Voorvorkkeerring xj600s vervangen

boupas

Die hard MF'er
9 nov 2009
333
0
Made
Ik heb een lekkende voorvorkkeerring op mijn xj600s. De 3e keer dat hij gaat lekken in 3 maanden. Mijn vragen:

a) kan ik deze zelf vervangen en heeft iemand er ervaring mee? Dingen om rekening mee te houden?

b) waar kan ik de spullen die ik nodig heb het beste bestellen? (olie, keerring etc..)

c) is er speciaal gereedschap voor nodig?

Wie heeft hier antwoorden op....
 
als de keerring nu voor de 3e keer lekt, zal hij bij domweg weer vervangen zeer waarschijnlijk ook een 4e keer gaan lekken.
meest voorkomende oorzaak dat een keerring herhaaldelijk gaat lekken is een beschadiging op de chromen binnenpoot.
en in veel mindere mate versleten glijlagers in de buiten/onderste poot.

het vervangen is een klusje van niks, voor een persoon met wat ervaring dan, maar met een werkplaatshandboek moet iedereen dat lukken.
keerringen en olie kun je gewoon bij de dealer halen, kost niet veel.
het speciale gereedschap wat je nodig hebt is een slagmoersleutel op lucht en een inbusdop.
en iets om de binnendemper tegen te houden als deze gaat meedraaien.
 
Laatst bewerkt:
Hmja, tenzij de motorboer een koekenbakker is, lijkt het er op dat de binnenpoot beschadigd is. Dat houdt geen keerring.
Aan de andere kant: de motorboer had dat toch ook moeten controleren?
 
Ik heb bij mijn diversion ook weleens lichte steenslag op mn binnenpoot gehad. Ik heb dat toen weggewerkt / gepolijst. Daarnaast heb ik toen beschermhoezen om mijn vorkpoten gezet om nieuwe steenslag te voorkomen. Sindsdien gaan de ringen een stuk langer mee. Als de steenslag te zwaar is, heb je dikke pech en zal je altijd lekkage houden totdat je de binnenpoot vervangt.

Speciaal gereedschap:
Je moet je demper vasthouden om de inbusbout onderin de poot los te kunnen draaien. Op aanraden van mn Haynes manual heb ik een bout genomen (ik meen 24mm kop) en daar 2 moeren op vastgedraaid. Deze plak ik met Ducktape in een dop vast, die ik vervolgens met een lang verlengstuk in de poot steek.

Sorry Bananeman, maar een slagmoersleutel heb ik niet, en voor dit klusje hoef ik hem ook niet te hebben.

Je hebt trouwens wel loctite nodig, er moeten 1 of 2 boutjes geborgd worden (twijfel ff welke ook alweer).

Waar je op moet letten, is dat je de nieuwe ring op z'n plek moet krijgen zonder hem te beschadigen. Zelf gebruik ik een stukje pvc-pijp om de ring op z'n plek te tikken.

Spullen bij de dealer halen, of bestellen via bijvoorbeeld Louis of motozoom. Maar de onderdelen zijn niet duur, dus het maakt weinig uit waar je ze haalt.

Een werkplaatshandboek is toch wel erg handig om te hebben. Ben zelf erg tevreden met Haynes, al moet je dan wel goed Engels begrijpen.
 
Mijn dealer gebruikte laatst een stukje plasticfolie om de zaak op z'n plaats te schuiven. Dat deed hij omdat die keerring vaak al weer beschadigd raakt bij het op z'n plaats schuiven van de handel. De folie trek je er na gebruik tussenuit.
Vond ik wel een slimme oplossing.
 
Met een stukje plastic krijg je de nieuwe kering niet geheel op z'n plaats, vaak moet je d'r wel effe voor rammen.
Ik zet d'r altijd een stalen pijp op en rammen maar }) Oke vooruit, duw de nieuwe kering erop en daarboven op de oude kering. Op die gat ik staan te rammen totdat de nieuwe mooi op z'n plek zit en het borgveertje erin gedrukt kan worden.


Maat van mij met z'n XJ ook 3x de boel laten vervangen bij de dealer, elke keer in no-time weer lek.
Nu heb ik ze vervangen en de binnenpoten GOED schoon gemaakt van vast gekoekte vliegen/teer enz enz+nieuwe glijlagers en een 20000km later nog niet lek.

Dus controleer je binnenpoot GOED en monteer gewoon ook altijd nieuwe glij lagers, dingen kosten ook haast niks en 't is meteen goed gedaan.

Luchtsleutel is wel een heeeeeeeeeeel handig stukje gereedschap bij deze klus.
 
~

Maat van mij met z'n XJ ook 3x de boel laten vervangen bij de dealer, elke keer in no-time weer lek.
Nu heb ik ze vervangen en de binnenpoten GOED schoon gemaakt van vast gekoekte vliegen/teer enz enz+nieuwe glijlagers en een 20000km later nog niet lek.

Dus controleer je binnenpoot GOED en monteer gewoon ook altijd nieuwe glij lagers, dingen kosten ook haast niks en 't is meteen goed gedaan.


Dus ik moet bij jou in de leer Ik en Ik!
 
Hallo Boupas,

Het vervangen van je voorvorkkeering is idd geen moeilijke klus, het is alleen handig als je er een beetje ervaring mee hebt en een stukje gereedschap.
Het is natuurlijk ook essentieel dat je binnenpoot niet beschadigd is, anders blijf je vervangen. Er zijn in Nederland diverse bedrijven die binnenpoten slijpen en hardverchromen, dan ben je van het probleem af.
Ik heb de afgelopen maanden diverse voorvorken uit elkaar gehad van Yamaha, Suzuki, Kawasaki en heb zelf een handig stukje gereedschap gemaakt, wat voorkomt dat die binnendemper in de vorkpoot blijft meedraaien.
full

Als de benodigde onderdelen (nieuwe keerringen, nieuwe afdichtringetjes voor onder in de vorkpoot en voorvorkolie) aanwezig zijn, doe je er ongeveer een halve dag over om de boel weer op orde te krijgen.
Op youtube is ook wel info te vinden:http://www.youtube.com/watch?v=6fTfc5nSepU

Mocht je hulp of meer info willen hebben wil ik je altijd helpen,

Groet van Louis (koffiefreak)
 
Met een stukje plastic krijg je de nieuwe kering niet geheel op z'n plaats, vaak moet je d'r wel effe voor rammen.
Ik zet d'r altijd een stalen pijp op en rammen maar }) Oke vooruit, duw de nieuwe kering erop en daarboven op de oude kering. Op die gat ik staan te rammen totdat de nieuwe mooi op z'n plek zit en het borgveertje erin gedrukt kan worden.


Maat van mij met z'n XJ ook 3x de boel laten vervangen bij de dealer, elke keer in no-time weer lek.
Nu heb ik ze vervangen en de binnenpoten GOED schoon gemaakt van vast gekoekte vliegen/teer enz enz+nieuwe glijlagers en een 20000km later nog niet lek.

Dus controleer je binnenpoot GOED en monteer gewoon ook altijd nieuwe glij lagers, dingen kosten ook haast niks en 't is meteen goed gedaan.

Luchtsleutel is wel een heeeeeeeeeeel handig stukje gereedschap bij deze klus.
Uhhh niks?? Dan ben ik benieuwd welke jij bedoeld... Want ik heb hier helaas andere ervaringen mee :P
 
Voorvorkkeerring is volgens mij weer gemaakt. Tot nu toe geen lekkage gezien. Raar detail is dat er gitzwarte olie met gruis uit de voorvork kwam. En dat terwijl hij nog geen 2 maanden geleden door de motorzaak is gerepareerd. . De poot was beschadigd, maar we hebben wat braampjes weg kunnen schuren. Jammer dat de motorzaak ook dit niet had gezien. Wij vraen ons af of die de poot wel goed uit elkaar heeft gehad en niet alleen vanaf de buitenkant de ring heeft vervangen. Ik heb iig veel geleerd! Thanx Koffiefreak!

qqd9z2g.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan