voorvorkolie

occ

Rookie
7 aug 2007
1
0
dronten
Wie kan mij vertellen hoe ik stap voor stap de voorvorkolie van mijn shadow vt750c van1983 moet verversen? BVD occ
 
lijkt mij het beste je voorvork te demonteren ( of je moet een aftapplugje hebben die ik niet heb.)

1 motor op de bok zetten ( of bok onder je achteras plaatsen)

2 je blok ondersteunen( als je je voorwiel eronder vandaan haalt wil ie namelijk naar voren)( en zonder voorvork kan hij dan een heel eind _O- _O- ) nog beter is het om de voorkant wat hoger te zetten om meer ruimte te creeren om de poten straks te verwijderen.

3 meet de maten op van het volgende: de lengte van de voorvorkpoten die boven je kroonplaat uitsteken, de hoogte van je clip ons ( al geloof ik niet dat je die hebt op een shopper. de hoogte tussen je vooras en de onderste bevestiging aan je poten( ook wel t-stuk genaamd) dit om te zorgen dat alles weer een beetje hetzelfde zit( stuurt lekkerder)

4 demonteer je voorwiel en remmen.

5 draai nu de bouten(dop) op je voorvorken een slag los ( gaat straks heel moeilijk worden met alleen een ronde pijp in je handen)

6 draai alle bouten los op je kroonplaat( meestal 2 bij je poten en 1 bij die grote bout in het midden( van je stuurnaaf)( als je stuur dit onmogelijk maakt zou ik deze ook losdraaien)

7 alle bouten bij de onderkant losdraaien( het eerder genoemde t-stuk)

Als het goed is zit er verder niets meer aan je voorvorkpoten en kun je deze verwijderen als de ruimte niet groot genoeg is dan kun je ook het hele T-stuk verwijderen.

8Als je nu zo een voorvorkpoot in je handen hebt kun je de dop bovenop helemaal losdraaien. pas op voor de veer ( die wil heel graag naar buiten als de dop eraf is)( ook eventuele ringetjes komen er nog wel eens uit.

9. Laat nu de olie eruitlopen door de poot op zijn kop in een bak te zetten, laat hem een tijdje lekker uitlekken om alle olie eruit te laten lopen, blijft lang druppen die zooi. Doe dit ook met de andere poot.

10 als ze helemaal leeg zijn kun je ze weer monteren. stap 4,6,7 in omgekeerde volgorde. Je kan tijdelijk de dop op je poten erop draaien om de veren niet ergens te hoeven laten liggen.

11 voeg de juiste hoeveelheid nieuwe olie in iedere poot ( weten ze meestal wel bij de motorzaak en gebruik de juiste viscositeit.) als je demping een beetje slap aanvoelde kan dit aan vele dingen liggen, oude olie, vermengde olie( bijv met water) te dunne olie.

Ga maar eerst van nieuwe voorgeschreven olie uit meestal zit je dan redelijk safe.

12 draai daarna alles weer goed vast en :] karren maar.( wel even je remmen inknijpen voor je gaat rijden, omdat je je remmen eraf hebt gehaald zit er namelijk wat ruimte tussen je blokken en schijf.



p.s. de gegeven punten zijn allen op eigen risico te doen en de schrijver is niet verantwoordelijk voor eventuele schade aan fiets of bestuurder. :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan