Voorvorken, olie dikte en niveau

Lucass

Die hard MF'er
26 feb 2009
412
181
Eindhoven
Beste scooteraars

Ik heb een algemene (niet merk gebonden) vraag omtrent oliegevulde telescoop voorvorken, en wat men met olie niveaus en diktes bereikt.

Ik weet dat een dikkere olie een stuggere vork geeft. Inveren gaat stugger, uitveren ook. Dunne olie doet het tegenovergestelde.
Meer olie doet de vork stugger inveren, geldt dat ook voor uitveren? Minder olie zorgt voor soepeler inveren, geldt dat ook voor uitveren?

Nu komt het. Stel ik koop een 10W olie en vind dat deze een te soepel veerkarakter geeft. Kan ik dan de vork iets of wat bijvullen om een stuggere vork te krijgen? Of komen er dan ineens meerde (negatieve?) aspecten de hoek om kijken?

Hetzelfde met een vork die te stug blijkt te zijn. Kan ik dan wat olie aflaten om hem soepeler te maken? Of krijg je dan allerlei negatieve neven effecten? Ik kan me namelijk voorstellen dat wanneer het olie niveau te laag is, sommige delen wellicht niet of in mindere mate door de olie beïnvloed worden en dat is niet waar de vork voor gemaakt. is

Met andere woorden:
Moet je een vork altijd afvullen met de voorgeschreven hoeveelheid? Of is hoeveelheid (naast verschillende diktes) ook een geschikte methode om het karakter te veranderen?
 
Laatst bewerkt:
Goeiedag ik heb het zelfde met mijn motorfiets. Suzuki gsx 1200 voorvork voelt slap aan met in en uit veren. Heb gelezen dat je ook de veren kunt vervangen van het merk hyperpro. Denk dat dat heel erg veel scheelt. Zeker met het erbij doen van dikkere olie ik ga dat dus zeker ook proberen. ! Succes met je zoektocht naar betere perfectie! Hoor graag als het geholpen heeft de olie alleen !
 
Beste scooteraars

Ik heb een algemene (niet merk gebonden) vraag omtrent oliegevulde telescoop voorvorken, en wat men met olie niveaus en diktes bereikt.

Ik weet dat een dikkere olie een stuggere vork geeft. Inveren gaat stugger, uitveren ook. Dunne olie doet het tegenovergestelde.
Meer olie doet de vork stugger inveren, geldt dat ook voor uitveren? Minder olie zorgt voor soepeler inveren, geldt dat ook voor uitveren?

Nu komt het. Stel ik koop een 10W olie en vind dat deze een te soepel veerkarakter geeft. Kan ik dan de vork iets of wat bijvullen om een stuggere vork te krijgen? Of komen er dan ineens meerde (negatieve?) aspecten de hoek om kijken?

Hetzelfde met een vork die te stug blijkt te zijn. Kan ik dan wat olie aflaten om hem soepeler te maken? Of krijg je dan allerlei negatieve neven effecten? Ik kan me namelijk voorstellen dat wanneer het olie niveau te laag is, sommige delen wellicht niet of in mindere mate door de olie beïnvloed worden en dat is niet waar de vork voor gemaakt. is

Met andere woorden:
Moet je een vork altijd afvullen met de voorgeschreven hoeveelheid? Of is hoeveelheid (naast verschillende diktes) ook een geschikte methode om het karakter te veranderen?
De hoeveelheid lucht is ook van invloed. Ik zou zeker niet experimenteren met de hoeveelheid olie, eerder met de oliedikte.
 
Goeiedag ik heb het zelfde met mijn motorfiets. Suzuki gsx 1200 voorvork voelt slap aan met in en uit veren. Heb gelezen dat je ook de veren kunt vervangen van het merk hyperpro. Denk dat dat heel erg veel scheelt. Zeker met het erbij doen van dikkere olie ik ga dat dus zeker ook proberen. ! Succes met je zoektocht naar betere perfectie! Hoor graag als het geholpen heeft de olie alleen !

Hyperpro is een van de merken, er zijn ook goedkopere merken. Er zijn iets van 7 veermerken en 3 fabrieken, zeggen ze wel eens.

Ik geloof niet dat er iemand is die bij 2 identieke motoren, eentje afgeveerd met Hyperpro en eentje met Promoto of Wirth (om maar een van de minder prijzige merken te noemen), zal kunnen merken welke veer in welke motor zit.
 
De hoeveelheid lucht is ook van invloed. Ik zou zeker niet experimenteren met de hoeveelheid olie, eerder met de oliedikte.

De hoeveelheid lucht zeg je? Hoe bedoel je dat? Kan ik dat meten? En is dat nuttiger of nauwkeuriger dan de hoeveelheid olie? Voor zover ik weet blijft de totale inhoud (lucht+olie) gewoon hetzelfde als je óf olie óf lucht toevoegd?

En waarom is het beter om niet het olieniveau te veranderen? Ik heb zelf ook al een idee namelijk dat het veranderen van de hoeveelheid olie wellicht negatieve bij-effecten kan hebben. Echter is me de vraag wát dat precies is.

Als ik weet wat die bij-effecten zijn kan ik in de toekomst een betere (onderbouwde) afweging maken om het olieniveau v.d vork te veranderen ja of nee.
 
Laatst bewerkt:
Hoeveelheid lucht is de grote van de luchtkamer.
Vork volledig ingeveerd met de veer erin, je hebt dan een X aantal centimeters over tot de rand van de vorkpoot. Dit is je luchtkamer. Deze moet een bepaald volume hebben.
Lucht is samendrukbaar, olie is dat niet. Bij het inveren pers je de luchtkamer steeds samen. Zit deze gevuld met olie dan valt er niks samen te drukken en zal je poot niet lekker inveren. En bij forcering (diepe kuil in de weg ofzo) kan er teveel druk ontstaan. En die olie moet/wil toch ergens heen dan. Langs de keerringen is dan de ideale uitweg..
 
Laatst bewerkt:
Oke, klinkt vrij logisch.
En stel nou ik vul een poot netjes af volgens specificaties. Ik ga de luchtkamer opmeten en die is te klein, of te groot. Wat kan ik dan doen om het volgens specificaties te krijgen?
 
Zit deze gevuld met olie dan valt er niks samen te drukken en zal je poot niet lekker inveren. En bij forcering (diepe kuil in de weg ofzo) kan er teveel druk ontstaan. En die olie moet/wil toch ergens heen dan. Langs de keerringen is dan de ideale uitweg..
Ik heb zelf een motor gehad waarbij de vorige eigenaar had geknoeid met de voorvork.
De olie kwam er zeker niet uit, wel had het voertuig (ZX-10R) enorm last van onderstuur, een gevaarlijk slaand stuur bij hard remmen en hij was suïcidaal zenuwachtig bij diepe sporen in het asfalt van vrachtwagens.

Bij controle (Hyperpro) bleek er maar een luchtkamer van 45 mm te zijn, meestal is dit 110-140 mm.
Ze adviseerden overigens alleen maar nieuwe olie, de veren heb ik uit eigen initiatief drie jaar later pas laten vervangen, de originele keerringen zaten er nog in en waren niet lek..
 
Laatst bewerkt:
Oke, klinkt vrij logisch.
En stel nou ik vul een poot netjes af volgens specificaties. Ik ga de luchtkamer opmeten en die is te klein, of te groot. Wat kan ik dan doen om het volgens specificaties te krijgen?
Te klein, olie bijvullen, te groot olie eruit. :? :+

Als je het goed doet dan demonteer je de vorkpoot, dus deze is gewoon makkelijk hanteerbaar. ;)
 
Nu komt het. Stel ik koop een 10W olie en vind dat deze een te soepel veerkarakter geeft. Kan ik dan de vork iets of wat bijvullen om een stuggere vork te krijgen? Of komen er dan ineens meerde (negatieve?) aspecten de hoek om kijken?
Meet de luchtkamer die er nu is en vergelijk deze met de voorgeschreven luchtkamer. :)
Zodra die weer klopt kan je naar de volgende oplossing kijken.

Dikke olie laat de voorvork ook langzamer uitveren, dus bij opeenvolgende hobbels wordt het karakter niet beter. Het kan wel zijn dat het karakter wel beter bij jou past.

Mogelijk zijn de veren versleten, als de vork open is kan je de lengte opmeten.
Dit vergelijken met de voorgeschreven waarde van de fabrikant.
Eventueel vervangen door goede after market exemplaren.

De goedkoopste oplossing is inderdaad een beetje olie erbij.
Ik denk dan aan 25 ML per keer per poot. (proefrijden)
En dan oppassen dat hij nog genoeg uitgaande veerweg heeft.
Dus niet teveel er in.. (zie weggedrag boven) :)
 
Oke, dus het maakt in theorie dus niet uit hoe groot de luchtkamer is zolang je de olie maar juist afmeet? Andersom ook, als de luchtkamer juist is is automatisch het olieniveau ook goed? Even er vanuit gaande dat er geen aftermarket onderdelen in de vork zitten.

Maar wat nou als een van die twee juist is, en de ander niet? Je hebt de juiste hoeveelheid olie afgemeten maar de luchtkamer is te groot of te klein? Wat kan je dat doen om de afwijkende waarde te verbeteren?
 
Laatst bewerkt:
Afmeten kan makkelijk met een stukje slang en injectiespuit. Lengte van het slangetje afmeten aan de luchtkamer en klaar is kees. Schuifmaat als een soort peilstok kan natuurlijk ook. Bij mij werkt de injectiespuit met een kartonnen dekseltje als lengte aanslag prima. Ruim vol en daarna afzuigen tot de juiste luchtkamer
 
Laatst bewerkt:
Oke, dus het maakt in theorie dus niet uit hoe groot de luchtkamer is zolang je de olie maar juist afmeet? Andersom ook, als de luchtkamer juist is is automatisch het olieniveau ook goed? Even er vanuit gaande dat er geen aftermarket onderdelen in de vork zitten.

Maar wat nou als een van die twee juist is, en de ander niet? Je hebt de juiste hoeveelheid olie afgemeten maar de luchtkamer is te groot of te klein? Wat kan je dat doen om de afwijkende waarde te verbeteren?


enige juiste waarde is de luchtkamer.

De olie die jij afmeet is wellicht bedoeld voor een volledig schone/lege vork. Bij een oliewissel wordt, helaas, niet altijd alles uitelkaar gehaald en schoongemaakt waardoor er olie in de vork/cartridge blijft zitten. Hierdoor zal je dus minder nieuwe olie bij te hoeven voegen.

De waarde van de luchtkamer heeft eigenlijk alleen effect op het laatste stuk veerweg. Hoe kleiner de luchtkamer, hoe moeilijker het wordt om het laatste stuk te comprimeren
 
Thanks voor de tips. Het begint nu duidelijk te worden. De poten en dempers worden helemaal uit elkaar gehaald en gereinigd.
De eindconclusie: Beter gewoon de fabrieksspecificaties aanhouden, want als je dat niet doet krijg je (om welke reden?) instabiel rijgedrag.
Demper stugheid aanpassen het liefst mbv olie viscositeit.
 
qua olie zou ik fabrieksafstelling aanhouden. Veerwaarde zou je nog eens kunnen wijzigen. Wat is precies de klacht/probleem dan?
 
Laatst bewerkt:
Maar als je aftermarketveren monteert, hou je dan aan de gegevens van de verenfabrikant. Als bv de windingen dikker zijn of meer op elkaar zitten, klopt de oliehoeveelheid die bij de originele veer hoort, niet meer.
 
Dat laatste was nu precies het probleem bij mijn motor.. andere veren, niets aan de olie veranderd. :)
 
Er zijn momenteel geen problemen. Ik probeer de techniek van schokbrekers te doorgronden en doe daarom hier wat research.
 
Bij het vullen van de vorkpoot meet je de luchtkamer. Kortom, niet rommelen met de hoeveelheid olie. Teveel olie leidt tot meer druk op de keerringen, waardoor ze kapot (kunnen) gaan. Wil je de vering stugger maken, kijk dan voor andere binnenveren en/of iets dikkere olie.

Jaren geleden heb ik de vorkpoten van mijn (ik geef toe: brom-) scooter laten vullen met dikkere olie. Dat was een flinke verbetering tov de oude situatie en tot nu toe werkt dat goed en zijn de keerringen ook nog heel.
 
Dat weet ik niet meer. Ik heb het laten doen door de scooterboer. Ik wíst het wel, maar het is al een jaar of 5 geleden. Eigenlijk zou de olie dus weer ververst moeten worden ;)

Als jouw voorvorkolie in járen niet vervangen is, dan helpt het al als je gewoon verse olie erin doet. Maar ik zou even opzoeken wat voor olie er origineel in zit en die vervangen voor iets dikkere.

Laat maar weten of het gelukt is. Vast wel, ben benieuwd!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan