Voorvork zit vast

Ken_wood

MF'er
24 feb 2010
52
6
Soesterberg
Ik ben bezig met revisie van mijn voorvork van een Yamaha Diversion XJ600 uit 2003. De keerringen en stofkappen moeten worden vervangen. Nu heb ik de bovenste bout (die bij het stuur uitkomt) en de veringen van beide poten gedemonteerd. Echter zijn de buizen vast komen te zitten in het onderste deel van de vork (de fork slider, volgens Haynes. Ik weet even niet de Nederlandse benaming). Ik kan de buizen wel (om hun as) draaien, maar krijg ze er met geen mogelijkheid uit. De stofkappen en de clips heb ik ook verwijderd, maar dit verandert niets. Aan de onderkant van de vork zit een inbus die je zou moeten kunnen draaien, waarbij het binnenwerk meedraait (er is dan een speciale tool nodig om te voorkomen dat het binnenwerk meedraait). Bij mij zitten die inbussen muurvast dus er draait dus helemaal niets mee. De buizen zitten helemaal in de fork sliders (als het ware dat de vering volledig is ingedrukt) en ik heb geen idee hoe dit is gebeurd, aangezien dat nog niet zo was voordat ik aan dit projectje begon.

Heeft iemand tips hoe ik de buizen uit de fork sliders krijg?
 
Ik ben bezig met revisie van mijn voorvork van een Yamaha Diversion XJ600 uit 2003. De keerringen en stofkappen moeten worden vervangen. Nu heb ik de bovenste bout (die bij het stuur uitkomt) en de veringen van beide poten gedemonteerd. Echter zijn de buizen vast komen te zitten in het onderste deel van de vork (de fork slider, volgens Haynes. Ik weet even niet de Nederlandse benaming). Ik kan de buizen wel (om hun as) draaien, maar krijg ze er met geen mogelijkheid uit. De stofkappen en de clips heb ik ook verwijderd, maar dit verandert niets. Aan de onderkant van de vork zit een inbus die je zou moeten kunnen draaien, waarbij het binnenwerk meedraait (er is dan een speciale tool nodig om te voorkomen dat het binnenwerk meedraait). Bij mij zitten die inbussen muurvast dus er draait dus helemaal niets mee. De buizen zitten helemaal in de fork sliders (als het ware dat de vering volledig is ingedrukt) en ik heb geen idee hoe dit is gebeurd, aangezien dat nog niet zo was voordat ik aan dit projectje begon.

Heeft iemand tips hoe ik de buizen uit de fork sliders krijg?
Inbus eruit draaien. En ja, daar heb je afhankelijk van de motor speciaal gereedschap voor nodig.
 
  • Leuk
Waarderingen: huls
Je zult toch de inbussen die aan de onderkant van je voorpoten zitten los moeten draaien, anders zul je ze er nooit uit krijgen. Wellicht kun je ze wat laten schrikken door er met beleid een paar tikken op te geven, als dat niet werkt met zo'n mini brandertje waar je ook mee kunt solderen (die hebben een heel klein en gericht vlammetje) ze een beetje warm stoken.. want wellcht hebben ze loctite gebruikt bij de montage.
 
Dank voor de reacties. Ik zal nog eens proberen om de inbussen in beweging te krijgen. Het punt is wel dat er dus niets meedraait dus. Ik heb hier en daar tips gelezen om tegendruk te geven (waaronder inderdaad met een bezemsteel), maar daarbij leek het dat een beetje tegendruk voldoende is (als het zelfs met een bezemsteel kan). Bij mij krijg ik uberhaupt geen beweging in de inbussen, met of zonder tool.
 
Met een slagmoersleutel lukt dat wel.
Dus even naar een garagebedrijf en vragen of ze deze even los willen rammelen.

Als de veer eruit is zakt iid de boel naar beneden.

Dank voor de tip. Ik was al naar een motorgarage bij mij in de buurt geweest, maar die zitten tot september vol. Ik vroeg nog of dit niet even tussen door kon (lijkt me toch minutenwerk) maar gisteren kon het niet. Volgende week misschien.
Er zitten ook nog wat autogarages bij mij in de buurt, misschien dat ik daar vanmiddag wel even langs ga. Slagmoersleutel klinkt inderdaad hoopgevend.
 
Nijmegen is net ff te ver, anders had je het hier kunnen doen.

Misschien is er iemand in die regio?
Kan inderdaad letterlijk minutenwerk zijn. Als je alleen specifiek vraagt of ze 2 boutjes tussendoor los willen rammen dan zou dat geen probleem moeten zijn. Geef je ze 20 euro.

Of, wanneer je zelf meer gaat doen, ga je kijken naar een compressor en gereedschap.

Eventueel elektrische slagmoersleutel, die zijn wat goedkoper en geen compressor nodig.
 
Klem de onderpoot vast in de bankschroef (beschermen met een doek), pak een goede (!) inbusdop en een wringijzer, terwijl je met een hamer op de dop mept ga je steeds meer kracht zetten op het wringijzer en voila, de bout komt los.
Vanaf dat moment draait hij waarschijnlijk mee dus je mept de bezemsteel vast in de binnenkant die meedraait, nu hou je de bezemsteel vast met een griptang en draai je de inbus los.
 
Meppen hier, klemmen in een bankschroef daar. Klinkt allemaal als iets waarbij veel kapot kan gaan en een nieuwe vorkpoot zal niet goedkoop zijn.

Misschien toch ff iemand zoeken met het juiste gereedschap of idd ff bij de boels vragen of je wat kan huren.
 
Ik wil de compressor wel even aantrappen voor je. Woon in Malden.
Wel liefst zelf een inbus bit meenemen, want ik heb geen zin in gebroken bitjes. Adapters voor bits naar 1/2 duims op de slagmoersleutel heb ik wel.
PB maar even, kan vandaag of morgen nog.
 
Ik wil de compressor wel even aantrappen voor je. Woon in Malden.
Wel liefst zelf een inbus bit meenemen, want ik heb geen zin in gebroken bitjes. Adapters voor bits naar 1/2 duims op de slagmoersleutel heb ik wel.
PB maar even, kan vandaag of morgen nog.

Gefixt !! *O**O*

Toch wel mooi, zo'n forum
 
Ik wil de compressor wel even aantrappen voor je. Woon in Malden.
Wel liefst zelf een inbus bit meenemen, want ik heb geen zin in gebroken bitjes. Adapters voor bits naar 1/2 duims op de slagmoersleutel heb ik wel.
PB maar even, kan vandaag of morgen nog.
Dank voor het aanbod. Malden is helaas niet om de hoek bij mij, want ik woon inmiddels in Soesterberg (i.p.v. Nijmegen. Kom er nu achter dat ik dit ben vergeten aan te passen in mijn profiel 8)7) . Toch bedankt, mocht ik er hier helemaal niet uitkomen dan weet ik dat het aanbod staat.

Misschien is er iemand in de buurt van Soesterberg/Zeist met een slagmoersleutel?
 
trucje wat ik meestal gebruik en me nog noooit in de steek heeft gelaten:
Klem de vorkpoot horizontaal in de bankschroef (bv op de ogen van de remklauw of doek omheen wikkelen ter bescherming van de poot.
Zet een gewone haakse imbussleutel met de korte kant in de bout en laat de lange kant horizontaal uitsteken.
Geef hier met een hamer een ferme tik (dus niet lomp meppen) op in de juiste draairichting zodat de bout losschrikt en je kunt de bout verder zo losdraaien.
@Nijlpaard Gewoon rustig en met beleid werken en er gaat niks kapot.
 
Terug
Bovenaan Onderaan