Voorvorken stroef, wat zie ik over het hoofd?

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.715
982
Almere
De voorvorken lopen stroef, happerig en willen ook niet lekker "in lopen".

Er is al veel gedaan, maar ik twijfel aan de manier van vastzetten, wat is de juiste volgorde? Ik hanteerde tot nu toe altijd van beneden naar boven.

Het gaat om een V-Strom DL1000 met gewone vorken, dus geen USD.

Er zitten nieuwe binnenpoten in, merk Paolo Tarozzi. Alles is nieuw, incl. glijbussen, keerringen, stofkappen en de overige O-ringen + olie.

De buitenpoten zijn krasvrij van binnen en alles is Suzuki OEM, afgezien van dus de binnenpoten.

Daarnaast is ook vervangen het T stuk, de kroonplaat en balhoofdlager en zitten alle spacers op de juiste plek, wiellagers zijn ook vervangen.

Dit alles omdat de fiets een keer een tik heeft gehad waarbij de originele poten iets krom waren.

De glijbussen zijn met het bijhorende vet gesmeerd bij montage, tussen stofkap en keerring zit ook een likje vet.

Juist omdat alles dus al meermaals uit elkaar is geweest en letterlijk alles is vernieuwd denk ik toch dat ik iets niet in de juiste volgorde monteer.

Veren zijn van hyperpro en daar ook "afgesteld" toen ik langs reed. Pre-tenstioner staat helemaal uitgedraaid voor mijn 85 KG.

Sinds revisie heb ik plm. 4000 km gereden.
olie conform specs en hoeveelheid luchtkamers zijn conform opgave Hyperpro.

zetten van de poten heb ik gedaan door de onderste pinch bolts van de voorwiel as niet vast te zetten, een paar keer stevig in te veren om ze vervolgens vast te draaien.

wie heeft er nog een tip?
dank!
 
Nouja kan dus nog wel wat proberen.

Ben bij hyperpro geweest, best een stukkie rijden. Probleem voorgelegd, hij duwde twee keer op de motor, draaide de voorspanners helemaal uit en zei dat ik het zo maar ff moest proberen.

Binnen 5 minuten was ik weer op de terugweg naar huis..

Alles staat op moment vast, 1 van de weinige dingen die ik niet aan het gevoel over laat, speciaal een momentsleutel van 5nm voor gekocht :)

Maar ik ga idd nog wel de kroonplaat eens lossen tezamen met de poten om dan eerst de poten vast te zetten en dan pas de moer van de kroonplaat.

Lager moet ook gesteld worden na die 4000km, voel minimaal speling na inrijden. Ze zetten zich nog na montage.
Wij hadden balhoofdlagers van een scooter vervangen. Ook de cups. Speciaal gereedschap voor gekocht.
Maar we moesten hem steeds nastellen.
Weer de boel uit elkaar. Hadden we een lager verkeerd om gedaan. Nu alles weer vervangen goed gesteld en klaar.
 
Spacers zijn recht toe recht aan, zitten op de juiste plek anders krijg je het voorwiel er niet eens in :)
Maar ja, ook dubbel gechecked a.d.h.v. de service manual.

Heb zelfs een digitale versie naast een papieren versie van haynes gehouden om eventueel foutjes in de documenten uit te sluiten.

Balhoofdlager maak ik mij niet druk om, het is zo minimaal dat je het bijna niet voelt. Niks bijzonders.
 
Heb tot in de treurigheid de onderdeel nummers vergeleken en uitgeplozen incl. contact met Paolo Tarozzi gezocht en ik verwacht eigenlijk wel dat dat gewoon in orde is.

Als je de vorkpoot draait in de kroonplaat kun je zien of hij recht is. Als een kroonplaat krom is zal het moeilijk zijn om de as in te brengen. Het kan ook zijn dat de as er een keer met kracht is ingehamert en er schade is ontstaan zodat ie er ook niet meer lekker ingaat.
Bij vastzetten van het voorwiel eerst de pinchbolts vast, daarna de as aandraaien, dan de pinchbolts weer los, dan inveren, met je stuur heen en weer met het wiel tussen je benen. En dan de pinchbolts evenredig vastzetten, niet te vast, en je as ook niet. Als het plakt is het vaak de keerringen. Kwaad kan het niet echt.
 
Ik dus ook niet verder, maar zal sowieso de boel lossen morgen om het dan 100% goed vast te zetten, heb het tot nu toe altijd op de middenbok gedaan dus misschien maakt dat inderdaad het verschil. Laten we het hopen!
 
Wat voor vet heb je eigenlijk de glijbussen mee ingesmeerd,ik heb dat nooit gedaan bij glijbussen,
gewoon beetje vorkolie er er aan ,vet lijkt me geen goed idee dat kan er voor zorgen dat de vorkolie
die de smering moet doen dat zo niet kan doen omdat er vet zit,enigste vet wat ik gebruik bij een voorvork is speciaal keerring vet,
inwendig hoort geen vet thuis in een vork,als dat in de vorkolie terechtkomt kan dat de eigenschap van de olie veranderen.
Persoonlijk zou ik de vorkpoten er weer uithalen ,SKF keerringen monteren goed inwendig schoonmaken alle vet verwijderen en
verse olie er in,geleiderbussen hebben een anti frictie coating,daar hoort geen vet op.
 
Laatst bewerkt:
Teflon is niet ingevet en de hoeveelheid was een film laagje, geen klodders. Het was speciaal vet bijgeleverd bij de allballs set, voor binnenkant en rubbers (twee losse zakjes).

Los daarvan heb ik dus de poten al vaker los gehad en nu al zo'n 3x olie ververst. Opvangen en terug gieten vond ik geen lekkere optie zodra het niet meer heel helder rood was. Dus het is een enkele keer terug gegaan en sowieso 3x vervangen. Was er voor het openen van dit topic al even mee bezig :)

Ik heb nog hoop op montage volgorde en wacht nu met smart op PostNL en hoop dat het nog even droog blijft... Daarna hou ik jullie uiteraard weer op de hoogte!

Ik bewaar al genoeg en te lang, dus 2x doorgeslepen binnenpoten zijn vrij vlot daarna weg gegaan.
Maar ik heb ze dus vergeleken en gemeten dus als dat niet goed was geweest had ik andere binnenpoten gehaald :)

Paolo Tarozzi staat goed bekend, heb er geen ali poten in gestoken.
 
Laatst bewerkt:
Ik geloof niet dat ik fan ga worden van Datona....
 

Bijlagen

  • 16609030855604084540721129862946.jpg
    16609030855604084540721129862946.jpg
    146,9 KB · Weergaven: 57
  • 16609031977075472712710591651234.jpg
    16609031977075472712710591651234.jpg
    159,6 KB · Weergaven: 57
Heb ze gemaild, kijken hoe ze dat oplossen.

Had juist niet de goedkoopste genomen om dit soort gezeur te voorkomen.
Verder nog nooit iets bij Datona besteld, wel eens van gehoord maar weet even niet meer of dat nu juist goed of slecht was haha.
 
Heb ze gemaild, kijken hoe ze dat oplossen.

Had juist niet de goedkoopste genomen om dit soort gezeur te voorkomen.
Verder nog nooit iets bij Datona besteld, wel eens van gehoord maar weet even niet meer of dat nu juist goed of slecht was haha.
Ik heb er eens een bokje gekocht voor de achtervork. De motor viel er steeds vanaf, kon hem elke keer opvangen.
Daarna een setje haaksleutels van zeer slechte kwaliteit voor een prijs van goed gereedschap, die heb ik meteen teruggestuurd.
 
Heb er nu 1x een m8 8.9 boutje in zitten i.p.v. de meegeleverde m10 4.8.

En 1 boutje vervangen voor een m10 8.8

Ga hem zo voorzichtig proberen en met een spanbandje vastzetten
 
Laatst bewerkt:
Ja dat kan sowieso.
Zie dat die van Datona aan de grond vast moet, dus die valt al af.

Zie ook alleen voorwielen er in, betwijfel of ze geschikt zijn voor achterwielen :)

Heb er geen ervaring mee.
16609058864943229966781969197780.jpg



2 boutjes aan weerszijden in dat schroefdraad en met vrijwel elke paddock stand staat hij prima.
Nou heb je je achterwiel in een matige kwaliteit voorwielstand staan.
Ik had mijn cb1300 voorvork weggebracht naar HK, die bleef lekker en die het super verholpen hebben. ook met de tip dat er aardig wat speling op zat maar voorlopig geen kwaad kon. dat was 170 euro totaal.
nou houd ik dan ook niet van eindeloos door blijven puzzelen en aankloten.
 
Ik geloof niet dat ik fan ga worden van Datona....

Ik zag ooit eens zo'n crossbokje van Datona bij simon schram, en ik wou hem wel kopen. Hij reageerde, oh dat is een datona, alsof het van goud was, moest er ook nog aardig wat voor neertellen. Dat ding gekocht, en hij functioneert, maar staat altijd een beetje scheef. Ik koop nooit meer wat van datona, de werknemers zijn vaak dronken, denk ik.
 
Het lijkt wel iets beter nu, maar het is heel vies benauwd en dankzij mijn geweldige conditie zweet ik nu als een otter.

Tijd voor een douche en later (van de week) verder, ik heb namelijk een dingetje over het hoofd gezien wat even opnieuw moet om zeker te zijn.

Twee klussen door elkaar heen was niet zo handig haha. Balhoofdlager is nu wel goed.

Datona zegt dat ik hem terug moet sturen en dan sturen ze een andere op. Dat duurt mij weer te lang. Verder werkt hij wel dus denk dat ik hem wel hou voor die ene keer dat ik hem nodig heb.
 
Terug
Bovenaan Onderaan