Voorvork problemen !

thepolarbear

MF'er
9 apr 2016
247
0
Dag iedereen,

Eerst en vooral de beste wensen voor 2018 aan iedereen!
Nu ter zake; De voorvork oliekeerringen van mijn Honda cb450s waren aan vervanging toe. Wel alles beginnen uit elkaar halen etc alles ging goed. Tot ik uit pure lompigheid de glide bushing (een bus dat onder de oliekeerring zit) eerst heb gemonteerd. Deze moest samen met de glider in de voorvork. Want nu krijg ik de glider er dus niet meer in...
bus_zps01dt8sim.jpg

Deze bus binnenin moet er dus terug uit... OF stuk maar hoe zou ik dat het beste doen? (Deze bus kan ik nieuw bestellen).

Verder zit ik ook nog met een inbusbout waarvan de kop dus zot draait... En ik kan hier geen gleufje inzagen/slijpen omdat ik er niet aan kan. Ook tips hiervoor??

inbusbout_zps7ogjzffc.jpg


Weet iemand of het mogelijk is de oliekeerring te verwijderen zonder heel de stang eruit moet, gewoon via hier:
olieseal_zpsvp40jx0u.jpg


Alvast bedankt, hopelijk weten jullie raad...
 
Met een lagertrekker kun je proberen de bus er uit te krijgen.

Verder voor je inbusbout, probeer een hex of torx erin te krijgen om toch los te krijgen. Anders wordt het boren...

Soms kun je de keerring verwijderen met de poot er nog in, afhankelijk van opbouw buitenpost en staat keerring. Mooiste is alles los en schoon etc.
 
Je zou inderdaad op een of andere manier de geleidebus eruit moeten krijgen, zou er in principe gewoon mooi uit moeten kunnen mits de je geen schrankende kracht uitoefent. Wellicht 2 inbussleutels tegenover elkaar achter de kraag haken en voorzichtig eruit wiebelen.

Om de keerringen te wisselen bij up side down vork moet je over het algemeen altijd de binnenpoot verwijderen. Het makkelijkst is de inbus welke je nu kapot hebt gedraaid eruit te halen. Zo kun je de binnenpoot mooi met bussen en al eruit kloppen (buitenpoot thv keerring altijd wat warm stoken, dit zorgt voor het beter loskomen van de keerring.

Meestal zitten die inbussen (welke je kapot hebt) erg vast, aan te raden is altijd eerst inspuiten met imal en even laten inwerken en het beste is dan de bout met beleid losdraaien met een slagmoer sleutel (dmv inbus stift). Wat je hier zou kunnen proberen is een engelse maat (groter) inbus er tikken en proberen los te draaien, wellicht is een torx ook nog mogelijk (spuit hem eerst in met imal of vergelijkbaar). Als dit niet werkt zou ik een gat boren en proberen met een linkse tap.
 
Ik denk dat je de volgende keer beter eerst op kan zoeken hoe je de keerringen vervangt.
Je kan proberen een torx in de inbusbout te tikken. de kans bestaat dat hij aan de binnenkant mee gaat draaien. Je kan dan beter een luchtmoersleutel gebruiken.
 
Met een lagertrekker kun je proberen de bus er uit te krijgen.

Verder voor je inbusbout, probeer een hex of torx erin te krijgen om toch los te krijgen. Anders wordt het boren...

Soms kun je de keerring verwijderen met de poot er nog in, afhankelijk van opbouw buitenpost en staat keerring. Mooiste is alles los en schoon etc.

:^

Wel een nieuwe geleidebus er in.
 
wel oppassen met die lagertrekker dat je daarmee geen groeven in het buitenbeen trekt. een groef opzich kan niet zoveel kwaad, maar meestal krijg je een opstaand randje aan die groef en die kan wel kwaad. moet je weer gelijk schuren.
 
Het is erg lastig om het voor de eerste keer met een binnenlagertrekker goed te krijgen. Óf te strak en buitenpoot beschadigd, óf te los en dan glijbus beschadigd is zo gebeurd.

Heel rustig en met beleid proberen, ergste geval moet je een nieuwe glijbus kopen.
 
ik vraag me af of er wel een randje zit dat groot genoeg is om een lagertrekker achter te haken,
je kan proberen om met een 2k epoxylijm een pijp aan de geleiderbus te lijmen.
Als de lijm goed houd, goed ontvetten en lijmvlak opruwen, trek je hem er zo uit.
 
Zijn die poten iet hetzelfde als die van de CMX450?
Als dat zo is, heb ik wel onderdelen indien je die nodig mocht hebben.

Tipje;
Mocht je straks weer zo ver zijn dat er olie in kan, gebruik dikkere olie. Die dingen dansen de wereld rond met standaard olie.

ATF is origineel bij een CMX en dat is helemaal niks waard. SAE20 geeft een heel andere en stabielere motor. Ik gok dat een CB vork nagenoeg hetzelfde zal zijn.
 
Update: de imbusbout is ondertussen los ! Hoe? Met een doorslag "zeskant" waar de inbussleuten in moet naar binnengeklopt, hierdoor past de sleutel niet meer. Maar door de sleutel er dan in te slaan met een hamer zit deze toch terug "vast" en kon ik de bout losdraaien.
NEXT: de bus...
 
Gasten, allen bedankt voor de reacties... de bus is er uit *O* Uiteindelijk met een fijne schroevendraaier de bus was scheef kunnen tikken (is een bus met in de lengte een spleetje)... Had toch ook nieuwe glijbussen besteld, dus deze mocht wel wat verkracht worden .
Hoeraa :] :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan