Voorvork Suzuki DR 350

de koen

Die hard MF'er
29 jul 2002
944
0
duffel
Weet er iemand hoeveel cc olie er per poot in de voorvork moet ?
standaard moet er Sae 7.5 in; ik heb nog Sae 10 staan, zal ook wel goed zijn zeker ? Rij er mee als SM, alleen op straat dus, en mag wat minder "duiken" bij hard remmen, dus dikkere olie is zoizo goed idee of niet ? O werkt wat meer olie erin doen dan beter ?
 
Weet er iemand hoeveel cc olie er per poot in de voorvork moet ?
standaard moet er Sae 7.5 in; ik heb nog Sae 10 staan, zal ook wel goed zijn zeker ? Rij er mee als SM, alleen op straat dus, en mag wat minder "duiken" bij hard remmen, dus dikkere olie is zoizo goed idee of niet ? O werkt wat meer olie erin doen dan beter ?


de truc (als ze niet te veel hebben gelekt) een voorpoot leegkiepen in een maatbeker :) of er andere olie in mag zou ik niet weten... wat meer olie er in kan naar mijn mening wel (heb ik tenminste bij mijn DTtje gedaan...)
 
Hallo Koen,

Als je praat over de DR 350s dan is het 544mL per poot en SAE 10

Dit volgens mijn (digitale) werkplaatshandboek
Er zijn echter verschillende typen van de DR maar zolang het geen SHC type is klopt het wel.

Groeten Jan Willem
 
de truc (als ze niet te veel hebben gelekt) een voorpoot leegkiepen in een maatbeker :) of er andere olie in mag zou ik niet weten... wat meer olie er in kan naar mijn mening wel (heb ik tenminste bij mijn DTtje gedaan...)
dat hebben ze ondertussen al wel :)

Hallo Koen,

Als je praat over de DR 350s dan is het 544mL per poot en SAE 10

Dit volgens mijn (digitale) werkplaatshandboek
Er zijn echter verschillende typen van de DR maar zolang het geen SHC type is klopt het wel.

Groeten Jan Willem


Ik heb idd een gewone voorvork, geen upsd dus.
grr, heb maar 1liter olie staan B|

staat dat werkplaatshandboek toevallig ergens online, of zou je het me willen mailen ? :)
 
okay, de hoeveelheid weet ik nu dus.

Ik gooi er zoizo die sae 10 in, maar is het slim om er wat meer in te doen ?
 
okay, de hoeveelheid weet ik nu dus.

Ik gooi er zoizo die sae 10 in, maar is het slim om er wat meer in te doen ?

als je stuggere vering als voorheen wilt : ja

let wel : een paar dopjes per veerpoot is al genoeg voor merkbaar resultaat (ik spreek nogsteeds vanuit de ervaringen met mijn DTtje)

maar je kan toch ook de gewone hoeveelheid er in kieperen en na de hand nog een beetje bijvullen? of heeft jou DR geen vulbout aan de bovenkant...?
 
als je stuggere vering als voorheen wilt : ja

let wel : een paar dopjes per veerpoot is al genoeg voor merkbaar resultaat (ik spreek nogsteeds vanuit de ervaringen met mijn DTtje)

maar je kan toch ook de gewone hoeveelheid er in kieperen en na de hand nog een beetje bijvullen? of heeft jou DR geen vulbout aan de bovenkant...?

vering verandert geen fuck met meer olie...voorvork is een veersysteem én een dempsysteem, zoals alle voorvorken...demping verandert met meer olie.
 
vering verandert geen fuck met meer olie...voorvork is een veersysteem én een dempsysteem, zoals alle voorvorken...demping verandert met meer olie.

stuggere demping dan ;) bij stuggere demping moet hij ook meer moeite doen om verder in te veren waardoor je dus soort van stuggere vering hebt...
 
vering verandert geen fuck met meer olie...voorvork is een veersysteem én een dempsysteem, zoals alle voorvorken...demping verandert met meer olie.

Daar zit je fout Martijn.

De luchtkamer boven de olie werkt als ondersteunende lucht vering. Olie is niet samendrukbaar en lucht wel, dus als je meer olie in je vork doet Wordt de luchtkamer kleiner, waardoor je sneller druk opbouwt. Die druk is bepalend voor de veerkarakteristiek en is progresief oplopend. De reden om met een juiste luchtkamer te rijden. Hoeveelheid meten is minder nauwkeurig.

Meer olie heeft niets met de demping te maken zolang de demper maar voldoende olie heeft doet die hetzelfde.
 
Terug
Bovenaan Onderaan