Voorvork perikelen en rammeltjes

lopezdijkstra

Rookie
5 feb 2008
26
0
Hallo,

Ik ben Antoine en ben nieuw hier op het forum. Ik ben nog bezig met mijn rijbewijs maar heb alvast een motor gekocht zodat ik de winter door kan komen door lekker te sleutelen. Normaal sleutel ik aan oude Citoëns maar dit is een welkome afwisseling geen hydroliek maar wel belgom geurtjes.....Inmiddels is mijn Kawasakie EN500 behoorlijk gedemonteerd en ligt het chassie met ditjes en datjes bij een poedercoat bedrijf.

Ik heb 2 probleemjes die ik jullie wil voor leggen;

Mijn voorvork is verroest bij het rubber (zie foto). Het functioneerd m.i. goed maar dit is niet de bedoeling lijkt me.... Wat zouden jullie me adviseren om te doen?

Ik hoor een onregelmatige tik in mijn blok als deze koud is. Tijdje niks en dan een paar tikken achter elkaar. Als het éénmaal op bedrijfstemp. is is de tik verdwenen. Ik heb op de site gelezen distributie ketting aanspannen? Welke stappen moet ik aangaande dit probleem doen.

Natuurlijk zijn alle suggesties verder welkom! Alvast bedankt!




full
 
Laatst bewerkt:
Roest komt vanuit de stalen bus waar dit rubber omheen is gevulkaniseerd. Eruit halen en nakijken evt ontroesten en met vet er inzetten of anders een nieuwe.
Kijk meteeen even naar de circlip die eronder ligt , waar de keerring mee wordt gefixeerd, die zal ook wel niet meer zo fris zijn.
Btw die kap kun je er met een schroevendraaier uit wippen.
 
Dat is de stofkap die verroest is die kun je er zo uitwippen en de alu weer reinigen/ polijsten en als je toch bezig ben waarom niet gelijk nieuwe keerringen.
Een manual blijft ook altijd makkelijk: www.blackbears.ru/index_en.php?get=manual
 
Mannen bedankt voor je hulp! zeker voor het manual!
Ik nog wel wat vraagjes. Ik heb de voorvorkpoten nog vastzitten aan elkaar dmv die "brug" die op het balhoofd onder zit. Kan ik ze daar straffeloos uithalen en ze weer zonder al te veel technische know how terug zetten? Om zo de bovengenoemde adviezen op te volgen? Zoals nieuwe keer ringen plaatsen of is daar specifieke ervaring voor nodig?

En zou iemand mijn motor blok tik vermoeden kunnen bevestigen?
 
Gewoon de klembouten van de bovenste en onderste kroonplaat los draaien dan kun je ze eruit schuiven,even meten hoe ver ze boven eventueel doorsteken.
Voordat je de poten los draait eerst de alu doppen die boven op de poten zitten los draaien,in de motor kun je ze gemakkelijker tegenhouden.
Zo'n vage tik blijft moeilijk om zo te herkennen.
 
Over het vervangen van keerringen en zo is al het een en ander geschreven, als je even de zoekfunctie gebruikt kan je alles vinden wat je nodig hebt, waaronder een goede how to.


ps, welkom op MF
 
Laatst bewerkt:
Loopt er een klein "bruggetje" tussen de poten ?
zegmaar tussen de bovenste en onderste kroonplaat in? (zodat je 3 "verbindingen hebt ipv 2?)

Als je die hebt, wees daar in godsnaam voorzichtig mee, dat is een olie/luchtdruk overloop. Je kunt deze er wel vanafschuiven, maar deze breekt om het minste geringste. en je hebt 4 rubberen ringen nodig als je deze wilt vernieuwen
 
Terug
Bovenaan Onderaan