Voorwiel slipt bij (hard) remmen met voorrem XT660R

25 apr 2018
64
0
Rotterdam
Goedenavond,
Ik heb een paar maanden geleden een XT660R erbij gekocht als pekelfiets.
Toen ik er in het begin op reed merkte ik tot 2 keer toe dat mijn voorwiel even wegslipte tijdens het plotseling moeten remmen, waarvan 1 keer op een tramrails dus logisch.
Bij de 3e keer liep het wat minder goed af, plotseling verwisselde een auto van baan en remde ik hard door de schrik, gleed mijn voorwiel weg en brak ik mijn enkel en had een operatie nodig. Ondertussen ben ik helemaal hersteld en rij ik er weer op. Toen ik weer ging rijden merkte ik dat als ik met mijn middelvinger even kort en krachtig rem, het voorwiel eventjes slipt. Ik vond de vering ook hard doorslaan en heb nu Hyperpro veren erin gezet. Met de theorie erachter dat de druk op mijn voorwiel geleidelijker opgebouwd wordt. De motor voelt nu stabieler aan en het helpt misschien ook ietjes maar het probleem is nog niet weg.
Ik heb op meerdere motoren gereden, en rij daarnaast ook op een Kawa Z750 en heb bij geen van alle meegemaakt dat het voorwiel eventjes slipt bij kort en hard remmen.
Kortom mijn vertrouwen in de XT660R is ver te zoeken, zeker na het ongeluk. Vind het gewoon niet prettig erop te rijden zeker niet als het geregend heeft.
Mijn vraag is nu dus of het zou helpen om andere band(en) eronder te zetten, en zo ja, welke?
De banden die er nu opzitten zijn Bridgestone Battle Wing, voorband is: 90/90-21.
Of moet ik gewoon accepteren dat het bij een enduro nou eenmaal zo is dat het voorwiel snel wegslipt? Voorband is natuurlijk wel mega smal vergeleken met andere motoren.
Op mijn Kawa rijd ik gewoon nog zoals voorheen, het is dus gelukkig niet zo dat ik bang voor het rijden ben geworden.
 
Wat een vervelende ervaring. En wat een ironie om dan het volgende op de site van Bridgestone te lezen toen ik keek over welke band je het hebt:
DE VRIJHEID OM ALLES UIT UW MOTOR TE HALEN
Voor motorrijders die de vrijheid willen om alles uit hun motor te halen, ongeacht de omstandigheden van het wegdek.
Toen ik de band zag herinnerde ik me die zelf ook op een varadero gehad te hebben. Geen slechte ervaringen mee gehad. Wat je beschrijft klinkt ook meer als remblokjes die om een of andere reden te hard 'happen'.
 
Wat een vervelende ervaring. En wat een ironie om dan het volgende op de site van Bridgestone te lezen toen ik keek over welke band je het hebt:
DE VRIJHEID OM ALLES UIT UW MOTOR TE HALEN
Voor motorrijders die de vrijheid willen om alles uit hun motor te halen, ongeacht de omstandigheden van het wegdek.
Toen ik de band zag herinnerde ik me die zelf ook op een varadero gehad te hebben. Geen slechte ervaringen mee gehad. Wat je beschrijft klinkt ook meer als remblokjes die om een of andere reden te hard 'happen'.
die banden kwamen uit rond 2000, das 18 jaar geleden. Eerst DOT code controleren dus
 
Het is een enduro maar er zitten gewoon straatbanden onder, zoals ik inderdaad al vermeld had.
Maar zouden het inderdaad de remblokken kunnen wezen zoals Almekinders schreef? Die waren wel op hun eind voor...
En Welke band 90/90-21 heeft lekker veel grip, of heeft het slippen daar niet mee te maken?
Ik wil hem liever niet wegdoen, heb veel geld erin gestoken om hem weer te maken en andere motoren uit dat bouwjaar zijn niet te betalen (voor een pekelfiets). Maar ik wil ook niet weer een enkel breken...
 
Gezien de maat zit je in een beperkte keuze wat betreft banden. De pirelli scorpion trail 2 is een redelijk recente band die er wel is in die maat.
 
Hoe oud is de huidige binnenband? Anders wissel je 'm, en dan bewaar je de oude, mits die nog goed is, als reserve voor als je m een keer nodig hebt en je hebt geen tijd om er eentje te bestellen?
 
Geen idee, heb de motor nog maar paar maanden. Maar volgens Motoport Wateringen moest er gelijk een nieuwe binnenband in. (Heb geen last van drukverlies.) Zij rekende trouwens 200 euro minimaal voor alleen een voorband 90/90-21 terwijl ik alleen me wiel er naar toe breng. Ik vind dit aardig prijzig.
 
Ik rij op een XT660Z met een 90/90/21 voorband (Heidenau K60 scout), ding remt als een tijger en blokkeert echt niet zomaar. Als hij zo snel blokkeert dan lijkt me dat er iets aan de remmerij niet klopt. Ik rij altijd met de originele remblokken (Brembo). Ik heb bij echt hard remmen eerder dat hij het achterwiel gaat liften dan dat de voorkant doorslipt.

Voor die band betaal ik trouwens 70 euro en 23,50 montage. Nieuwe binnenband. kost max 2 tientjes. Dus voor iets meer dan 100 euro moet het kunnen.
 
Als het toch je pekelfiets is zou je er een heidenau k60 winterband om kunnen leggen.
Er zijn meerdere uitvoeringen van de K60, winterband en gewone allroadband.
Voor het achterwiel is er ook een scout uitvoering maar die zou ik niet onder een pekelfiets monteren.
 
Tenzij je erg lomp aanlegt bij remmen moet dat kort blokkeren überhaupt niet gebeuren, zelfs met kut banden. Eerst remsysteem nakijken dus :)

En dat is dan met de aanname dat de rest geïnspecteerd is toen er andere vering onder ging.
 
Het kan natuurlijk ook aan de persoon zelf liggen}),als je weet hoe een motor remt en je
remt zo hard dat het wiel regelmatig door slipt dan doe je toch iets verkeerd,er zit ook nog
zoiets als een achterrem op die motor,de bedoeling is om die beide te gebruiken bij een noodstop
en met gevoel te remmen en niet als een aap de rem in te knijpen.
Of koop een motor met abs dan heb je geen last meer van blokkerende wielen.:W
Blokkeert het wiel ook bij normaal remmen dan mankeert er iets aan je remsysteem.
 
Laatst bewerkt:
Scout heb je ook gewoon als voorband. Kunnen best op een pekelfiets, ik rij er ook gewoon het hele jaar door op.
Dat jij er het hele jaar mee kan rijden zegt niets over de kwaliteit van een normale K60 t.o.v. de wintervariant.

Wat is het verschil tussen een scout voorband en de normale?
Enige verschil wat ik zie is dat de scout een tubeless is.

Bij de achterbanden is het verschil die "ring" in het midden van het profiel zodat je er meer km`s mee kan halen.
Offroad is die scout echt een no-go omdat je weinig tractie hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan