Voorvorkvering stugger maken

cbx550

Die hard MF'er
2 jun 2004
500
0
Ik vind mijn cbx550 vanaf zo'n 40 km/h een beetje 'zweverig' rijden en in de bocht voelt t ook 'glibberig' aan.
Nu heeft hij luchtondersteunde vering waar 0,8-1,2 bar luchtdruk op kan worden gezet.
Naarmate ik de luchtdruk hoger maak, wordt de wegligging wat beter. Maar nu zit ik op 1,2 bar en is t nog niet helemaal lekker.

Weet iemand wat ik verder voor (eenvoudige) opties heb om hier wat aan te doen?

andere vering?
andere vorkolie?
bussen?

Wat is 'beste'?
wat is eenvoudigste zelf te doen?
 
Meer luchtdruk erin :?

Nieuwe/andere veren?

Bussen erop scheelt ook al iets, verhoog je de veervoorspanning iets mee.
 
Het makkelijkste is om er wat olie bij te gooien. Dit doe je stapsgewijs (10/20 cc per keer?) totdat je tevreden bent.
Let wel; pas de hoeveelheden zeer precies af zodat je geen ongelijk verende poten krijgt.
 
De meeste zijn al genoemd,maar de luchtdruk opvoeren zou ik niet doen!!
is niet zo best voor je keerringen,en volgen WP een onbetrouwbare factor.
 
kun je met beetje meer olie niet je keerringen eruit blazen?
 
Schotel veren is ook een optie maar ik weet niet of die er in die diam zijn?
 
Ik denk dat nieuwe WP veren t beste is, maar wat gaat dat grapje me kosten (inc. montage en alles)?

Als voorlopige (goedkope) tussenoplossing, kan ik ZELF zonder gevaar dikkere vorkolie erin doen?
- Welke?
- Wat zijn de risico's?
- Is dit simpel? Wat (voor gereedschap) heb ik nodig?

leek :+
 
Ik heb in plaats van de voorgeschreven 243cc er 260cc in zitten, ook geen 10w maar 15w. Dat veert al wel een stuk beter. De keeringen zitten achter een borgdingachtigklemmetje, hopelijk blijft het zitten.
 
Ik denk dat nieuwe WP veren t beste is, maar wat gaat dat grapje me kosten (inc. montage en alles)?

Als voorlopige (goedkope) tussenoplossing, kan ik ZELF zonder gevaar dikkere vorkolie erin doen?
- Welke?
- Wat zijn de risico's?
- Is dit simpel? Wat (voor gereedschap) heb ik nodig?

leek :+
Dit is zeer eenvoudig zelf te doen, als je er zelf olie bij kunt doen, kun je ook de veren wisselen. Het enige dat "open"moet zijn de 2 doppen bovenop de vorkpoten, via hier kun je de veren er zo uithalen. Meteen ff onderin de aftapschroefes er uit raaien en meteen verse olie er in doen (wordt geloof ik bij e veren bijgeleverd) De kosten vallen wel mee, als ik me goed herinner zo rond de 100 euro, maar om het zeker te weten gewoon ff wp of zo bellen.
 
Dit is zeer eenvoudig zelf te doen, als je er zelf olie bij kunt doen, kun je ook de veren wisselen. Het enige dat "open"moet zijn de 2 doppen bovenop de vorkpoten, via hier kun je de veren er zo uithalen. Meteen ff onderin de aftapschroefes er uit raaien en meteen verse olie er in doen (wordt geloof ik bij e veren bijgeleverd) De kosten vallen wel mee, als ik me goed herinner zo rond de 100 euro, maar om het zeker te weten gewoon ff wp of zo bellen.

sturen ze dan gewoon nieuwe veren op ?
speciaal op de maat gemaakt van je vork ?
 
Veren kun je ook even uit Duitsland laten sturen: Louis, Polo of Hein Gericke. (Ik weet niet of ze het alle drie hebben, maar sommige in ieder geval wel.) Met een werkplaatshandboek erbij is het echt niet zo moeilijk om ze zelf te installeren.
 
Ik heb in plaats van de voorgeschreven 243cc er 260cc in zitten, ook geen 10w maar 15w. Dat veert al wel een stuk beter. De keeringen zitten achter een borgdingachtigklemmetje, hopelijk blijft het zitten.

Zoiets dacht ik dus aan, maar t gaat juist om dat 'hopelijk blijft het zitten'
Als het losschiet ben ik verder van huis.

Neemt de kans op losschieten toe? druk blijft neem ik aan t zelfde.....
 
Op dinsdag 28 september 2004 12:52 schreef magnamaniac het volgende:[/url]Dit is zeer eenvoudig zelf te doen, als je er zelf olie bij kunt doen, kun je ook de veren wisselen. Het enige dat "open"moet zijn de 2 doppen bovenop de vorkpoten, via hier kun je de veren er zo uithalen. Meteen ff onderin de aftapschroefes er uit raaien en meteen verse olie er in doen (wordt geloof ik bij e veren bijgeleverd) De kosten vallen wel mee, als ik me goed herinner zo rond de 100 euro, maar om het zeker te weten gewoon ff wp of zo bellen.

Dit zou ik ook graag doen maar mijn WPB zegt:
" Bij de meeste werkzaamheden hoef je niet de hele vork los te halen maar kun je volstaan met het loshalen van de vorkpoten"

en daarna volgt dan:
- remmen loshalen (is lastiger bij dichte remschijven)
- spatbord loshalen
- luchtventielen loshalen
- stuurhelften loshalen
- klembouten poten losmaken (en daarvoor moet mn hele kuip eraf)

Verder moet ik hiervoor m'n motor ook een eind kunnen opheffen en dat zie ik met een krik ook nog niet voor me.

Voor mij als leek klinkt dit toch behoorlijk ingrijpend :?

Het liefst zou ik gewoon bovenaan de vorkpoten wat doppen etc. loshalen en de veer eruit kunnen trekken, maar zo makkelijk is t dus niet....

iemand?
 
Hallo CBX, is het al gelukt met de vering?
Zoals Magnamaniac als schrijft, een belangrijk verschil tussen vorken is of ze onderaan een olieaftapplugje hebben. Zo ja, doppen bovenaan los, plugje los en je kunt zo olie en eventueel veer vervangen. Zo nee moet je even de vorkpoten los halen. Da's iets lastiger dan een aftapplugje losdraaien, maar nog altijd stukken makkelijker dan de hele motor op z'n kop houden :+

Vorkolie moet je gewoon elke paar jaar vervangen, je gelooft je ogen niet als je ziet wat voor troep eruit komt.

Als de veer nog stug genoeg is (en zoals boven geschreven, van het verhogen van de voorspanning wordt ie echt niet stugger!!) maar de demping te weinig kan je eventueel iets dikkere olie nemen.

Iets meer olie dan standaard zorgt ervoor dat de luchtkamer kleiner wordt en de demping dus eerder progressief. Klein beetje meer kan i.t.t. tot te hoge luchtdruk geen kwaad voor de keerringen, als ze er al uit blazen is het vooral omdat ze dan toch al verrot waren.

Het beste blijft gewoon een setje progressieve vorkveren, niet alleen vervang je dan de vermoeide exemplaren door nieuwe progressieve exemplaren, je krijgt er ook verse kwaliteitsolie bij. Kosten schelen per merk, bij Motorbazaar (als ik toch de tijd neem e.e.a. uit te leggen mag ik hopelijk ff spammen O-) ) verkrijgbaar voor 99 euro.

Is zelfs voor een (semi-)klassieker een investering die nog te overzien is. Geeft je het rijplezier terug dat anders alleen met de -veel duurdere- aanschaf van een andere motor te bereiken is en het draagt bij aan je veiligheid en hoewel je nooit weet 'hier zou ik met oude veren gevallen zijn' is dat toch ook een beetje de moeite waard dacht ik zo.

groetjes, Noud
 
Had besloten er nog maar ff niks aan te doen. Inmiddels rijdt ie verder lekker.
Vind alleen nog wel dat als ik er op ga zitten, dat ie behoorlijk inzakt en redelijk laag is. Mja niet echt probleem (nu)

Verder heb ik ontdekt dat de wegligging vooral komt door de banden (worden binnenkort beiden vervangen) en uitlijnen van voorwiel (door magneetje van fietscomputer wat vrij ver van as af zit)
 
De dikte van vorkolie bepaald alleen demping en niet de stijfheid. Beetje stugger maken kan goedkoop met een paar ringen op de veer te plaatsen. En zoals eerder gezegd olie om de paar jaar vervangen. Ik doe het zelf elke 2 jaar.
 
De dikte van vorkolie bepaald alleen demping en niet de stijfheid. Beetje stugger maken kan goedkoop met een paar ringen op de veer te plaatsen. En zoals eerder gezegd olie om de paar jaar vervangen. Ik doe het zelf elke 2 jaar.
Door een paar ringen op de veren te doen worden ze niet stugger, de hoogte verandert wel. Overigens is het niet verkeerd om, bij stuggere veren ook de demping aan te passen.
 
Klopt ze worden ook niet stugger. Maar zo voelt het wel. Als er een liniare veer bijvoorbeeld 10 kg nodig is om de veer 1 cm in te drukken (20kg =2cm etc)en je drukt de veer met een bus al 1cm in dan is er dan is er vervolgens 20kg nodig om de veer 1 cm in te drukken. Doe je dit in beide poten dan is er al 40 kg nodig om de voorvork 1 cm in te drukken ipv 20 kg. De motor komt aan de voorkant iets hoger te staan en voelt steviger aan. De getallen zijn rekenvoorbeelden en zullen voor elke veer anders zijn.
 
Klopt ze worden ook niet stugger. Maar zo voelt het wel. Als er een liniare veer bijvoorbeeld 10 kg nodig is om de veer 1 cm in te drukken (20kg =2cm etc)en je drukt de veer met een bus al 1cm in dan is er dan is er vervolgens 20kg nodig om de veer 1 cm in te drukken. Doe je dit in beide poten dan is er al 40 kg nodig om de voorvork 1 cm in te drukken ipv 20 kg. De motor komt aan de voorkant iets hoger te staan en voelt steviger aan. De getallen zijn rekenvoorbeelden en zullen voor elke veer anders zijn.
Bij een lineaire veer is de kracht die je nodig hebt over het hele bereik gelijk. Die verandert echt niet omdat je er een paar plaatjes op legt.
(ik zou met jou wel eens geld willen wisselen :P )
 
Terug
Bovenaan Onderaan