Voorvorkpoten muurvast

Honda-noob

Die hard MF'er
16 apr 2017
292
65
Altena
Beste MF'ers

Ik was bezig met wat onderhoud aan mijn motor en wilde ook de voorvorkolie vervangen en direct de stofkappen en keerringen dus ook gelijk vernieuwen.

Lang verhaal kort: ik krijg de voorvork poten niet uit elkaar. Ik weet dat je een soort slide hammer beweging de binnenste poot los krijg van de buitenste poot, maar deze dingen zitten muurvast.

Stofkappen zijn eraf, dat clipje is er uit, de veren zijn eruit, de inbusbout aan de onderkant is al los. Kortom, ik heb alles gedaan volgens de WPH. Zelfs de poot verhit en erop lopen hameren dmv een stuk metaal in het oog van de poot te steken, te klemmen in mijn stuur en als een idioot hameren wilde niet maar dan ook NIETS uitmaken.

Ik heb het e.e.a. gelezen en ik denk dat het komt doordat de geleidebussen tegen elkaar aan komen te zitten als ik de beide poten uit elkaar probeer te trekken.

Ik heb echt geen idee hoe nu verder en zou graag advies willen.
 
Zou eigenlijk niet weten wat het helpt om de binnenpoot door te slijpen?

Die zit immers met de bussen vast in de buitenpoot
Dus als je al wat weg zou willen slijpen dan is dat de buitenpoot zodat de binnenpoot met daar omheen de bussen los komt.

Enige wat ik dan kan bedenken is dat je het restant naar beneden kan duwen en de glijlagers er zo uit kan halen.
Maar of dit dan een goede oplossing is?
 
Wellicht overheen gelezen dan maar anders dan persen voor alleen de keerringen en verhitten heb ik niets gelezen.

Ik heb ook geen antwoord gehad of de binnenpoot blijft hangen nadat er kracht op is gezet.

Als niets helpt, hoe krijgen jullie de binnenpoot er uit dan?
 
Laatst bewerkt:
Gaat die mooie truuk van mijnheer Ritzen ook op als de keerring lek is???
Heb ooit in het verleden in een officieel werkplaatsboek van Honda CX650 gezien dat er voor het demonteren van de keerring van de enkele schokdemper ook deze "truuk" werd aanbevolen.
De demper onder de pers helemaal indrukken en dan via de Luchtslang/ventiel ATF olie opzuigen.
En dan ventiel in terugzetten en weer schokdemper inpersen.
Dan zou de smalle keerring er uit moeten komen.
Maar wat als de keerring lek is??
Als die niet lek is hoeft die ook niet vervangen te worden.

Een lekke keerring zal nooit alle olie in 1 keer doorlaten...
 
Gaat die mooie truuk van mijnheer Ritzen ook op als de keerring lek is???

Een lekke keerring is eigenlijk meer zweten, om zo te lekken dat je geen druk kunt opbouwen moet de hele afdichtingslip van de keerring verdwenen zijn.
Als je er druk op zet van binnenuit dicht de keerring zelfs beter af.

Wellicht overheen gelezen dan maar anders dan persen voor alleen de keerringen en verhitten heb ik niets gelezen.

Ik heb ook geen antwoord gehad of de binnenpoot blijft hangen nadat er kracht op is gezet.

Als niets helpt, hoe krijgen jullie de binnenpoot er uit dan?

Als de keerring eruit is komt de glijbus ook zo. De keering is hetgene wat vast gaat zitten.
 
Heb nog steeds geen alternatief gelezen. De keerring was er uit en ja ik spreek alleen uit eigen ervaring. De glijbussen schoven in elkaar en dan komt het nooit meer los op de traditionele manier.

Uiteindelijk doorgeslepen en met een binnenlagertrekker de glijbus verwijderd
 
Laatst bewerkt:
Als de geleide bussen in elkaar schuiven, is het van belang, om de keerring er uit te hebben. De bovenste geleidebus schuift er dan makkelijker uit, omdat de weerstand van de keerring ontbreekt.
 
Heb nog steeds geen alternatief gelezen. De keerring was er uit en ja ik spreek alleen uit eigen ervaring. De glijbussen schoven in elkaar en dan komt het nooit meer los op de traditionele manier.

Uiteindelijk doorgeslepen en met een binnenlagertrekker de glijbus verwijderd

Als de glijbussen al in elkaar geschoven waren, dan had je ook door kunnen drukken, slijpen was dan overbodig geweest.
 
Laatst bewerkt:
Als het op geen enkele manier lukt: een tweedehands voorvork met kromme binnenpoten voor weinig scoren. En van je eigen vork de buitenpoten open slijpen.
 
Goeie tip. De olie is niet samenpersbaar, maar de luchtkamer wel. Dat volume zal er uitspuiten.
Olie is wel samenpersbaar (zij het niet in relevante mate in een schuurtje).

Het gaat er om wat er bij welke druk plaatsvindt.
En normaliter is de perspassing van rubber keerring in alu buitenpoot het eerste dat opgeeft. En daar maak je dan gebruik van.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gaat die mooie truuk van mijnheer Ritzen ook op als de keerring lek is???
Heb ooit in het verleden in een officieel werkplaatsboek van Honda CX650 gezien dat er voor het demonteren van de keerring van de enkele schokdemper ook deze "truuk" werd aanbevolen.
De demper onder de pers helemaal indrukken en dan via de Luchtslang/ventiel ATF olie opzuigen.
En dan ventiel in terugzetten en weer schokdemper inpersen.
Dan zou de smalle keerring er uit moeten komen.
Maar wat als de keerring lek is??
Als die niet lek is hoeft die ook niet vervangen te worden.

definieer lek... Gewoon zweten blijft de truck werken. Bij een gat van een cm niet, dan heb je het voordeel dat je daar weer een haakje in kan maken om heb eruit te trekken :+
 
Hallo iedereen, wilde bij deze nog even laten weten hoe het afgelopen is met die voorvorkpoten. Handig voor toekomstige generaties ;)

Was ermee gegaan naar een andere MF'er met eigen werkplaats en jaren ervaring. Hadden we ook nog het een en ander geprobeerd maar uiteindelijk bleek dat de voorvorkpoten gewoon verrot/op waren. Met geen mogelijkheid uit elkaar te krijgen. Dus uiteindelijk andere voorvorkpoten gefixt

Dank iedereen voor het meedenken
 
In al de jaren dat ik aan motoren gewerkt heb heeft nog niet 1 voorvorkpoot het van me gewonnen :N }) ,en gewoon zonder een pers of weet ik veel wat te gebruiken,gewoon er uit rammen :Y :P
 
Als de oude poten dan toch zijn afgeschreven, en dat je een vervanging hebt, zet er dan iig de slijptol in om te zien wat er precies aan de hand was. Dat weet je dan weer voor een volgende keer!

Nu gooi je de oude meuk weg en dan weet je eigenlijk nog niks! Ja, dat ie vast zat.....?
 
Geen idee of iemand dit nog gaat lezen, maar de tip van Ritzen - tot de nok afvullen met olie, dop er weer op en tussen de hydraulische pers - works like a charm!! Ik ben bezig met de voorvork van mijn Wildstar. Het is de bedoeling dat ie helemaal zwart wordt en wel gepoedercoat. Hele zooi uit elkaar dus en de losse delen naar Jeroen Wiedijk in Alkmaar. Alles verliep soepel tot ik de linkerpoot uit elkaar moest halen. Geen beweging te krijgen in de keerring. Muurvast! Geprobeerd te verhitten, te meppen met de slide-actie. Zonder enig succes. Een bus van de allergoedkoopste 10W40 gehaald bij de Action. Vorkpoot weer in elkaar (zonder de veer, want dat is niet nodig). Helemaal uit elkaar getrokken en tot z’n strot gevuld met olie. Vuldop er weer op en tussen de pers (20 ton!). Drie hele haaltjes gegeven aan de stang en ik zie de keerring zonder enige moeite uit de zitting omhoog kruipen! Ik kan daar zo allejezus gelukkig van worden hè! Achteraf bezien denk ik dat ik het ook gered zou hebben met m’n 2 ton garagekrik en dan de vorkpoot ergens onder klemmen. Maar goed, ik heb toevallig goed contact met iemand die zo’n pers heeft, dus dat werkte toch iets makkelijker!
 
Laatst bewerkt:
In verschillende handboeken (onder andere WP, enz.) doen ze de vorken ook verhitten van te voren, voordat ze de keering eruit trekken doormiddel van dat door jou benoemde hamer effect. Dan zet het ijzer / aliminium uit en komt de keering er makkelijker uit.

Als je echt niks meer weet misschien de keering zelf warmstoken dat die smelt?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan