Voorvork upgrade Gsxr Srad

Boki82

Rookie
14 mei 2018
6
0
Hallo,

ik ben momenteel aan het sleutelen aan een Srad 600 uit 2000. En de bedoeling is dat er nieuwe vorken op komen. Nu heb ik al een setje liggen van een R1 en de diameter is 50mm. met een lengte van 76cm.

Mijn huidige kroonplaat is 45mm. Kan iemand mij hiermee helpen? Of is het niet mogelijk wat ik wil.

Groeten Bo
 
dan moet je ook een andere kroonplaat en yoke hebben met een juiste stuurpin anders gaat het niet lukken + de lengte van de vorken vergelijken om de juiste setup te hebben voor de geometrie
 
Hoi Gerrit,

bedankt voor je reactie maar kun jij mij dan vertellen waar ik naar moet kijken als ik op zoek ga naar een andere kroonplaat en T-stuk enz. Of zijn die ergens nieuw te verkrijgen?

Groeten Bo
 
Beste mensen,

graag volledige info geven als je op mijn post reageert en niet zo halve bak info posten om te posten. Zoals voorbeeld hierboven “Kijk eens voor een Gsxr 1000” daar heb weinig aan want bouwjaar is wel belangrijk lijkt me!! En ook aanvullende info zoals waar ik op moet letten bij de stuurpin enz. enz. enz.

Nogmaals nuttige info wordt zeer gewaardeerd en de bs is onnodig.
 
Waarom wil je precies de vork aanpassen? Jouw SRAD heeft voor zover ik weet gewoon een cartridge vork. Een upside down vork ziet er heel stoer uit, maar is niet perse beter dan een goede normale vork.

Je kan ook eens bij HK suspension of Hyperpro langsgaan om de huidige vork te servicen, de veren aan je gewicht aan te passen en eventueel de shimstacks aan te laten passen.

Scheelt heel veel gezeik met assen, voorwielen, remklauwen etc.
 
Als een reactie geen quote bevat, mag je er vanuit gaan dat het een directe reactie/aanvulling op de voorgaande is. (Of die daarvoor, als die in de tijd van schrijven is gepost).

En direct een grote bek opzetten gaat je niet helpen aan reacties op je oorspronkelijke vraag.

Welkom op het forum!
 
Okej nogmaals bedankt voor de interesse maar wat maakt het uit waarom ik mijn voorvork wil aanpassen enz. enz. enz.

Mijn enige vraag is of iemand weet of het mogelijk is en zo ja hoe ik zoiets het beste kan aanpassen. En zo niet dan heb ik pech en dan kan ik gaan kijken voor andere opties.
 
Beste mensen,

graag volledige info geven als je op mijn post reageert en niet zo halve bak info posten om te posten. Zoals voorbeeld hierboven “Kijk eens voor een Gsxr 1000” daar heb weinig aan want bouwjaar is wel belangrijk lijkt me!! En ook aanvullende info zoals waar ik op moet letten bij de stuurpin enz. enz. enz.

Nogmaals nuttige info wordt zeer gewaardeerd en de bs is onnodig.

Pardon :? ,jij koopt yamaha R1 poten en wij mogen jou adviseren welke kroonplaat bij hoort :')

Nou,van welk bouwjaar R1 komen die voorpoten?? (voor de volledige info :z :z :z )

Zoek het verder maar lekker zelf uit :W :W :t
 
Laatst bewerkt:
Aan je vraagstelling blijkt dat je weinig ervaring hebt met dit soort zaken en daarom vroeg ik me af waarom je dit wilt. Je noemt in je topic een upgrade van je vork, dus daarom vroeg ik me af waarom je denkt dat dit perse een upgrade is.

Verder zou wat goed onderzoek op internet je waarschijnlijk ook van de benodigde info voorzien. Gixxers zijn er zo veel verkocht en gebruikt om zaken onderling aan te passen. Mede omdat er voor de 600 en 750 vaak showa vering is gebruikt wat in de basis vaak goed spul is.
 
Je bedoelt eigenlijk of je de gaten van je huidige kroonplaat kan vergroten naar 50mm. Dat is dus 2.5mm minder 'vlees'' aan de buitenkant van de kroonplaat... hoeveel hou je dan nog over?
Stel dat je genoeg over houdt (wat ik betwijfel) en je de poten netjes in je kroonplaten krijgt, welke remklauwen wil je dan gaan gebruiken?
-Hebben de R1 poten radiale of axiale bevestiging voor de remklauwen?
-Is de asdiameter van de R1 gelijk aan die van de srad?
-Staan de remklauwen op de R1 net zover uit mekaar als op de srad?
-Is de remschijf diameter van de R! gelijk aan die van de srad?
-Kom je met de afstandsbussen goed uit om je wiel in het midden van de vork te krijgen?

Dit zijn zomaar een paar punten die je tegen gaat komen met zo'n klusje.
Vandaar dat er dus geopperd werd om de hele voorkant dan te vervangen, dan hoef je alleen de stuurpen pas te maken. De eenvoudigste optie, minste werk, maar waarschijnlijk niet de goedkoopste...

Dus op je vraag of het mogelijk is wat je wil........wat wil je? Hoeveel tijd, moeite en geld wil je er in steken?
Met alleen de poten vervangen ben je er niet.

Succes
 
Beste mensen,

graag volledige info geven als je op mijn post reageert en niet zo halve bak info posten om te posten. Zoals voorbeeld hierboven “Kijk eens voor een Gsxr 1000” daar heb weinig aan want bouwjaar is wel belangrijk lijkt me!! En ook aanvullende info zoals waar ik op moet letten bij de stuurpin enz. enz. enz.

Nogmaals nuttige info wordt zeer gewaardeerd en de bs is onnodig.
je zit niet op facebook. Als je iets niet begrijpt kan je gewoon vragen ipv sommeren.
 
Hallo,

ik ben momenteel aan het sleutelen aan een Srad 600 uit 2000. En de bedoeling is dat er nieuwe vorken op komen. Nu heb ik al een setje liggen van een R1 en de diameter is 50mm. met een lengte van 76cm.

Mijn huidige kroonplaat is 45mm. Kan iemand mij hiermee helpen? Of is het niet mogelijk wat ik wil.

Groeten Bo

hoeveel vorken wil je gaan plaatsen dan?
 
Ik heb eens vork swap gedaan op een CBR600RR.
Vorkpoten van een 929RR met een mix van 1000RR, 929RR en 600RR onderdelen uiteindelijk.

Benodigdheden:
Vorkpoten! 929rr
Kroonplaat 1000rr
T stuk 1000rr
(let bij deze 2 dat de offset goed is, want anders staat je neus omhoog of omlaag!!! Dus je moet weten welke offset jouw huidige T stuk heeft.)
Remschijven 929rr
remklauwen 600rr \ 929RR (deze zijn hetzelfde)
voorwiel (600RR maar met 929RR wiellagers)
voorwiel as (929RR)
*Wellicht andere remleidingen


Ik hoop dat ik niets vergeten ben.

De kroonplaat hoort bij het T stuk. Dit is een set.
De vorkpoten moeten uiteraard de juiste dikte hebben voor de kroonplaat en het T stuk.

Het T stuk moet de juiste offset (de juiste hoek dus) hebben zodat de geometrie van de motor niet anders wordt. De motor stuurt anders voor geen meter kan ik uit ervaring vertellen.
Mijn super goed sturende Japanse rijstkokende 600RR stuurde als een oude Cadalic uit 1936. Duurde ff voordat dit goed was afgesteld, maar daarna reed het ook wel ook top.

De remklauwen horen bij de vorkpoten en de remschijven horen ook bij de vorkpoten! Dat schijven wellicht dezelfde montage punten hebben waardoor ze op het wiel passen betekent nog niet dat het als set goed past (de klauwen kunnen dan wellicht niet heel de schijf bedekken of iets).


Er komt dus nogal wat bij kijken en het is niet ff poten uitwisselen tenzij je nét poten hebt die 1 op 1 uitwisselbaar zijn met jouw originele.

Ook opletten dat jouw stuurslot nog te gebruiken is met de nieuwe kroonplaat. Bij mij zat het gat waar de pin in moet niet meer op de juiste hoogte.

Wil je weinig werk dan wordt het Googlen welke poten 1 op 1 uitwisselbaar zijn met jouw motor. Die R1 poten die je nu hebt zijn dat niet gezien ze al een andere dikte hebben. De rest hoeven we dan niet eens naar te kijken. Wil je deze wel dan heb je wat huiswerk te doen.
:)
 
Laatst bewerkt:
Bij zo'n vraag is het wel handig dat je zelf ook de juiste maten neerzet. Maar ook dat je alle maten al goed en volledig op gemeten hebt.
Bij de 600 vork (conventioneel) is de diameter van het T-stuk gelijk aan die van de kroonplaat.
Maar bij de meeste Upsidedown vorken zit er wel verschil tussen de beide diameters. En ik denk dat dat voor jouw R1 poten ook geld. En ook zit er verschil in de verschillende jaartallen, dus is het belangrijk dat je ook diameter van vork weet waar het T-stuk klemt.

Veel kun je al te weten komen door veel forum's en topic's door te lezen, maar goed dat kost veel tijd en vragen mag.

En een complete vork met vooras en remmen end het makkelijkst is om over te zetten. Je probleem (of uitdaging) wordt dan hoe past het T-stuk in je frame.
Wederom vragen kan maar het is dan wel handig om dan zelf al maten op te meten en dus doelgericht te vragen. Jouw vraag is erg algemeen nl. Daar is niet zo ff een simpele ja of nee p te antwoorden.

Ik heb zelf ook een Srad 600. En heb daar eerst een srad 750 upsdwn voorvork ingebouwd (zwaar overdreven woord in deze). Voorvork compleet met T-stuk en kroon plaat, schuif je zo in het 600 frame balhoofd lagers zijn nl gewoon hetzelfde. Vooras is ook hetzelfde en dus wiel en remmen end kunnen gewoon overgezet worden. En dit gaf mij al een verbetering op het circuit.

Daarna heb ik er een Aprilia rsv Mille Showa Upsdwn in gebouwd met de Brembo remklauwen. Maar de Aprilia vork is smaller (poten staan dichter bij elkaar) en dus zou ik mijn wiel er niet meer tussen krijgen. Ik heb het T-stuk van een TLR gebruikt die heeft ook de zelfde balhoofd lagers end.
Alleen dit T-stuk heeft 54mm diameter voorvork opname, en de Aprilia poten zijn hier 53mm. Ik heb hier een 0,5 mm aluminium omheen gebogen om het verschil op te vullen.
En een kroonplaat heb ik zelf uitgetekend en laten maken. Maar ook de vooras moest ik toen opmaat maken aangezien een standaard Aprilia as te kort (smal) was. Ik rij hier alweer jaren mee rond en ondanks dat ik niet gelukkig was met het aluminium stukje plaat als opvulling werkt het allemaal prima. En is de Showa Appie vork een absolute verbetering.



66jxx6w9zbtj.jpg


898jxtidj.jpg


oojzwb.jpg
 
Ik weet niet wat zo'n srad 750 upsdwn voorvork moet kosten, maar ik had mijn zinnen daar op gezet!

Scheelt enorm veel gedoe.

Geen gekloot met T stukken, kroonplaten, remklauwen, schijven, wiel assen, het voorwiel zelf!

Ik had het wel geweten. Tenzij je natuurlijk in bent voor een uitdaging. Het doel van deze upgrade is mij niet helemaal duidelijk namelijk. Gewoon lekker knutselen of echt een performance upgrade?
 
Vorkpoten! 929rr
Kroonplaat 1000rr
T stuk 1000rr
(let bij deze 2 dat de offset goed is, want anders staat je neus omhoog of omlaag!!! Dus je moet weten welke offset jouw huidige T stuk heeft.)


De kroonplaat hoort bij het T stuk. Dit is een set.


Het T stuk moet de juiste offset (de juiste hoek dus) hebben zodat de geometrie van de motor niet anders wordt. De motor stuurt anders voor geen meter kan ik uit ervaring vertellen.

De remklauwen horen bij de vorkpoten en de remschijven horen ook bij de vorkpoten! Dat schijven wellicht dezelfde montage punten hebben waardoor ze op het wiel passen betekent nog niet dat het als set goed past (de klauwen kunnen dan wellicht niet heel de schijf bedekken of iets).


:)

Idd in T-stuk en kroonplaat zit je offset maar dit heeft weinig tot niets met je de hoogte van je motor of de hoek te maken.
De hoek van je voorvork wordt bepaald door de balhoofdshoek. Dit is onderdeel van je frame.
De lengte of inbouwmaten van je voorvork zijn meer bepalend voor de hoogte van je motor.
De offset in het T-stuk/kroonplaat bepaald je naloop, ook niet onbelangrijk maar daarmee varieren is soms juist wel gewenst.

T-stuk en kroonplaat zijn niet perse een set. Wel is de offset en pitch bepalend of het een en ander past. Pitch is de hartafstand tussen beide poten. Als er ergens dus maar een mm verschil in zit zou je dit makkelijk met een hamer in elkaar kunnen krijgen. Met geweld n... 8-) Maar dat is natuurlijk niet gewenst.

Als jij perse remklauwen op een voorvork wil hebben die daar niet direct op passen zijn er altijd adapters te maken om het verschil in opname punten te overbruggen. In de Supermoto/supermotard ontkom je er niet aan. En werkt prima. Maar ook in de Klassieke SBK racerij zie je veel van de oplossingen. Zelfde geld voor schijven die perse wil gebruiken 320 mm is 320 mm. Wil je een andere diameter gebruiken dan zal je de ophanging van de remmen ook aan moeten passen, maar het is aan te passen.

Voorbeeld: KTM 990 supermoto heeft 305 mm schijven voor. KTM 990 superduke heeft 320 mm schijven voor. Maar beide gebruiken in de eerste jaren dezelfde remklauwen. Alleen de remklauw opname op de vooras is verschillend uiteraard.
 
Dan heb ik dat niet helemaal goed begrepen.

Ik had met de 929RR kroonplaat en het T stuk dat de geometrie van mijn motor nagenoeg hetzelfde was als met de originele, maar met die van de 1000RR totaal niet (en deze laatste wilde ik gebruiken).

De neus stond omhoog waardoor de vorkpoten veel meer doorgestoken moesten worden om dit weer goed te krijgen. Het doorsteken was in mijn geval weer beperkt, omdat de stuurdemper er boven zat. Dit kon dus maar voor een klein stukje, maar gelukkig net genoeg.

Wat betreft de klauwen. Daar heb ik geen ervaring mee dus goede info. Ik heb destijds poten uitgezocht zodat ik geen andere klauwen hoefde.

Voor de schijven kan je het wellicht oplossen wanneer je grotere schijven wilt monteren, maar bij de vorkpoten die ik gebruikte hoorde 330mm schijven en de originele waren 310mm.
Met de 310mm schijven zat er een kier tussen de remblokken en de schijf.

Ik kan mij voorstellen dat wanneer dit andersom is dat je er busjes tussen kan plaatsen (mits je radiale klauwen hebt denk ik) om de afstand groter te maken, maar als deze kleiner moet dan moet je wat met de ophanging doen lijkt mij?
Ik zou er niet zo gauw wat vanaf slijpen \ dremelen of iets zodat de klauwen dichter op de schijf komen te zitten. Zonde van de vorkpoten denk ik dan en met axiale klauwen wordt het helemaal een uitdaging denk ik.

Misschien kan dit wel, maar dat gaat mijn pet dan weer te boven.
 
Laatst bewerkt:
Yup voorvork poten door de kroonplaat laten steken is een prima oplossing om de gewenste geometrie te krijgen. Het verdient voor sommige niet de schoonheidsprijs maar daar kijken we bij een circuitfiets/racer niet naar. Als het maar een verbetering oplevert. Dus heb je netjes voor elkaar gekregen dan.

Idd Radiale rem ophanging is vaak makkelijk aanpassen. Nu zou ik niet zo snel een dremmel gebruiken aan gezien je toch graag je pasvlakken haaks en 100% vlak wil houden. Maar ja niet iedereen heeft de beschikking tot een freesbank end.
Axiaal opgehangen remmen ontkom je er vaak niet aan om een adapter te maken... is weer meer onafgeveerd gewicht..

Maar een Upsidedown is ook vaak meer onafgeveerd gewicht tov conventionele voorvork en dat heeft ook vaak de voorkeur dus ja het is maar net wat je wil gebruiken en kan betalen.
 
Ik denk dat boki zich een beetje heeft vergist in het werk wat erbij komt kijken.
Als je het voor het zicht (begrijpelijk) doet zou ik lekker voor de gsxr750 vork gaan zoals al aangegeven.
Het andere wordt erg duur en veel werk als je onervaren bent.....t-stuk, vorkpoten, as, remklauwen, wiel, remschijven...

Succes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan