Voorvorkverenvervangingsproblemen

B2

MF veteraan
Donateur
4 jul 2001
2.242
496
Belgie (Gent)
Even een situatieschets: ik ben bezig met het vervangen van de originele voorveren van mijn Yamaha Fazer 600 door WP exemplaren en uiteraard verloopt dat niet van een leien dakje.

Probleem 1
De bout onderaan die de demper vasthoudt krijg ik niet los, dus de demper draait mee in de vorkpoot als ik aan deze bout draai. Opnieuw de- en monteren van de veren en zelfs de veer samenduwen om meer druk op de demper te zetten en hem zo eventueel los te krijgen lukt me niet. Enige suggesties hiervoor (het enige wat ikzelf nu nog kan bedenken is naar de garage lopen en het daar laten doen dmv een luchtdruksleutel -bouloneusse in mooi nederlands- aangezien ik deze niet heb).

Probleem 2
De WP vervangingsveer is langer dan de originele, maar daar staat dan tegenover dat de vervangingsafstandsbus dan weer korter is. Desondanks is het vervangingspakket (dus veer + bus) een 7-tal cm langer dan origineel. Nu is het echter wel zo dat bovenaan (in tegenstelling tot wat mijn wphb zegt) er geen rondel zit maar een vol plaatje, zodat de bout bovenaan daar tegenduwt ipv met het "uitsteeksel" in de bus te passen. Als ik nu dit vol plaatje zou vervangen door een rondel, dan scheelt de lengte maar een 2-tal cm meer maar is de situatie dus wel verschillend van hoe het was.

Schetspogings:

origineel (lengte: 60 cm):

veer rondel bus plaatje bout

XXXXXXXXXXXX|==========| #
oooooooooooooooooooooooooo|--#
XXXXXXXXXXXX|==========| #


wphb:

XXXXXXXXXXXX|==========|#
ooooooooooooooooooooooooo--#
XXXXXXXXXXXX|==========|#

vervangen manier 1: (lengte 67cm)

XXXXXXXXXXXXXXX|========| #
ooooooooooooooooooooooooooo|--#
XXXXXXXXXXXXXXX|========| #

vervangen manier 2: (lengte 62cm)

XXXXXXXXXXXXXXX|========|#
oooooooooooooooooooooooooo--#
XXXXXXXXXXXXXXX|========|#
 
Laatst bewerkt:
Probleem 1:
Yamaha heeft een speciaal stuk gereedschap waarmee je het binnenwerk kunt tegenhouden (ik praat nu ff over de FZ750, die ken ik wat beter :9 ). Soms komt ie ook zo los, soms werkt het met een luchtsleutel. In geval van de FZ is de diameter van de bus binnenin iets van 25 mm, net zoveel als een van die gele pvc pijpjes waar ze in de bouw electriciteitsdraden doorheen trekken. Gaf net genoeg tegendruk dat ik de bout los kon draaien :) :)

Probleem 2:
ff WP Benelux in Uden bellen

Suc6, Dutch
 
De bout onderaan die de demper vasthoudt krijg ik niet los, dus de demper draait mee in de vorkpoot als ik aan deze bout draai.
Luchtsleutel gebruiken, werkt perfect! Ik heb zelf een topic geopend een tijd geleden over hetzelfde probleem. Bij mij draaide de boel binnen in de vorkpoot ook mee. We hebben toen zelf een compressor gekocht en een luchtsleutel. Als je die gebruikt kan de demper binnen in de poot die snelheid niet bijhouden en komt de demper vanzelf los. Suc6!
 
Bij mijn Yamaha XVZ heb ik het als volgt gedaan:
Als je met een zaklantaarn in de poot schijnt zie je op de bodem een soort sterachtige uitsparing zitten. Daar past ook een moer of de kop van een bout in.
Als het bij jou ook zo is, dan kan je gewoon een draadeind nemen en daar aan beide uiteindes twee contramoeren opzetten(bij XVZ 19 mm) en die schuif je in die poot en dan kan je hem tegenhouden met sleutel 19 en dan gewoon losdraaien.

Ik hoop dat je het snapt en dat je er wat aan hebt.
 
Probleem 1:

De tip van de elektriciteitsbuis is het proberen waard. Wat de uitsparing betreft, die is er helaas niet :( , maar bedankt voor de suggestie. Meer ideeen zijn nog steeds welkom. Zelf een luchtdruksleutel kopen zit er momenteel wel niet in (alleen voor dat vind ik een beetje over the top, compressor heb ik echter wel).

Probleem 2:

Na telefonisch contact met WP (thx voor de tip, had ik zelf moeten aan denken natuurlijk): het plaatje moet blijven zitten, dient om de veervoorspanning te kunnen bijregelen. Het verschil in lengte moet ik proberen op te heffen door de veervoorspanning te verminderen.

Dit had ik eigenlijk wel moeten weten door wat logisch na te denken |(
 
Laatst bewerkt:
Nog een extra vraagje: ik heb momenteel 10W vorkolie staan, maar op de site van WP raden ze 15W aan (wphb:10W). Het lijkt me dus beter om deze ook om te ruilen....?

(schopje O-) ).
 
Zelf een luchtdruksleutel kopen zit er momenteel wel niet in (alleen voor dat vind ik een beetje over the top, compressor heb ik echter wel).
Je hoeft em ook niet zelf te kopen, je gaat even naar de dichtstbijzijnde garage (auto of motor) en daar halen ze de bouten (gratiz) los voor je met een luchtsleutel. Heb ik ook al een paar x gedaan bij verschillende bedrijven voordat ik zelf een compressor had. Je moet gewoon je 2 vorkpoten even meenemen en een paar minuten later sta je weer buiten ;)

Ow, en die (dikkere) 15W olie is idd aan te raden...
 
Weet ik, maar ik wil de oliekeerringen ook vervangen en eigenlijk mijn hele voorvering een revisie geven (oa eens deftig schoonmaken).
Ik rij nl zomer en winter en dan ziet een motor wel af.

O vandaar.

Ik heb het ooit zelf gedaan door de poot uit de vork te halen.
Dan de poot op de kop zetten en zo ver mogelijk induwen.
Door druk die veer op de demper uitoefende draaide de demper niet meer mee.

Succes,
 
Nog een extra vraagje: ik heb momenteel 10W vorkolie staan, maar op de site van WP raden ze 15W aan (wphb:10W). Het lijkt me dus beter om deze ook om te ruilen....?

(schopje O-) ).

Dan heb jij de Fazer 2000> is het niet? Voor de 98-99 staat SAE10. Normaal zit er bij een set ook een liter olie van de verenboer (WP, Technoflex, Hagon, Hyperpro) bij. Bij jouw niet het geval?

Bij mijn motor wordt ook vaak de demping wat stugger gemaakt door SAE15 olie te gebruiken ipv de standaard 10. Toen er echter (heeeel lang geleden) WP veren in gingen kwam er ook SAE 10 olie in. En dat beviel prima. Zou me overigens niet verbazen als olie van merk A minder dik is dan van merk B, want toen ik de olie eens ververste met een bus 10 olie van de motorboer (merk weet ik niet meer) was m'n demping ineens aan de slappe kant.

Cheers, Dutch
 
Volgens mij is dat SAE getal een universeel getal, waar iedereen zich aan moet houden. Zou dus vreemd zijn als de ene SAE10 olie dikker was als de andere SAE10.....
Mogelijk raadt WP een andere dikte olie aan omdat de veer wat slapper is dan de originele. Dan heb je weer iets meer demping nodig. Ik zou er maar van uit gaan dat ze weten waar ze over praten?
 
Voor de olie ga ik er inderdaad 15W inzwieren.
- Voor de rest is het gisteren dan uiteindelijk gelukt om de demper los te krijgen. Een lange metalen buis in de veerpoot rammen en wringen tot ze de demper goed vasthad.
- Het lengteverschil is te wijten aan verkeerde levering/bestelling. Mijn fazer is van 2001 en ik heb de set van model 98-99 ontvangen waarbij de afstandsbus iets langer is. Met deze in te korten wordt dit dan ook opgelost.

Nu nog alles terug in elkaar krijgen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan