Voorvork revisie laten doen: kosten?

-Gromit-

Rookie
14 mrt 2011
3
0
Mijn GSX600F uit 1990 heeft zo'n 8 jaar stil gestaan en wordt nu weer rijdend gemaakt. :]

De motor loopt inmiddels prima. De remmen worden nog gereviseerd/vervangen. Tot nu toe alles zelf -en met hulp- gedaan.

Maar nu moet ook de voorvork gereviseerd worden, en ik zit te overwegen om het te laten doen omdat het me nogal een gedoe lijkt. (Fiets op verhoging, demonteren, hermonteren etc) De stripverhalen in het WPHB zijn erg duidelijk, maar heb op dit forum gelezen dat het niet geheel onwaarschijnlijk is dat je tegen problemen aan zal lopen.

Enig idee wat ik ervoor zou moeten neertellen om de voorvork te laten reviseren als ik de fiets in zijn geheel zelf naar de monteur rij?

Bvd
 
Paar keerringen kost nix maar......
Vorkpoten nog 100% pitvrij, anders gaan ze daarop lekken?(iig dáár waar de keerring zit)
Glijbussen in onderpoten nog goed? kosten ook (bijna) nix maar tel alles bij elkaar op....
Stofkappen, olie, keerring, glijbussen en eventueel vorkpoten opnieuw verchromen.
Lastig dus om zó te zeggen wat het kosten moet.
 
Fantastische tip! Dank je.
Maar het is nu zondag en wilde graag nu wat info.

Paar keerringen kost nix maar......
Vorkpoten nog 100% pitvrij, anders gaan ze daarop lekken?(iig dáár waar de keerring zit)
Glijbussen in onderpoten nog goed? kosten ook (bijna) nix maar tel alles bij elkaar op....
Stofkappen, olie, keerring, glijbussen en eventueel vorkpoten opnieuw verchromen.
Lastig dus om zó te zeggen wat het kosten moet.


daarom is het zo'n fantastische tip, je gaat van iedereen een verschillend antwoord horen. ga naar een motorzaak (sommige zijn ook op zondag open) en laat een monteur ernaar kijken en een schatting/berekening maken.
 
Kijk eens op de site van HK suspension die mannen hebben er echt ervaring mee en leveren erg goede service. Ben er zelf ook afgelopen week weer geweest voor het vervangen van mijn veren, was weer top.
 
De revisie is inderdaad niet echt omdat ie lekt, maar omdat de stofringen compleet vergaan zijn en omdat de vering heel zacht is en makkelijk heel ver is in te duwen. De rechter poot was destijds wel altijd wat vettig.
In de 15jaar (incl 8 jaar stilstaan) dat ik hem heb is nooit de vorkolie ververst of bijgevuld. Hoogste tijd om het nu wel te doen lijkt me.
Het chroom is wel wat aangetast, maar dat is lijkt me wel te verwachten op deze leeftijd. Denk dat dat wel deels weg gepoetst en polijst kan worden.

Dus ik zal rekenen op zo'n 150 - 200 euri.
 
ik was bij de motorzaak eens bijna 200,- kwijt voor materiaal en loon, en dan leverde ik de voorvork al los aan.
tja als hun er1 of 2 uur ermee bezig zijn ala 50-60? per uur
das de prijs voor niet zelf willen kloten

ik was weer tevreden
 
Je moet goed nagaan wat er eigenlijk moet gebeuren.

Is het keerring, stofring en verse olie+goed schoonmaken? Of zijn de veren te slap geworden, of is de boel intern te ver ingesleten? Moeten de binnenpoten opnieuw verchroomd worden?
 
Kijk eens op de site van HK suspension die mannen hebben er echt ervaring mee en leveren erg goede service. Ben er zelf ook afgelopen week weer geweest voor het vervangen van mijn veren, was weer top.

Twee weken geleden mijn motor daar ook weer eens naartoe gebracht. Toen ze nog in Uden zaten was ik er al eens geweest voor een kleine voorvork revisie en toen kreeg ik te horen dat er eigenlijk wel meer mocht gebeuren ;).

Sinds die tijd nog zo'n 20.000 km erbij (nu totaal tegen de 67.000 km) en vorig jaar problemen met een stuiterend voorwiel bij hard remmen op het circuit (vering kon het niet meer aan). De motor gaat nog echt niet weg, helemaal verliefd op het ding :), dus besloten om 'm daar maar weer naartoe te brengen. Nu een volledige revisie (incl. nieuwe veren) van de voor- en achterkant gedaan en ik ken mijn motor werkelijk waar niet meer terug! Wat een verschil en wat een fantastisch bedrijf. Echt niets meer dan lof over HK Suspension! Vaklui die echt tijd voor jou en de motor nemen :}.

Mijn vraag aan de TS... de voorkant wil je dan aanpakken, maar hoe zit het eigenlijk met de achterkant? Die wordt vaak vergeten en ik ben er na mijn bezoekje pas achter hoe het eigenlijk al die tijd had moeten werken ;).
 
Als er geen putjes in het chroom zitten in het 'werkzame' deel dan lijkt keerringen (en eventueel stofringen) vervangen + verse vorkolie me een goed begin. Dat kan een beetje handige sleutelaar ook nog zelf doen. Glijlagers is ook afhankelijk van de km stand, bij 15 dkm zullen die nog niet versleten zijn, bij 85 dkm is ander verhaal.

Daarna lekker rijden en als de motor het goed uithoudt en de vering is wat slapjes kun je altijd nog aan andere veren oid gaan denken.

Just my € 0,02 ;)
Dutch
 
Terug
Bovenaan Onderaan