Voorvorkpoten muurvast

Honda-noob

Die hard MF'er
16 apr 2017
292
65
Altena
Beste MF'ers

Ik was bezig met wat onderhoud aan mijn motor en wilde ook de voorvorkolie vervangen en direct de stofkappen en keerringen dus ook gelijk vernieuwen.

Lang verhaal kort: ik krijg de voorvork poten niet uit elkaar. Ik weet dat je een soort slide hammer beweging de binnenste poot los krijg van de buitenste poot, maar deze dingen zitten muurvast.

Stofkappen zijn eraf, dat clipje is er uit, de veren zijn eruit, de inbusbout aan de onderkant is al los. Kortom, ik heb alles gedaan volgens de WPH. Zelfs de poot verhit en erop lopen hameren dmv een stuk metaal in het oog van de poot te steken, te klemmen in mijn stuur en als een idioot hameren wilde niet maar dan ook NIETS uitmaken.

Ik heb het e.e.a. gelezen en ik denk dat het komt doordat de geleidebussen tegen elkaar aan komen te zitten als ik de beide poten uit elkaar probeer te trekken.

Ik heb echt geen idee hoe nu verder en zou graag advies willen.
 
In verschillende handboeken (onder andere WP, enz.) doen ze de vorken ook verhitten van te voren, voordat ze de keering eruit trekken doormiddel van dat door jou benoemde hamer effect. Dan zet het ijzer / aliminium uit en komt de keering er makkelijker uit.

Als je echt niks meer weet misschien de keering zelf warmstoken dat die smelt?

Ja, eigenlijk de buitenpoot door blijven verwarmen als de keerring er niet op de normale wijze uitkomt totdat de buitenkant van de keerring die tegen de buitenpoot drukt gaat smelten. Dan trek je deze er zo uit door aan de buitenpoot te trekken.
 
Dat had ik dus ook gedaan. Net zolang verhitten tot er een onheilspellende rook uit de onderpoot vandaan kwam.......en evengoed muurvast! Geen beweging in te beuken! Ik had nu ff iemand met zo’n hydraulische pers ter beschikking, maar zoals eerder gezegd, ik vermoed dat als ik de tot z’n strot gevulde veerpoot onder m’n werkbank geklemd zou hebben en ‘m met m’n eigen garagekrik (2 ton van de Lidl) zou opkrikken, dan had ie waarschijnlijk ook zonder enige moeite eruit gekomen. Maar goed, een kleinigheidje hou je altijd!
 
...en ik realiseer me nu net dat het nog veel makkelijker had gekund. Vuldop eraf, veer eruit, helemaal uit elkaar naar boven trekken, plons olie erbij, vuldop er weer op, stofkap eraf, borgveer boven de keerring eraf en dan de truc met garagekrik of de hydraulische pers. De olie flikker je toch weg, dus wat dondert het wat je erbij gooit? Tjezus,...nou maar hopen dat de keerringen over een jaar of wat weer vervangen moeten worden en één of beide helemaal vast gerot zitten! Moet ik me dit wel allemaal kunnen herinneren. Nou...maar stoppen met bier drinken dan!:+
 
Geen idee of iemand dit nog gaat lezen, maar de tip van Ritzen - tot de nok afvullen met olie, dop er weer op en tussen de hydraulische pers - works like a charm!! Ik ben bezig met de voorvork van mijn Wildstar. Het is de bedoeling dat ie helemaal zwart wordt en wel gepoedercoat. Hele zooi uit elkaar dus en de losse delen naar Jeroen Wiedijk in Alkmaar. Alles verliep soepel tot ik de linkerpoot uit elkaar moest halen. Geen beweging te krijgen in de keerring. Muurvast! Geprobeerd te verhitten, te meppen met de slide-actie. Zonder enig succes. Een bus van de allergoedkoopste 10W40 gehaald bij de Action. Vorkpoot weer in elkaar (zonder de veer, want dat is niet nodig). Helemaal uit elkaar getrokken en tot z’n strot gevuld met olie. Vuldop er weer op en tussen de pers (20 ton!). Drie hele haaltjes gegeven aan de stang en ik zie de keerring zonder enige moeite uit de zitting omhoog kruipen! Ik kan daar zo allejezus gelukkig van worden hè! Achteraf bezien denk ik dat ik het ook gered zou hebben met m’n 2 ton garagekrik en dan de vorkpoot ergens onder klemmen. Maar goed, ik heb toevallig goed contact met iemand die zo’n pers heeft, dus dat werkte toch iets makkelijker!

Hee Ouwe,

Als je toch niets te doen hebt, dan mag je mijn voorpoten van de VT1100 ook wel demonteren. Ik heb daar zelf even geen tijd voor. Dat heb ik je zondag jl. nog geapped.

Gr
W. V.
 
Terug
Bovenaan Onderaan