Voorvork VFR800 krijg demper niet los

MTFDarkEagle

MF veteraan
9 okt 2013
7.081
2.442
Almelo
Dag mede-MF-ers,

Heb een hulp vraag.

Ik wil de keerringen en bussen van de vorkpoten van mijn VFR800 VTEC (2003) vervangen.
Bij 1 van de poten krijg ik echter de bout die de demper vast houdt niet eruit.
Hij is wel los, maar draait samen met de demper vrolijk rondjes.
Ook als ik de vorkpoot in elkaar zet met alle correcte spacers, ringen, de veer en maximale preload, maakt dit geen verschil.

Het 'onderste' deel van de demper draait met de bout mee.
Zeg maar waar '15' naar wijst in het plaatje in link hieronder, samen met '16'.


Een anderhalf jaar gelee heb ik dezelfde truuc gedaan en toen die bout volgens WPHB vastgemaakt (dus geen loctite).

Heeft iemand een gouden tip?

Alvast dank,
Lukas
 
Dank voor meedenken :) :Y
Dikke slagmoersleutel en wat druk uitoefenen op de cartrigde
Dikke slagmoersleutel heb ik wel en ook geprobeerd, maar krijg hem niet aan het 'slaan'. (elektrische milwaukee)
Vork in elkaar en ondersteboven tegen de grond duwend.
edit: en anders, helaas, de bijbehorende tool opzoeken.

Zal zoiets zijn Motion Pro® - Damper Rod Fork Tool
Denk niet dat zoiets zal passen, de demper heeft geen inkepingen voor dat soort kantelen.. is gewoon glad aan de bovenkant.
 
Ik heb het handboek er op na geslagen en ze spreken idd niet over een tool om de damper-rod te blokkeren.

Heb je de andere kant nog los liggen? op de afbeeldingen in het handboek kan ik het niet goed zien, maar er lijken stiekem wel wat uitsparingen te zichtbaar te zijn, maar niet zo zichtbaar om te zien of er een tool voor ge-mcguyverd kan worden :+
 
Ik heb het handboek er op na geslagen en ze spreken idd niet over een tool om de damper-rod te blokkeren.
Nee idd :(
Heb je de andere kant nog los liggen? op de afbeeldingen in het handboek kan ik het niet goed zien, maar er lijken stiekem wel wat uitsparingen te zichtbaar te zijn, maar niet zo zichtbaar om te zien of er een tool voor ge-mcguyverd kan worden :+
Andere kant zit al weer helemaal in elkaar O-):')
Kan er zo wel ff een foto van bovenin kijkend van maken, maar volgens mij zit je daar tegen een 'glad' oppervlak te kijken..
Kan ook niet echt een goed plaatje in internet vinden, deze laat 't een kleeeeeein beetje zien...
 
Eerste gedachte is om er iets tegen aan te lijmen... maar die zooi zit nog onder te olie dus zal wel niet werken vrees ik :+

andere optie, niet zo sjiek, maar, je zou de kop van de schroef die onderin de vorkpoot zit er af kunnen boren, zodat je het geheel gewoon omhoog demonteert, restantje bout krijg je er daarna vast wel uit toch?
 
Eerste gedachte is om er iets tegen aan te lijmen... maar die zooi zit nog onder te olie dus zal wel niet werken vrees ik :+
Hah nee dat gaat idd niet werken nee, eens :P :+
andere optie, niet zo sjiek, maar, je zou de kop van de schroef die onderin de vorkpoot zit er af kunnen boren, zodat je het geheel gewoon omhoog demonteert, restantje bout krijg je er daarna vast wel uit toch?
Ja dit is inderdaad wel de 'ultieme' oplossing...

Ga het eerst nog eventjes een keer proberen...

Misschien dat wat warmte ook helpt?
Vork in elkaar met veren, max preload en nog wat extra indrukken zover/-veel mogelijk?
 
Warmte, tsja, misschien wel, we weten immers de reden van het kleven niet :+

Ik zou idd wel zo veel mogelijk proberen te comprimeren, misschien kan je een opstelling maken dat je met een spanband aan de remklauw ogen de vork echt gewoon tot z'n eindstop trekt? Kijk AUB wel uit dat als ie los schiet je er niet boven hangt met je snufferd :+
 
En nu kijken of er toch niets voorzien is om hem langs binnen tegen te houden.
Ik heb toch nog nooit een vork gezien waar dat niet zo is.
Dit is de bovenkant van de demper.
So, you tell me..
b198zXu.jpg
 
@MTFDarkEagle In werkplaatshandboeken adviseren ze dan zo'n taps toelopend vierkant zoals in deze link, een zogenaamde damper rod tool. Ik heb zelfs eens gelezen dat mensen een soortgelijke punt maken aan een bezem en dat gebruiken om te voorkomen dat de damper rod niet roteert.

Ik had zelf niet ook het officiele gereedschap maar heb dit klusje afgelopen week gedaan met een slagschroevendraaier op standje 'max'. Wel eerst de vorkolie eruit gelaten en daarna de boel weer gemonteerd zodat er voorspanning is. Daarna de vork horizontaal in de bankschroef geklemd op de montagepunten van de remklauw (zachtjes en met alu bekken in de bankschroef!). Dan de bout in één keer volgas losdraaien. Zonder dat momentum gaat de demper binnenin meedraaien zoals je ervaren hebt.

Hopelijk heeft een andere MF'er iets aan deze info, want zonder het juiste gereedschap is het inderdaad een K klusje :)
 
@MTFDarkEagle In werkplaatshandboeken adviseren ze dan zo'n taps toelopend vierkant zoals in deze link, een zogenaamde damper rod tool. Ik heb zelfs eens gelezen dat mensen een soortgelijke punt maken aan een bezem en dat gebruiken om te voorkomen dat de damper rod niet roteert.
Over zo'n gereedschap wordt in het wphb van dit type VFR in elk geval niet gesproken.
Alleen de "in elkaar zetten als het spul draait" staat er in.

Zie niet hoe dat stuk gereedschap wat je linkt hier kan worden gebruikt.. De buitenste en binnenste buizen van de damper kunnen roteren tov elkaar en bij de onderste kan ik niet zien hoe je daar bij zou kunnen met dat stuk gereedschap.

Wat ik iig voor de volgende keer meeneem is dat ik voor stap 1 gelijk de slagmoersleutel moet pakken voor die moer en niet de gewone ratel :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan