Voorvorkkeerringen Yamaha XJ700X (Maxim)

Savage2007

Die hard MF'er
26 mei 2007
879
0
Sassenheim
Wie kan mij vertellen welke keerringen in de voorvork van een XJ700X passen, het betreft een US-importmodel dus de 700 cc klopt echt.

Passen hier bijvoorbeeld de keerringen van een 750 Seca in of passen de kerringen van een XJ750?

Bij voorbaat dank voor de antwoorden.
 
snap ik ook best, maar soms heb ik de behoefte om (vanuit mijn eigen DIY perspectief) wat tegengeluid te geven.

ik ben zelf ook werkzaam in de wereld der 2e hands machines, en snap donders goed wat je bedoeld met "beunwerk", zeker aangezien deze machines waar ik mee werk medisch van aard zijn snap je soms echt niet waar een doe het zelfver mee bezig is geweest met zijn gedachte......
toch komt er af en toe een geniale oplossing van een probleem voorbij, niet zoals dat zou moeten, maar het werkt wel!


ik ben het overigens veruit met je eens dat een keerring het beste eruit kan worden getikt met de binnenpoot zelf. zo heb ik het tot nu toe ook steeds gedaan...


maarrrrr, ik snap de logica wel. je splitst toch ook niet standaard een carter als een keering van de uitgaande as lekt? :+

er is wel degelijk gereedschap waarmee het mogelijk is zonder binnen of buitenpoot te slopen... of het uiteindelijk de moeite waard is? tja.. doorgaans niet denk ik...
 
Laatst bewerkt:
hallo

ik wil de keeringen van mijn maxim 750cc 20v bj85 ook gaan vervangen net als de topiq starter.
maar nu zie ik hier nergens hoeveel olie er minimaal en maximaal per poot in moet?

wel makkelijk als ik weet hoeveel olie ik moet bestellen. (en natuurlijk ook makkelijk voor de topiq starter)

groeten rik
389cc, kijk hier maar:

service_data.gif
 
Laat ze maar gaan Remco.
Zinloos om tegen een beun te vertellen hoe het moet.Anders waren het geen beunen.
Wij weten wel beter, ook dat je alles goed schoon kan maken en dat je de glijbussen kan controleren als alles los ligt.
Kevinblade, je hebt helemaal gelijk. Het is inderdaad het beste de vork te splitsen, de glijbussen te controleren en alles eens goed schoon te maken. Maar bij de voorvorken van de Maxim X heb je speciaal gereedschap nodig om de de vork te splitsen. Dat heeft bijna niemand en zelf maken is wel mogelijk, maar ligt niet in de kracht van iedereen.

Als je daarom alleen last hebt van een lekke keerring, zou je het ook zonder schade op mijn manier kunnen doen. De glijbussen blijven dan zitten, die kun je dan niet controleren idd, maar de lekkage is wel verholpen. Dat kan ergens onderweg wel handig zijn.
 
Ik heb de discussie een poosje op afstand gevolgd en over beide "kampen" van wel iets te zeggen:

-Bij de merkdealer worden ook vaak reparaties door de leerling of stagiare uitgevoerd
-Je hebt beunhazen, die er niks van bakken en grote fouten maken


Het blijft altijd een kwestie van vertrouwen.
Als ik een voorvork repareer, laat ik "de klant" altijd meekijken en ev. zelf een handje meehelpen, tenzij hij/zij twee linkerhanden heeft en de techniek helemaal niets interesseert.
Maar de meeste motorrijders vinden juist de techniek wél leuk.

Je moet wel over het juiste gereedschap en de faciliteiten beschikken, dat spreekt voor zich.
 
heb zelf mijn keerringen vervangen, en als ik het zo lees had ik dus van alles stuk kunnen maken......maar ben gelukkig geen beunhaas

zoals het bij mij werkte, in ongeveer deze volgorde. bij elkaar een hele middag (inculsief rook/koffiepauzes)

luchtventiel open

bovenkant losschroeven, bij de eerste poot kom je er achter dat er veel druk op staat.

olie en veer er uit laten vallen/lopen, volgorde ringetjes onthouden,

al je pijpsleutels in elkaar schuiven en de onderste bout losdraaien

met gepast geweld de binnenste poot eruit, en dus de keerring los.

met de oude keerring naar de onderdelenboer, 8,- euro per twee, ook olie kopen

ben de binnenste poot naar de gamma en eenlang stuk pvc zoeken wat er net omheen past,

vervolgens naar apotheek voor grote maatspuit om cc af te meten (4,5)

nieuwe keerring met beetje wd40 insmeren, oude er boven om om beschadiging te voorkomen en dan de pvc pijp, wederom gepast geweld om de keerring op z'n plek te krijgen,

alles weer vast en vullen met olie

potje vloeken en kloten om de veer in te drukken, poot omhoog te houden en bovenste dopje dicht te draaien, je komt twee handen te kort

2e poot hetzelfde maar dan in de helft van de tijd.

wegbrengen kan altijd nog ;)
 
heb zelf mijn keerringen vervangen, en als ik het zo lees had ik dus van alles stuk kunnen maken......maar ben gelukkig geen beunhaas

zoals het bij mij werkte, in ongeveer deze volgorde. bij elkaar een hele middag (inculsief rook/koffiepauzes)

luchtventiel open

bovenkant losschroeven, bij de eerste poot kom je er achter dat er veel druk op staat.

olie en veer er uit laten vallen/lopen, volgorde ringetjes onthouden,

al je pijpsleutels in elkaar schuiven en de onderste bout losdraaien

met gepast geweld de binnenste poot eruit, en dus de keerring los.

met de oude keerring naar de onderdelenboer, 8,- euro per twee, ook olie kopen

ben de binnenste poot naar de gamma en eenlang stuk pvc zoeken wat er net omheen past,

vervolgens naar apotheek voor grote maatspuit om cc af te meten (4,5)

nieuwe keerring met beetje wd40 insmeren, oude er boven om om beschadiging te voorkomen en dan de pvc pijp, wederom gepast geweld om de keerring op z'n plek te krijgen,

alles weer vast en vullen met olie

potje vloeken en kloten om de veer in te drukken, poot omhoog te houden en bovenste dopje dicht te draaien, je komt twee handen te kort

2e poot hetzelfde maar dan in de helft van de tijd.

wegbrengen kan altijd nog ;)

:)

Maar WD 40 op de keerring :/ Waarom niet gewoon een drupke van de olie die het moet tegenhouden?

En ik heb een aparte keukenmaatbeker voor vorkolie (en één voor kvs, één voor motorblokolie, één voor cardanolie, enz...). En voor elke soort een eigen trechtertje, schenkt wat lekkerder dat de spuit vullen en weer lossen.

Voordeel is dat ik de voorkant kan hijsen. Er staat dan veel minder druk en spanning op de vorken, die ik vaak ook gewoon in de kroonplaten kan laten (of iig voor het merendeel van de tijd). En dat is weer erg handig met het lossen en vastzetten van de bovenste dop en de inbus aan de onderzijde (luchtsleutelwerk).
 
Terug
Bovenaan Onderaan