voorvork poten laten doorzakken kawasaki versys 1000

Harmonizer

MF veteraan
Donateur
14 dec 2019
1.472
744
Hoi ,
ik rij een kawasaki versys 1000 uit 2015.
met zijkoffers en top koffer.
de vering laten afstellen.
Probleem, of issue is dat de motor onrustig wordt bij hogere snelheden, snelheden die je niet ziet staan op verkeers borden.
Na het afstellen van de vering is het wel beter geworden , of lees de snelheid is verhoogt naar wanneer dit begint.
Hij wordt onrustig in het voorwiel, Dit komt naar alle waarschijnlijkheid doordat er te weinig druk meer op het voorwiel staat.
Nu lees ik op andere forums dat ze de voorvork een paar milimeter laten doorzakken. Dit is een buitenlands forum en zou graag mening of ervaring willen horen van geen en deen op dit forum. Nederlanse nuchterheid.
Door de vork iets te laten doorzakken komt er iets meer gewicht op het voorwiel.
Gepost in algemeen forum , was niet helemaal technisch.
alvast bedankt voor je reactie.
 
Dit komt waarschijnlijk door je koffers je voorpoten door de kroonplaten steken gaat meer instabiliteit opleveren in plaats van stabiliteit. Je kunt wel scherper sturen, heb ik ook gedaan en geen spijt van :+.

Verder kan je zit houding ook voor rare fratsen zorgen als ik recht op blijf zitten op mijn fireblade krijg ik rond de 200 gegarandeerd een tankslapper.

Hoe weet je dat je vering nu correct is afgesteld
? Door bijvoorbeeld een teveel aan rebound demping blijft je achterkant omlaag staan.
En misschien staat je voorkant wel te hard waardoor die te hoog blijft staan.

Maar ik vermoed dat het je koffers zijn meestal wordt er een ook max snelheid bij koffers meegegeven.
 
Laatst bewerkt:
je voorpoten door de kroonplaten steken gaat meer instabiliteit opleveren in plaats van stabiliteit.

Ik kom net bij Hyperpro in Alphen aan den Rijn vandaan met een voorvork van iemand met een zelfde soort klacht, waarvan als laatste hulpmiddel werd voorgesteld om de vork 8mm door te steken.. Zal m ff bellen dat ie het mis heeft :+
 
ik heb laten doen door een pro bedrijf. ik was er zelf aan begonnen en de termen kan ik prima thuisbrengen , maar afstelling leerde me al snel dat dit een klussie is voor een pro.
Advies was hyperpro , maar vering was nog niet af of kapot.
Toppie , een beetje scherper sturen zien ik ook best zitten trouwens.
 
Domme vraag misschien, maar bandenspanning en profiel in orde?

Voorvork doorsteken kán effect hebben, is opzich niet moeilijk en als je de boel gewoon goed vastzet (bijvoorbeeld met een momentsleutel) dan is er niks aan de hand. Terugzetten is ook zo gedaan. Middenbok en een extra setje handjes is wel gemakkelijk bij dit klusje.

Wat voor windscherm heb je erop? Heb je zo'n gigantisch coronascherm voorop (en ook nog een beetje rechtopstaan ook)? Dan kan dat ook zomaar de oorzaak zijn...
 
Dat coronascherm is zeker aanwezig (Puig), maar das ook zo lekker. ook nog eens op de hoogste stand anders komt die kop er nog net bovenuit.
Dat zal ook zeker niet meewerken, Bandenspanning is het eerste wat gecontroleerd werd bij de veerafstelling, 2,3 voor 2,7 achter.
Het profiel is nog 2,4/ 2,7 , niet meer in glorrie dagen maar ook geen vreemde uitschieters te zien.
Supersnelle reactie hier, ik gaan het gewoon proberen , we hebben een middenbok en moment sleutels. Zal wel ff klieren worden om erbij te kunnen maar dat overleven we ook wel weer.
 
Ik kom net bij Hyperpro in Alphen aan den Rijn vandaan met een voorvork van iemand met een zelfde soort klacht, waarvan als laatste hulpmiddel werd voorgesteld om de vork 8mm door te steken.. Zal m ff bellen dat ie het mis heeft :+
bel maar , want door de vork laten doorsteken verlaagt heel de voorkant van de motor en daardoor verkleint de balhoofdhoek en daardoor heb je minder naloop. en laat naloop nu het belangrijkste zijn ivm stabiliteit. hoe meer naloop hoe stabieler het wiel de vork zal volgen (maar als nadeel dat je de motor sneller moeilijker Jan,MOEILIJKER ! een bocht kan insturen), en omgekeerd.
het verschil tussen een chopper en een sportfiets maw : gewoon even naar de naloop (en de bijhorende balhoofdhoek) kijken
 
Laatst bewerkt:
bel maar , want door de vork laten doorsteken verlaagt heel de voorkant van de motor en daardoor verkleint de balhoofdhoek en daardoor heb je minder naloop. en laat naloop nu het belangrijkste zijn ivm stabiliteit. hoe meer naloop hoe stabieler het wiel de vork zal volgen (maar als nadeel dat je de motor sneller minder snel een bocht kan insturen), en omgekeerd.
het verschil tussen een chopper en een sportfiets maw : gewoon even naar de naloop (en de bijhorende balhoofdhoek) kijken
Je zegt niet wat je bedoelt, dus even aangepast :)
 
Voorvork doorsteken inderdaad, pre-load achter wat verhogen/verlagen doet ook wel eens wat.
Goed bijhouden wat je doet. Als je t erger prutst kun je altijd weer terug!
 
Hier ook een versys 1000. Pas boven 180kmh begint de stabiliteit minder te worden met koffers. Zonder koffers geen stabiliteitsproblemen tot 200+.
 
bel maar , want door de vork laten doorsteken verlaagt heel de voorkant van de motor en daardoor verkleint de balhoofdhoek en daardoor heb je minder naloop. en laat naloop nu het belangrijkste zijn ivm stabiliteit. hoe meer naloop hoe stabieler het wiel de vork zal volgen (maar als nadeel dat je de motor sneller moeilijker Jan,MOEILIJKER ! een bocht kan insturen), en omgekeerd.
het verschil tussen een chopper en een sportfiets maw : gewoon even naar de naloop (en de bijhorende balhoofdhoek) kijken
Dit klopt natuurlijk in de basis.

Het probleem ligt hier vermoedelijk bij het voorwiel dat te licht wordt op snelheid. Mogelijk in verband met de koffers en het windscherm. Door de de geometrie van de motor iets te veranderen kan dit hopelijk verminderd worden.

Overigens vind ik je vergelijking met een chopper en een racemotor in deze wel mooi. Welke denk je dat stabieler rijdt met 150+? Een sportfiets of een cruiser met een windscherm?
 
bel maar , want door de vork laten doorsteken verlaagt heel de voorkant van de motor en daardoor verkleint de balhoofdhoek en daardoor heb je minder naloop. en laat naloop nu het belangrijkste zijn ivm stabiliteit. hoe meer naloop hoe stabieler het wiel de vork zal volgen (maar als nadeel dat je de motor sneller moeilijker Jan,MOEILIJKER ! een bocht kan insturen), en omgekeerd.
het verschil tussen een chopper en een sportfiets maw : gewoon even naar de naloop (en de bijhorende balhoofdhoek) kijken
Dus een kawasaki ninja 1000(102mm naloop, 24.5 graden )is minder stabiel dan een kawasaki versys 1000 (107mm naloop, 27 graden)

Je hebt niet zo veel ervaring met motoren met langere soepelere veerwegen denk ik.
Het probleem is dat de motor achterwaarts kantelt op hoge snelheid door de winddruk.
Daardoor te weinig druk op het voorwiel (waarvan er vaak minder is omdat dat offroad ongewenst is)

Mn ktm 1290 super adventure heeft zelfs 110mm naloop en wordt zeer onstabiel vanaf 180-200. (Afhankelijk van de hoeveelheid wind)
 
Er bestaat ook nog zoiets als teveel van het goeie op afstel gebied.

M'n 990 ben ik uitgebreid mee aan het experimenteren geweest op verschillende soorten gebruik. De pré-load te laag krijg je slingeringen in het stuur, te hoog ook bij vrijwel dezelfde snelheid. Zelfde symptomen voor exact het tegengestelde.
Sterker nog, Madame haar motor (Versys 300) had erg last van slingeringen in het stuur, zo erg dat deze je armen bijna ingedrukt werden bij 130. Bleek een defecte schokbreker, nieuwe van een vervangingsmerk er op, al een stuk beter, maar nog steeds hetzelfde in mindere mate. Nu is er aan die motor weinig te verstellen, maar dus wel de rebound achter. Dat doet 0,0 met de geometrie van de motor, maar door die te finetunen is de slinger wel weg.

Zomaar zeggen dat het door de balhoofdhoek tov de grond aan te passen de rechtuit stabiliteit per definitie beter wordt gaat helaas dus niet op.

Dat je je vering af hebt laten stellen bij specialisten zegt in weze nog weinig. Laten we voorop stellen, die lui zullen echt wel weten wat ze doen, maar zonder uren naast/achter je te rijden en elke keer weer wat af te stellen kunnen zij ook niet alles!
Veel verder dan de pré-load juist afstellen en een hele goede gok maken van je demping instellingen kunnen ze ook niet zonder veel testen.
Zaak is om hun gedane instellingen op te schrijven en toch zelf nog een beetje wat te proberen of zo'n team uitnodigen voor een heel weekend circuit.
 
Het probleem ligt hier vermoedelijk bij het voorwiel dat te licht wordt op snelheid. Mogelijk in verband met de koffers en het windscherm. Door de de geometrie van de motor iets te veranderen kan dit hopelijk verminderd worden.

Overigens vind ik je vergelijking met een chopper en een racemotor in deze wel mooi. Welke denk je dat stabieler rijdt met 150+? Een sportfiets of een cruiser met een windscherm?
Je hebt niet zo veel ervaring met motoren met langere soepelere veerwegen denk ik.
Het probleem is dat de motor achterwaarts kantelt op hoge snelheid door de winddruk. Daardoor te weinig druk op het voorwiel (waarvan er vaak minder is omdat dat offroad ongewenst is)
Dus een kawasaki ninja 1000(102mm naloop, 24.5 graden )is minder stabiel dan een kawasaki versys 1000 (107mm naloop, 27 graden)
1/ probeer eens uit te rekenen hoeveel extra gewicht er op het voorwiel rust door de voorvork 1cm meer te laten doosteken ...
2/ stabiliteit hangt van meer af dan enkel balhoofdhoek/naloop : kuip, stijfheid frame, wielbasis, breedte stuur, zithouding, .....
maar door de vork extra te laten doorsteken verander je in hoofdzaak de balhoofdhoek en naloop, met minimale invloed op wielbasis en hoek swingarm
 
Laatst bewerkt:
Ik ben net eens gaan kijken of ik een beetje bij de bovenste bouten kan , dit moet lukken met een beetje klieren en zal met de moment sleutel om vast te zetten nog meer klieren worden , maar te doen.
Nu controleerde ik ook het balhoofd om de motor op de bok te zetten, iemand achterop zodat voorwiel van de grond komt.en er zit een duidelijk merkbaar dood punt precies in de midden, ik deed dit omdat ik hem af en toe hoor als ik de motor verplaats zonder dat de motor loopt. een knakkie. Natuurlijk moet dit eerst zowiezo goed maar zal het op bovenstaande probleem invloed kunnen hebben? zover zit ik er dan ook weer niet in met de kunde.
 
Als je balhoofdlagers rot zijn dan zou ik die sowieso wel eerst gaan vervangen ja.
 
Ik zou als ik zo hoor je motor gewoon eens een grote beurt geven door iemand die er verstand van heeft. Als je spul versleten is heb je geen veringexpert nodig maar iemand die gewoon je motor opknapt.
Naar de vering kijken doe je als de rest klopt.
 
Dat gaan we zeker ook doen , de motor is er nog niet zolang in bezit.
 
Domme vraag misschien, maar bandenspanning en profiel in orde?

Voorvork doorsteken kán effect hebben, is opzich niet moeilijk en als je de boel gewoon goed vastzet (bijvoorbeeld met een momentsleutel) dan is er niks aan de hand. Terugzetten is ook zo gedaan. Middenbok en een extra setje handjes is wel gemakkelijk bij dit klusje.

Wat voor windscherm heb je erop? Heb je zo'n gigantisch coronascherm voorop (en ook nog een beetje rechtopstaan ook)? Dan kan dat ook zomaar de oorzaak zijn...
Ik reageer nog even op mijn eigen oma,
Ik heb de vork laten zakken (en weer terug) , balhoofd vervangen , bandjes waren er aan toe en vervangen , allemaal hielp het bij het rij gedrag.
Ik wou voor de medepassasier een nog groter scherm ( dit jaar), eerst met opzet stuk van ali, werkte wel maar was troep.
Uiteindelijk een iets hoger scherm gevonden van vstream , deze erop gezet en waar het niet voor bedoeld was drukt dit scherm de voorkant op de grond.
Kan soms gek gaan maar dit was de uiteindelijke oplossing.
Die andere was een puig, Ook niet verkeerd maar blijkbaar tilt deze de motor omhoog bij hoge snelheid.
Ik heb vorig jaar ook wel eens zonder geprobeerd maar was het toen ook niet helemaal, maar is ook alweer even terug.
 
Terug
Bovenaan Onderaan