Voorwiel slipt bij (hard) remmen met voorrem XT660R

25 apr 2018
64
0
Rotterdam
Goedenavond,
Ik heb een paar maanden geleden een XT660R erbij gekocht als pekelfiets.
Toen ik er in het begin op reed merkte ik tot 2 keer toe dat mijn voorwiel even wegslipte tijdens het plotseling moeten remmen, waarvan 1 keer op een tramrails dus logisch.
Bij de 3e keer liep het wat minder goed af, plotseling verwisselde een auto van baan en remde ik hard door de schrik, gleed mijn voorwiel weg en brak ik mijn enkel en had een operatie nodig. Ondertussen ben ik helemaal hersteld en rij ik er weer op. Toen ik weer ging rijden merkte ik dat als ik met mijn middelvinger even kort en krachtig rem, het voorwiel eventjes slipt. Ik vond de vering ook hard doorslaan en heb nu Hyperpro veren erin gezet. Met de theorie erachter dat de druk op mijn voorwiel geleidelijker opgebouwd wordt. De motor voelt nu stabieler aan en het helpt misschien ook ietjes maar het probleem is nog niet weg.
Ik heb op meerdere motoren gereden, en rij daarnaast ook op een Kawa Z750 en heb bij geen van alle meegemaakt dat het voorwiel eventjes slipt bij kort en hard remmen.
Kortom mijn vertrouwen in de XT660R is ver te zoeken, zeker na het ongeluk. Vind het gewoon niet prettig erop te rijden zeker niet als het geregend heeft.
Mijn vraag is nu dus of het zou helpen om andere band(en) eronder te zetten, en zo ja, welke?
De banden die er nu opzitten zijn Bridgestone Battle Wing, voorband is: 90/90-21.
Of moet ik gewoon accepteren dat het bij een enduro nou eenmaal zo is dat het voorwiel snel wegslipt? Voorband is natuurlijk wel mega smal vergeleken met andere motoren.
Op mijn Kawa rijd ik gewoon nog zoals voorheen, het is dus gelukkig niet zo dat ik bang voor het rijden ben geworden.
 
Dat met die schroef in de hendel in kan toch ook wel een oorzaak zijn. Die schroef drukt door de jaren heen een slijtspoortje in de plunjer die uiteindelijk de remdruk opbouwt als je daar niets aan verstelt is er niks aan de hand. Ga je wat verstellen aan die schroef (of het draaiwieltje) moet het drukpuntje tegen de plunjer het slijtspoortje volgen en aan het einde ineens er uit omdat de af te leggen weg met de verstelling anders, langer of korter, is geworden. Bij het over het einde van dat slijtspoortje schieten van het stelschroefje (of het draaiwieltje) kan dan een soort schakelaareffect optreden. De kop van de plunjer waar het stelschroefje of pennetje van het draaiwieltje tegenaan duwt moet vlak zijn. Slijtagetatroon ziet er een beetje uit als een Bulls-Eye omdat de remplunjer draait...
 
Ik zou zeggen, laat er even iemand naar kijken die er verstand van heeft, het is niet normaal dat je met een beetje remdruk meteen op je snuitgaat.
Daar hebben banden en veren maar weinig invloed op. Ik wel zeer benieuwd wat het probleem nou is.
 
Zo veel ongelezen reacties haha. Hier alle antwoorden:

Luchtkamer heb ik op de 20cm gehouden die in de beschrijving stond, de veer doet goed zijn werk. (maar de Hyperpro veren heb ik gedaan n.a.v. het ongeluk om te kijken of dit zou helpen)
Remolie was volgens mijn remolie tester nog goed.
Bandendruk moet zijn 2.0 en heb er 1.9 ingedaan.

En over mijn remkunsten... Als bij jou een auto ineens van baan verwisseld die al naast je rijdt zoals bij mij, dan heb jij bovennatuurlijke krachten als je na gaat denken over hoe je gaat remmen ipv alles inknijpt/drukt. Ik heb er voor de rest ook geen last van bij normaal rijden en probeer er ook rekening mee te houden, maar een beetje bang dat het weer gebeurd ben ik wel. Bij mijn Z750 heb ik het totaal niet als ik even met alleen mijn mindervinger de voorrem even hard indrukt bij 20km/h dat hij even slipt, en op alle andere motoren waar op ik heb gereden ook niet. En de controle over de motor zit bij mij echt wel goed ;).

Ik heb vandaag mijn remblokken vervangen, alles bewoog soepel en zag er goed uit. Ik heb er nog niet echt op gereden, dat ga ik morgen doen maar de remmen happen wel VEEL minder. Maar dit kan ook zijn omdat ze natuurlijk moeten inslijten, tot nu toe voelt het iig beter aan.

Ik zit er ook aan te denken om mijn achterveer wat strakker te zetten, hij staat nu op zijn slapste stand. Ik ben aardig groot en zwaar dus denk dat hij wel wat strakker mag, ook hoop ik dat omdat de achterkant iets hoger komt er dus misschien wat meer wieldruk op mijn voorwiel komt.

Mocht dit het allemaal niet wezen ga ik toch kijken naar een ander bandje.
Ik heb ooit in een ver verleden de remblokken van mijn NS400 vervangen door blokken met een andere samenstelling
de motor werd daardoor van normaal remmend omgetoverd naar agressief remmend,dus het zou heel goed aan de remblokken
kunnen liggen.Andersom ook meegemaakt,remblokken vervangen door race remblokken,die werden niet warm genoeg op de
openbare weg,het gevolg was dat ik bijna uit de bocht vloog omdat de remmen nauwelijks vertraagde.
Het beste is om de originele blokken te gebruiken,dan weet je zeker dat het goed zou moeten werken.
Ik heb ooit eens een test gelezen van veel verschillende merken remblokken,allemaal getest op een CBR600 en allemaal
lieten ze verschillende resultaten zien,en wat kwam er gemiddeld als beste blokken uit dat waren de originele.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan