Voorvorkolie 'blijft hangen'

Ralfie

MF veteraan
10 jan 2002
13.804
513
Ben gisteren even met de voorvork van een Yamaha Virago aan het prutsen geweest. Linkerpoot: aftapplug eruit, paar keer pompen, olie is eruit. Rechterpoot, aftapplug eruit, paar keer pompen, geen olie :? ? Poot eruit gehaald, losgehaald, op de kop gehouden, olie loopt er wel uit, en er zat ook voldoende olie in. Blijkbaar blijft de olie op de demperstang 'hangen' in plaats van door te lopen in de onderpoot. Het euvel is ontstaan nadat van deze poot de keerring verwisseld is.

Vork is een normaal model, geen upside-down o.i.d. Iemand dit eerder meegemaakt? Mogelijke oorzaak? Zijn misschien de kanalen in de demperstang verstopt?

Ik zal even proberen een ploatie te vinden van de vorkpoot voor de duidelijkheid :)
 
Ploatie:

full
 
Ik heb iets soortgelijks gehad maar dat kwam misschien omdat de antiduikinrichting in die poot zat. Op een een of andere manier liep de olie niet door de aftapplug maar wel door het gat voor de bout die naar de binnenpoot leidt :?
 
Heb jij ook een virago? wat erg voor je... ;) . (wat voor een?)
Nee, is van de moeder van mijn meissie. Ik wordt met mijn lange botten doodongelukkig op zo'n ding :P
Ja dat heb ik ook eens meegemaakt, toen zat er zoveel troep in de olie dat het gaatje gewoon kompleet dicht bleef zitten.
Hm, zoiets vermoed ik al, maar de olie is recent vervangen (vorig jaar). Ik zal de boel eens verder lospeuteren, kijken wat er te vinden is.
 
Je hebt toch wel onderdeelnr 36 losgehaald he, anders ontstaat er een vacuum in de voorvork en stroomt de olie niet, net als in een tank die moet ontlucht worden anders stroomt de benzine niet


Jazeker. Ben er al uit. Durf het bijna niet te posten, maar omdat ik vragen ook graag beantwoord zie: het aftapgaatje zat "gewoon" verstopt :P .

Reden dat ik dacht dat het iets anders was: de motor slingert iets op het stuur en alle overige punten zijn in orde voor zover ik kan bedenken: balhoofdlagers goed, goed afgesteld, wiel prachtig in balans, bandenspanning goed, band goed. Vandaar dat ik het dus in de poot zocht en dacht "he dit is het". Niet dus.

Heb de boel vanavond weer opgebouwd, dit weekend maar eens een proefrit maken en kijken of het beter is.

Bedankt voor het meedenken allemaal! :} :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan