Voorvork: problemen met vervangen oliekeerring

FredVN

MF veteraan
15 mrt 2013
5.719
956
VN = Voorlopig Nederland
Ik heb een Vietnamese RebelUSA, min of meer een kloon van een Honda Rebel. Voor sleutelen aan het blok kan ik gewoon het Honda Rebel werkplaatshandboek gebruiken. Dus een oliekeerring vervangen zou ook moeten kunnen, dacht ik in mijn onschuld. Mis.

full



Als ik de bovendop losdraai, blijkt die vast te zitten aan een stang in de demper. Ik kon hem pakweg 2 slagen van de stang losdraaien en toen zat hij muurvast. Terugdraaien lukt dan wel weer.

full



Omdat ik hoopte meer speelruimte te krijgen heb ik de ring onder de bovendop verwijderd.

full



Kolossale blunder: de bovendop wordt nu met kracht tegen het binnendeel aangetrokken. Ik heb een stuk ijzerdraad door een gat in het binnendeel getrokken om het binnendeel weer een stukje terug te trekken. Nu nog iets verzinnen om de bovendop daarbij tegen te houden.

full



De inbusbout onderaan kon ik redelijk gemakkelijk verwijderen. Terug lukt niet omdat het binnenwerk meedraaid????

Kortom, ik kan de demper nu zelfs niet lekkend terugzetten.

Heeft iemand ervaring met een dergelijk type demper en wat hints hoe nu verder? Nieuwe demper/nieuwe motor staan al genoteerd. O-)

Ik heb al een hele reeks YouTube-filmpjes bekeken maar niets dat op de constructie van mijn demper lijkt.
 
Hoor je ook niet de stofkap er af te peuteren en de borgring die op de keerring ligt om deze op de plek te houden er uit te halen?

Of is dit alleen maar bij de andersomse poten die ik tot dusver onder handen heb gehad?

db
 
Is ook de enig logische conclusie. Maar ik begrijp nog steeds niet waarom hij bij het losdraaien na twee betrekkelijk gemakkelijke slagen gewoon weer muurvast zit. Kan ik nu helaas geen foto's van laten zien door mijn blunder, maar ik gebruik een sleutel op de dop en één op de pijp.

Je kunt dan in de ruimte tussen dop en stang net een stukje schroefdraad zien.

Waarna je hem dus betrekkelijk gemakkelijk ook weer vast kunt draaien.
 
Probeer eens op youtube een filmpje van hyperpro ofzo te kijken hoe zij de voorpoot veren vervangen.
Ik heb al eerder een reeks filmpjes bekeken, waarbij voor de meest overeenkomende de afsluitdop eraf werd gedraaid op vergelijkbare wijze als ik dat probeer.

Ik heb zojuist een hulpstuk gemaakt, waar ik de kop achter kon haken en met het ijzerdraad het binnenwerk terug kon trekken. Met enig geweld kon ik het ringetje er weer in krijgen.

Hieronder als de kop vastgedraaid is en de tweede foto bij ruim 1 1/2 slag los. Dan zit hij weer vast.

full

full
 
YES!!!

Ik had voorgaande post net verstuurd toen ik bedacht dat ik vanmorgen in het Vietnam-topic een stukje over Vietnamese motorreparatiebedrijfjes heb geplaatst. Met daarin o.a. de tekst:
• Bij een klacht over vibratie bij mijn eigen motor zonder enige verdere controle met een sleutel + een verlengpijp van minstens 1 meter de motorophangbouten “even wat vaster zetten”.
• Alles gaat “op gevoel”:
o bouten vastzetten: dus bijna altijd (veel) te vast.
o klepspeling instellen: na afloop kun je er een heel setje voelermaatjes doorheen gooien, Trouwens niemand gebruikt voelermaatjes, dus er doorheen gooien wordt moeilijk.
o banden op spanning brengen: Even tegen de band aanpieken. Bij aflevering van mijn nieuwe moter had de ene band bijna het dubbele van de aanbevolen spanning en de andere iets meer dan de helft. Inderdaad, samen was het vrijwel goed.
o Etc.

Mogelijk was in de fabriek de voorvork op vergelijkbare wijze vastgezet.
Dus na 1 1/2 slag, toen de zaak vast zat, gewoon maar doorgedraaid. En jawel, na een paar moeilijke slagen ging het weer wat gemakkelijker en is de dop er nu af.

Morgen verder: het is hier al avond.

Iedereen bedankt voor het meedenken.
 
Nee, het bleek de combinatie van de "contramoer" en de bovenste dop. Met knikkende knieën doorgedraaid toen het vast liep en dat werkte.

Vanmiddag eerst proberen of ik de meedraaiende inbusbout onderin weer vast krijg en dan de keerring. Dat zal niet moeilijk zijn.
Nu eerst motorracen kijken (voordeel van het tijdsverschil).
 
Ter afsluiting.

Na geweldige races de keerringen verwisseld en de zaak weer in elkaar gezet. Een kort testritje op het terras gaf geen vreemde effecten met remmen. Morgen een wat langer ritje dat via de boutenzaak zal lopen. Minimaal één van de bouten, waarmee de remmen aan de voorvork vastzitten, bleek met slechts ca. 2 windingen in de "moer" te zitten. :( En aangezien ook deze bouten van Vietnamese k..kwaliteit zijn heb ik daar even tijdelijk iets voor geïmproviseerd (zo nodig goed genoeg voor een wat langere periode).

OK. we kunnen er weer op uit. Nogmaals iedereen bedankt. :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan