voorvorkolie vervangen

13 aug 2006
3
0
Roosendaal
Kan iemand mij vertellen (ik ben niet zo heel erg technisch) hoe ik de voorvorkolie van mijn Honda CBX 550 F2 moet vervangen, welke olie ik daarvoor moet gebruiken en hoeveel lucht erin moet?

Bijlage: cbx.jpg
 
Werk schoon en netjes

Eerst de olie eruit halen onder aan elke poot zit een boutje met een koper ringetje deze moet je losdraaien, zet er een bak onder en een flinke doek, Draai het boutje los de oude olie loopt eruit, druk je voorvork rustig in door je voorrem in te knijpen, zo komt alle olie eruit.Als de olie eruit is draai het koperen ringetje om en zet het boutje weer vast (geen kracht erop zetten want de poot is van aluminium en draait makkelijk stuk.)Zo ook de andere poot.
Zet nu de motor op de hoofdstandaard (zo worden je veren het meest ontlast)en draai of wip bovenop de poot de plug of veerclip los (bij een veerclip de plug hard indrukken dan kan je em zo eruit wippen) Let op er staat spanning op want er zit een veer in dus hou je hand of een doek erover, veer gewoon laten zitten .Als dit gelukt is dan moet je de juiste hoeveelheid olie erin kiepen (voorvorkolie 10W of 15W dan is deze iets stugger vraag aan de dealer welke er bij jouw in moet, hoeveel dat staat in je werkplaatsboek of vraag het ook aan je dealer) meet dit nauwkeurig af bv maatbeker met schaalverdeling (die je moeder gebruikt)maar op de fles voorvorkolie zelf staat ook een schaalverdeling.Als je de olie erin gedaan hebt dan de doppen erweer op je zal ze wel met wat kracht erin moeten drukken aangezien de veer tegendruk geeft.Maar dit moet geen probleem opleveren.De luchtfruk met een klein fietspompje 2 a 3 slagen geven meestal rond de 0,3 bar is meer dan genoeg (advies koop een digitale bandenspanningsmeter deze meten op de 0,1 nauwkeurig.)Ga je hoger zitten met de bar dan heb je kans dat je keerringen ploffen en dan ben je niet blij ! Er zal vast wel iemand op dit forum weten hoeveel voorvork olie er bij jouw in moet, anders ff bij rubriek brikken proberen.

PS heb net ff gekeken op motozoom daar staat bij de afstelgegevens

links moet er 305 cc in en rechts 295 cc
 
Laatst bewerkt:
full


WP zegt voor de CBX550 een luchtkamer van 150 mm en SAE 10 olie.

Persoonlijk heb ik een iets andere volgorde, er zijn meer wegen die naar Rome leiden ;-)


Over dat monteren alvast even een paar kleine tips. Deze tips zijn vrijblijvend en Noud's Motorbazaar kan niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele schade die onstaat door het volgen van deze tips. Bij twijfel een gekwalificeerd motorfietsmonteur het werk laten uitvoeren.

Als 1e de doppen bovenop al een kleine slag losdraaien, dat gaat het makkelijkste met de vorkpoten nog gemonteerd. Stap 2 is imho het verwijderen van het voorwiel, ook als de voorvork niet gedemonteerd moet worden. Dan kun je de voorvork makkelijker op en neer bewegen en er kan geen olie op de remschijven komen.

Als de vorkpoten wel gedemonteerd moeten worden kun je die nu loshalen, bovendop helemaal losdraaien (pas op: er staat druk achter, de veer duwt tegen de dop), veer eruit en ondersteboven leeg laten lopen. Even voorzichtig pompen bespoedigd het verhaal. Daarna het beste een nachtje laten staan zodat de oude olie gelegenheid krijgt uit te lekken.

Bij motoren met een olie-aftapplug kan je nu de pluggen een stukje losdraaiende (als het niet lukt kun je nog de dop bovenop vast draaien en rijden tot hulp is gevonden). Dan de doppen helemaal losdraaien (pas op veerdruk), pluggen los en het is daarna eenvoudig de olie af te laten. Deze komt er met een boogje uit, als de vork op en neer wordt bewogen komt er weer een fraaie straal uit. Daarna het ook hier het beste de vork een nachtje te laten staan zodat de oude olie gelegenheid krijgt uit te lekken. Let wel, bij motoren waar de olie lang verwaarloost is kan het zijn dat er zoveel troep in de vork zit dat de aftapplug verstopt raakt. In dat geval moeten de vorkpoten alsnog gedemonteerd worden.

Bij het vullen met vorkolie gaan we niet uit van een hoeveelheid maar van de luchtkamer. Het is van belang dat deze in beide vorkpoten even groot is, dat is nog belangrijker dan dat de luchtkamer op de mm precies is. Gemeten wordt met de vorkpoot geheel ingeschoven en de veer nog niet in de vork. Na het vullen de vork voorzichtig een paar maal op en neer bewegen zodat de olie de kans krijgt zich te verdelen. Ik kreeg daarvoor ooit volgende tip: na paar x gewoon op en neer even de hand bovenop de vorkpoot leggen en de vork uitschuiven. Onder je hand komt dan een vacuüm en dat trekt de luchtbellen uit de olie. Bij een model met volledig instelbare demping kost het uiteraard wat meer tijd om alle lucht uit de olie te halen dan bij een eenvoudige voorvork. Dan een doekje erover en een nachtje laten staan. Dan weet je zeker dat er geen lucht meer in de olie zit en kun je de luchtkamer afmeten zoals die bij jouw model past.

Daarna is het kwestie van veren erin (de kant waar de wikkelingen dicht op elkaar zitten boven) en alles in omgekeerde volgorde monteren. Op het internet staat ook een beschrijving met foto's: Voorvork keerring vervangen
 
Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik ga eerst maar eens de manier van Fury proberen, ik waag me niet aan het uitgebreide verhaal van Dutch FZ750, want voor ik het weet, zit ik wekenlang in m'n berging te prullen, los van het feit dat ik m'n motor toch een keer wil verkopen voor een paar honderd euro dus er niet al te veel energie meer in wil steken. Er moet echter wel iets aan gedaan worden want als ik nu door een kuil(tje) rijd, veert de voorvork tot het einde in (gepaard gaande met een klap) omdat er al veel te veel olie uit is denk ik. Niet echt de bedoeling dus.
 
ik herinder me een HOW TO op MF mbt het wisselen van de voorfork olie

maar ik heb hier ook een how to..
mijn MSN is

unexpecteddarkness@hotmail.com

voeg me maar toe.

dan stuur ik je de how toe
met foto's en alles er op en er aan.

Als er iemand nog meer belang heeft ... bij deze
 
Terug
Bovenaan Onderaan