Voorwiel zwabberen met veel bagage??

pizzaman

MF veteraan
24 aug 2003
1.358
0
Ik heb mijn motorfietsje flink bepakt met twee zadeltassen en een bagagerol achter op het rekje en een tanktas voor. Nou had ik vandaag een proefritje gedaan zonder spul in de tanktas maar wel achter de tassen vol. Ook had ik m'n vriendin nog ff thuisgelaten.

Als ik in z'n 1 of twee heel langzaam (daar gaat het al fout ;) ) over een minirotonde een paar rondjes doe gaat m'n voorwiel een beetje zwabberen. Zou ik dit kunnen verhelpen op een of andere manier? Demping harder/zachter? Of is het gewicht te weinig naar voren verdeeld? Ik ga flinke stukken :9 door de bergen rijden dus m'n wegligging moet wel goed zijn.

Morgen ga ik trouwens het sowieso nog eens proberen met vriendin erbij en tanktas vol.
 
Dus vooral met het gewicht oplossen, niet achter stugger en voor losser oid?
 
Gewoon naar je bestemming rijden met standje

Vriendin op de tank met het gezicht naar jou :+


Prettige vakantie dude
 
Volgens mij moet je dan je achterband harder oppompen en/of je achtervering stugger instellen. Als er te weinig gewicht op je voorwiel is wordt hij inderdaad lichter. Is natuurlijk ook gevaarlijker. Waarschijnlijk ook eerder tankslap.

Dus voor die lange afstanden even dat gewicht compenseren lijkt mij.
 
Vering strakker afstellen achter, dat scheel al.
En ook proberen het gewicht niet achter de achteras maar ervoor of erop te plaatsen als dat kan.
Ik heb daar ook een slast van gehad, opgelost door minder mee te nemen en het zware spul zo laag mogelijk in de tassen geplaatst.

Maar het belangrijkste lijkt me de vering, zeker als er ook iemand mee achterop gaat.

Probeer het even uit, suc6

gr
kami
 
Veervoorspanning opschroeven en ook de bandenspanning achter wat opvoeren (zie instructieboekje); en verder proberen zoveel mogelijk gewicht naar voren te halen. Sta niet raar te kijken als je uiteindelijk de veervoorspanning maximaal maakt (duo + bagage).

En voor volgend jaar: vriendin eigen rbw en eigen motor ;)
 
Ik heb ff mijn handboek van de motor erbij gepakt en daar vindt ik dit voor "Dual riding"
Front:
Spring preload adjuster: 3 (Dat zijn die twee "schroeven" op m'n stuur
Damping force adjuster, extension: 2 (Wat is dit?)
Damping force adjuster, compression: 3 ((en dit?)
Rear:
Spring set length: 182 mm (wasda kan ik dat nog ergens instellen)
Damping force adjuster 4 (dat is gewoon aan het busje draaien denk ik?

/ bedankt voor de vakantiewensen, ik zal maar niet vertellen waar ik allemaal heenga, dan krijg ik vast allemaal scheve blikken :P

/ m'n vriendin wil een choppertje :P , een virago ofzo. Ze heeft nog maar twee keer achterop gezeten bij me maar ze is al besmet met het motorvirus :o . Ik had haar al voorgesteld om in Spanje een supermotard te gaan kopen, maar daar wil ze (nog ;) ) niet aan :)
 
Goede vakantie 8-) alvast en doe idd ook je hang- en sluitwerk met alle andere zware zaken in je tanktas, of was dit weer een wheelie topic, je hebt ons te pakken :} :} :} :}










En gebruik je :] sloten ook, teruglopen lijkt me geen pretje
 
Heb het op de eerste vakantie ook gehad.. haalde de eerste bocht bijna niet.

Ach toch maar naar de Alpen gereden, 4600 km later was ik weer thuis :)

Maar meer gewicht voorin en je vering aanpassen zal vast wel helpen (maar niet op een CX500 :P )
 
Idd, zoals anderen ookal hebben aangegeven: de achterveer strakker zetten en gewicht naar voren brengen (tanktas).

Voor volgend jaar: zorgen dat je vriendin zelf een motor + rijbewijs heeft. Is veel leuker dan achterop 8-)
 
Heb het op de eerste vakantie ook gehad.. haalde de eerste bocht bijna niet.

Ach toch maar naar de Alpen gereden, 4600 km later was ik weer thuis :)

Maar meer gewicht voorin en je vering aanpassen zal vast wel helpen (maar niet op een CX500 :P )
Ach, uiteindelijk heeft die bruidsbrommer :+ het wel gehaald met 2 personen en volle bepakking voor de Alpen :}
 
Oei oei de servert heeft het echt zwaar :+

Maar kan iemand nog wat praktische tips geven over de demping cq vering instellen? Gewoon aan die "schroefjes" draaien op het stuur en op dat busje zijkant/achter?
 
Effe langs de motorzaak, met de belading zoals je wilt gaan (ook in de tanktas)
stellen de vering zo even voor je in.

Zelf aan de vering draaien terwijl je niet weet wat je doet is gevaarlijk ?

Echt waar!
 
Ben net ff langs geweest (was op dat id gekomen voordat ik je post las) en ik ben blij dat ik er niet zelf aan ben gaan draaien |( :P Als ik wat was gaan draaien was dat voor alleen de uitgaande demping geweest ;)
Hij zei dat ik idd ff met volle bepakking langs kon komen.
 
Laatst bewerkt:
Hij doet het nog steeds een beetje maar wel een stuk minder na mijn bezoekje :)

Ik ben er klaar voor :D
 
Ben net ff langs geweest (was op dat id gekomen voordat ik je post las) en ik ben blij dat ik er niet zelf aan ben gaan draaien |( :P Als ik wat was gaan draaien was dat voor alleen de uitgaande demping geweest ;)
Hij zei dat ik idd ff met volle bepakking langs kon komen.
Verstandig :}

Je wegligging is uiteraard van groot (levens)belang, je plezier wordt behoorlijk vergald als je de hele vakantie op eieren moet rijden, om van een noodaktie (remmen, uitwijken) nog maar niet te spreken.
Maar je bent er klaar voor, veel :] plezier!!
 
Wat heb jij in hemelsnaam in je tassen en achterop je motor?
Wil je niet gewoon te veel meenemen?
Zeg tegen je vriendin dat ze haar beautycase, fohn en krat breezers thuis moet laten en begin nog eens met pakken ;)
 
Idd de zware dingen in je tanktas stoppen zodat je wat meer gewicht naar voren brengt.
Werkte bij mij wel:

kettingslot
haringen
schijfremslot
hamer (voor die haringen ;) )
alles wat maar van staal is en meemoet

Moest wel een beetje door mijn knieen om de tanktas op te pakken, maar daarna was de motor met duo aardig in balans :)

full


Nu heeft Blauwtje haar eigen motor, en is het dus een stuk makkelijker :P
 
Wat heb jij in hemelsnaam in je tassen en achterop je motor?
Wil je niet gewoon te veel meenemen?
Zeg tegen je vriendin dat ze haar beautycase, fohn en krat breezers thuis moet laten en begin nog eens met pakken ;)
Als je met 2 personen op 1 motor gaat én je gaat kamperen heb je dat wel nodig hoor ;)
 
Je zit zo aan tanktas+zadeltassen+bagagerol. We moeten voor een week kleren hebben, tentje en slaapspul erbij. Dikke spiegelreflex voor ploatjes in de bergen :) . Dan gaat het al hard natuurlijk, en dan hebben we nog niet eens spullen bij ons om mee te koken!
 
Terug
Bovenaan Onderaan