Voorwiel slipt bij (hard) remmen met voorrem XT660R

25 apr 2018
64
0
Rotterdam
Goedenavond,
Ik heb een paar maanden geleden een XT660R erbij gekocht als pekelfiets.
Toen ik er in het begin op reed merkte ik tot 2 keer toe dat mijn voorwiel even wegslipte tijdens het plotseling moeten remmen, waarvan 1 keer op een tramrails dus logisch.
Bij de 3e keer liep het wat minder goed af, plotseling verwisselde een auto van baan en remde ik hard door de schrik, gleed mijn voorwiel weg en brak ik mijn enkel en had een operatie nodig. Ondertussen ben ik helemaal hersteld en rij ik er weer op. Toen ik weer ging rijden merkte ik dat als ik met mijn middelvinger even kort en krachtig rem, het voorwiel eventjes slipt. Ik vond de vering ook hard doorslaan en heb nu Hyperpro veren erin gezet. Met de theorie erachter dat de druk op mijn voorwiel geleidelijker opgebouwd wordt. De motor voelt nu stabieler aan en het helpt misschien ook ietjes maar het probleem is nog niet weg.
Ik heb op meerdere motoren gereden, en rij daarnaast ook op een Kawa Z750 en heb bij geen van alle meegemaakt dat het voorwiel eventjes slipt bij kort en hard remmen.
Kortom mijn vertrouwen in de XT660R is ver te zoeken, zeker na het ongeluk. Vind het gewoon niet prettig erop te rijden zeker niet als het geregend heeft.
Mijn vraag is nu dus of het zou helpen om andere band(en) eronder te zetten, en zo ja, welke?
De banden die er nu opzitten zijn Bridgestone Battle Wing, voorband is: 90/90-21.
Of moet ik gewoon accepteren dat het bij een enduro nou eenmaal zo is dat het voorwiel snel wegslipt? Voorband is natuurlijk wel mega smal vergeleken met andere motoren.
Op mijn Kawa rijd ik gewoon nog zoals voorheen, het is dus gelukkig niet zo dat ik bang voor het rijden ben geworden.
 
Is de rem eigenlijk nog wel goed te doseren?

Heb bij mijn Hawk GT de boel ook is vast gehad, je kon dan alleen lichtjes of gelijk te hard ermee remmen, dus geen opbouw in remkracht wat niet handig is als je weinig grip hebt. Kan me ook niet voorstellen dat de Battlewings zo kut zijn dat je je daarmee gelijk mee onderuit remt, zou na het checken van je voorrem dan nog eerder naar de vering kijken. Verder oefen ik altijd een paar noodstops met een nieuwe motor zodat ik goed in m'n hoofd heb hoe ver ik kan gaan (geeft natuurlijk geen garantie tijdens een echte noodstop).
 
Bij je vloeistof reservoir kun je de kracht ook afstellen, door de rempomp naar binnen of buiten te draaien. Bij mijn xt600 gaat het zo, ik neem aan bij een 660 ook.
Leuk verzonnen van je.
Maar dat is om de rem later in te laten grijpen.
Dus je kan je handel verder richting handvat trekken, maar dat zegt niets over de kracht.
Die wordt bepaald door hefboomlengte van hendel (is niet te verstellen) en de diameters van de zuigers bij rempomp en remblokken
 
Uit mijn hoofd zit er bij mijn xt600 een wieltje waarmee je het remhendel instelt op het formaat van je hand, veel mensen ervaren dit dat je harder kan remmen.
Wat ook wel klopt als je hem eerst tegen het hendel aandrukt, erdoorheen lukt meestal niet ;)

Misschien toch een idee om er eens iemand anders op te laten rijden, en dan misschien iemand die motor repareert voor de kost en niet een gek familie lid of vriend die je motor onderuit remt 8)7
 
  • Leuk
Waarderingen: ronk
Het kan natuurlijk ook aan de persoon zelf liggen}),als je weet hoe een motor remt en je
remt zo hard dat het wiel regelmatig door slipt dan doe je toch iets verkeerd,er zit ook nog
zoiets als een achterrem op die motor,de bedoeling is om die beide te gebruiken bij een noodstop
en met gevoel te remmen en niet als een aap de rem in te knijpen.
Of koop een motor met abs dan heb je geen last meer van blokkerende wielen.:W
Blokkeert het wiel ook bij normaal remmen dan mankeert er iets aan je remsysteem.
Ik heb met mijn huidige motor nu 3x meegemaakt dat ik remde (geen ABS) tijdens een noodstop wat een startende slip ging veroorzaken.
2x door een andere weggebruiker en 1x dat ik een onoverzichtelijke weg wilde oversteken en dat er een aanrijding leek aan te komen.
De eerste reactie is VOL in de voorrem knijpen. Dan bemerk je direct dat je jezelf onderuit aan het remmen bent en dat je geheel geen controle meer hebt over de motor. Meestal (bij diep ingeknijpt houden van de rem) ga je dan eindigen onderuit geslipt op de grond en met wat pech precies onder de auto die je wilde vermijden. Nu 3x zo'n situatie uiteindelijk zonder schade kunnen verlaten.

Na zo'n moment ga je natuurlijk nadenken wat er precies is gebeurd.
Alle 3x bleek nadien dat ik op moment van onderuit gaan de rem (voor even) heb los weten te laten en daarmee de controle weer terug kreeg!
Van 1x weet ik dat dat uiteindelijk de mogelijkheid gaf om van de auto weg te sturen.
Les (ook voor mij) hier uit te trekken is dat je bij gevaar niet als een achterlijke aan je voorrem moet trekken. Met ABS mag dat natuurlijk wel!

Opm: Bij kinderkopjes, tramrails en witte zebra-strepen ben je natuurlijk altijd dubbel op je hoede!!
De achterrem gebruik ik normaal nauwelijks maar wel bij hevig remmen. (ook in deze gevallen) Je hebt meer remkracht en betere stabiliteit.
De achterblokken zitten er nu bijna een ton op, maar hooguit 1/3e afgesleten. Voor al enkele keren vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Je geeft geen info maar gewichtsverdeling? Als je 'klein' bent, met een enorme koffer achter de niet niet aanwezende passagier rijdt, laag zadel, dan zet je niet veel gewicht op het voorwiel, en zeker niet tijdens remmen . Zonder ABS gaat dat niet goedkomen. Maat je hebt gewoon gewicht op voorwiel nodig
 
Hier ook een 660R, ik herken het probleem niet. Voorvork is afgelopen zomer voorzien van nieuwe keerringen en iets dikkere olie, maar zelfs daarvoor had ik geen slippend voorwiel. Band is een niet meer al te nieuwe Heidenau (type weet ik even niet).

Heb bij aanschaf wel de remvloeistof vervangen en de remblokken vóór door Brembo's, die er vanaf fabriek ook opzitten. Remvloeistof vervangen is sowieso aan te raden om regelmatig te doen.
 
Leuk verzonnen van je.
Maar dat is om de rem later in te laten grijpen.
Dus je kan je handel verder richting handvat trekken, maar dat zegt niets over de kracht.
Die wordt bepaald door hefboomlengte van hendel (is niet te verstellen) en de diameters van de zuigers bij rempomp en remblokken
Is dus wel in te stellen, kan de lengte gewoon verdraaien waardoor het reservoir dieper of minder diep ingedrukt wordt.

51DMDKuxwKL._SX355_.jpg
 
Laatst bewerkt:
Loopt je voorwiel vrij, mijn pa zijn motorfiets had ook dezelfde symptomen, bleek dat er een remcup roest bevatte en hierdoor niet terug kwam, zelfstandig. Dit gaf een bijterige rem. Misschien een idee om hiernaar te kijken, het kan nooit kwaad.
 
Is dus wel in te stellen, kan de lengte gewoon verdraaien waardoor het reservoir dieper of minder diep ingedrukt wordt.

51DMDKuxwKL._SX355_.jpg
Uhm nee :+

Het tegenovergestelde is waar, want je kunt het reservoir niet dieper induwen zonder te remmen, zo werkt de rem nu eenmaal en die laat zich niks wijsmaken door een stom schroefje. Het schroefje kan niet verder het reservoir in, dus het tegengestelde effect is dat de hendel verder van de pomp af komt te staan. Handig voor grote handen, en dat is dan ook precies het enige waar het goed voor is.
 
Zo veel ongelezen reacties haha. Hier alle antwoorden:

Luchtkamer heb ik op de 20cm gehouden die in de beschrijving stond, de veer doet goed zijn werk. (maar de Hyperpro veren heb ik gedaan n.a.v. het ongeluk om te kijken of dit zou helpen)
Remolie was volgens mijn remolie tester nog goed.
Bandendruk moet zijn 2.0 en heb er 1.9 ingedaan.

En over mijn remkunsten... Als bij jou een auto ineens van baan verwisseld die al naast je rijdt zoals bij mij, dan heb jij bovennatuurlijke krachten als je na gaat denken over hoe je gaat remmen ipv alles inknijpt/drukt. Ik heb er voor de rest ook geen last van bij normaal rijden en probeer er ook rekening mee te houden, maar een beetje bang dat het weer gebeurd ben ik wel. Bij mijn Z750 heb ik het totaal niet als ik even met alleen mijn mindervinger de voorrem even hard indrukt bij 20km/h dat hij even slipt, en op alle andere motoren waar op ik heb gereden ook niet. En de controle over de motor zit bij mij echt wel goed ;).

Ik heb vandaag mijn remblokken vervangen, alles bewoog soepel en zag er goed uit. Ik heb er nog niet echt op gereden, dat ga ik morgen doen maar de remmen happen wel VEEL minder. Maar dit kan ook zijn omdat ze natuurlijk moeten inslijten, tot nu toe voelt het iig beter aan.

Ik zit er ook aan te denken om mijn achterveer wat strakker te zetten, hij staat nu op zijn slapste stand. Ik ben aardig groot en zwaar dus denk dat hij wel wat strakker mag, ook hoop ik dat omdat de achterkant iets hoger komt er dus misschien wat meer wieldruk op mijn voorwiel komt.

Mocht dit het allemaal niet wezen ga ik toch kijken naar een ander bandje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan