Voorvorkkeerringen vervangen? Mislukt?

Griffen

MF veteraan
18 okt 2002
2.186
0
Boxtel
De topic tittel zegt het eigenlijk al. Ik wilde mijn voorvorkkeerringen vervangen en ben dus ijverig de vorken uit elkaar aan het halen de olie af aan het laten lopen, olie en keerringen gehaald, en zelfs een doseerspuitje.
Nou wat is nu het geval ik heb alles leeg laten lopen en nu wil ik de binnenpoot weer in de buitenpoot steken. dan heb je 2 klemringen 1 dikke minder hoge en 1 dunne hoge, de dunne hoge past precies in een uitsparing in de binnenpoot. En de minder hoge past precies in een uitsparing in de buitenpoot.
De dikke heb ik inmiddels gemonteerd, maar nu krijg ik de binnenpoot er niet meer in als die ring erop zit
Wat nu?

*Had ik eerst de ring met binnenpoort naar binnen moeten schuiven en dan pas de ring op de buitenpoot moeten monteren?
-Zo ja, hoe krijg ik dat ding er in godsnaam weer uit want dat heb ik er in geklopt met een hamer ?

*Of heb ik het wel goed gedaan en is er gewoon een simpel trucje voor?
-Zo ja, alsjeblieft vertel me wat het trucje is want dit is niet gaaf....
 
De topic tittel zegt het eigenlijk al. Ik wilde mijn voorvorkkeerringen vervangen en ben dus ijverig de vorken uit elkaar aan het halen de olie af aan het laten lopen, olie en keerringen gehaald, en zelfs een doseerspuitje.
Nou wat is nu het geval ik heb alles leeg laten lopen en nu wil ik de binnenpoot weer in de buitenpoot steken. dan heb je 2 klemringen 1 dikke minder hoge en 1 dunne hoge, de dunne hoge past precies in een uitsparing in de binnenpoot. En de minder hoge past precies in een uitsparing in de buitenpoot.
De dikke heb ik inmiddels gemonteerd, maar nu krijg ik de binnenpoot er niet meer in als die ring erop zit
Wat nu?

*Had ik eerst de ring met binnenpoort naar binnen moeten schuiven en dan pas de ring op de buitenpoot moeten monteren?
-Zo ja, hoe krijg ik dat ding er in godsnaam weer uit want dat heb ik er in geklopt met een hamer ?

*Of heb ik het wel goed gedaan en is er gewoon een simpel trucje voor?
-Zo ja, alsjeblieft vertel me wat het trucje is want dit is niet gaaf....

Volgens mij had je een hoop ellende (en geld) kunnen besparen door te leren sleutelen van iemand die er iets van af weet. Je loopt nu telkens tegen dingen aan die met een beetje inzicht logisch zijn. Ook een goed werkplaatsboek geeft aan hoe het moet. (Haynes of origineel)
Het is ook makkelijk om verschillende merken en boeken er op na te slaan.

Wat je verkeerd gedaan hebt is het monteren van de ring in de buitenpoot. Deze moet je pas monteren nadat de binnenpoot erin geschoven is.
De ringen, worden in vaktermen ook wel glijlagers genoemd.
Deze lagers zorgen ervoor dat er weinig tot geen speling op de binnenpoten zit ten opzichte van de buitenpoten.

Normaal gaat de ring op de binnenpoot, die iets uitsteekt ten opzichte van de binnenpoot langs de ring op de buitenpoot. Dit gebeurd bij het uitelkaar trekken van de poten. Op dat moment had je eigenlijk al kunnen zien dat de ring in de buitenpoot er pas later in mag. Bij het uitelkaar trekken komt de buitenring er dus uit omdat de binnenring hem meeneemt.

Wat je kan proberen is met een schroevendraaier de ring aan de onderzijde (gezien vanaf de buitenpoot) te wippen. Omdat er een kleine rand is, waar de schroevendraaier achter kan.
Andere mogelijkheid is de ring te vernielen, met een dremel en beleid.
Waarschijnlijk heb je toch al een nieuwe nodig.
 
das dus inderdaad verkeerd om gedaan. verwarm de buitenpoot goed daar waar die ring zit, probeer em er dan uit te krijgen.
als je goed verwarmd krijg jem mss nog degelijk eruit, anders wordt het een nieuwe.
als er beschadigingen op die ring zijn (bramen op de zijkant of zo, erinslaan met een hamer is niet de juiste techniek) moet je'm zowizo vervangen.
 
ik heb mijn buitenpoot even naar de dealer gebracht en voor 5 euro hem er even uit laten poelie-trekken. Snap de fout al die ik gemaakt heb, erg dom. Ik weet nu wel hoe het werkt :P
 
Volgens mij had je een hoop ellende (en geld) kunnen besparen door te leren sleutelen van iemand die er iets van af weet. Je loopt nu telkens tegen dingen aan die met een beetje inzicht logisch zijn. Ook een goed werkplaatsboek geeft aan hoe het moet. (Haynes of origineel)
Het is ook makkelijk om verschillende merken en boeken er op na te slaan.

Wat je verkeerd gedaan hebt is het monteren van de ring in de buitenpoot. Deze moet je pas monteren nadat de binnenpoot erin geschoven is.
De ringen, worden in vaktermen ook wel glijlagers genoemd.
Deze lagers zorgen ervoor dat er weinig tot geen speling op de binnenpoten zit ten opzichte van de buitenpoten.

Normaal gaat de ring op de binnenpoot, die iets uitsteekt ten opzichte van de binnenpoot langs de ring op de buitenpoot. Dit gebeurd bij het uitelkaar trekken van de poten. Op dat moment had je eigenlijk al kunnen zien dat de ring in de buitenpoot er pas later in mag. Bij het uitelkaar trekken komt de buitenring er dus uit omdat de binnenring hem meeneemt.

Wat je kan proberen is met een schroevendraaier de ring aan de onderzijde (gezien vanaf de buitenpoot) te wippen. Omdat er een kleine rand is, waar de schroevendraaier achter kan.
Andere mogelijkheid is de ring te vernielen, met een dremel en beleid.
Waarschijnlijk heb je toch al een nieuwe nodig.

Je hebt absoluut gelijk, ik ben aleen zo stik eigenwijs dat ik het perse zelf wil doen en zelf wil leren. Dus ik zal in de toekomst mischien nog een topicje openen. Maar ik heb tot nu toe wel zo ongeveer alles gehad dacht ik zo :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan