en naar het werk en niet om de 10.000 km wat te zeiken hebben met obsolete spul.
 
Laatst bewerkt:
HK aan de lijn gehad. Hebben de glijbussen niet liggen. Is een aparte maat.
Kan het eea afgedraaid worden en 2 glijbussen boven elkaar, maar het is niet alles.
De Fastace voorvork waren ook zij niet gek op. Ze noemden het een ''andere'' kwaliteit dan we gewend zijn.

In de categorie een stuk zwaarder kwamen zij eigenlijk op een Yamaha Thundercat of FJR1300. Die hebben binnenpoten van 48mm en dan slappere veren er in.

Wat ik dan daarvan eventueel zoek zijn de lengte van de as tussen de 2 onderpoten en de totale lengte van bovenkant schokbreker tot hart as.
 
Ik denk niet dat een Thundercat 48mm poten heeft, eerder 41mm. Bedoel je een Thunderace?
Dat kan ik verkeerd verstaan/onthouden hebben inderdaad.

Ik lijk het bijna perfecte slachtoffer gevonden te hebben.
Een Aprilia Pegaso 650 oudere modellen. Een maatje van mij heeft een Pegaso 650 uit 1995. Nou denkt die jongen dat een schuifmaat gewoon een hele iele waterpomptang is dus met zijn rolmaat metingen moet ik het doen.
- De poot lijkt wel 48mm dik in de kroonplaat. Net als de Zero.
De afstand tussen de poten lijkt wel 13cm, bij de Zero 12,7.
- Beide een 19' voorwiel.
- Het grote verschil lijkt te zitten in de lengte. Die van de Pegaso zou ca 88-90cm zijn, die van de Zero 76cm. De poten kan ik wel 5cm doorsteken, dan is het verschil nog steeds 7 a 9 cm, maar dat zit er ook aan 3,2cm verschil in veerweg.

Ik ga de metingen persoonlijk nog even over doen, maar het heeft er alle schijn van dat het redelijk bij elkaar zit.

Edit: Nog wel wat verzinnen op het verlagen van de voorvork. Kan er zat pré-load afhalen natuurlijk, maar of dat helemaal wenselijk is.
 
Laatst bewerkt:
De vervangende voorvork is veel langer en heeft een langere veerweg. Eigenlijk zien of er een elegante manier is die vork wat korter te maken, mag best wat veerweg kosten inderdaad.
 
Je kan 2 dingen doen.
De poot inkorten door er een stuk vanaf te halen.
Heb je wel een draaibank voor nodig.

Of
Veerweg inkorten kan je doen door een vulbus om de zuigerstang te doen.
Bijkomend voordeel is dat de lengte dan ook korter wordt.

Hier een voorbeeldje van hoe je dat kan doen:

Die vulbus optie bevalt me wel, echter zit ik wel met een probleempje:
1664021065054.png

Die zou ik dit geval dus in nummer 6 moeten komen. Ziet er niet erg demontabel uit.

Dit filmpje had ik zelf gevonden. Maar dat gaat ben ik bang dus niet op tenzij het bovenste nokje van nr 6 los geschroefd kan worden.
 
Je kan 2 dingen doen.
De poot inkorten door er een stuk vanaf te halen.
Heb je wel een draaibank voor nodig.

Of
Veerweg inkorten kan je doen door een vulbus om de zuigerstang te doen.
Bijkomend voordeel is dat de lengte dan ook korter wordt.

Hier een voorbeeldje van hoe je dat kan doen:

Nou heb ik een (te) kleine draaibank, maar hoe kom je dan te zitten met je schroefdraad in de poot of met je glijbus? Het liefst heb ik er gewoon gelijk best wel een stuk af.
 
Terug
Bovenaan Onderaan