Voorwiel zwabbert bij remmen, of stom toeval?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pietel

MF veteraan
21 aug 2008
1.226
1
Amsterdam
Sinds een week voel ik heel af en toe, tijdens het remmen, als ik bijna tot stilstand kom, het voorwiel raar zwabberen. Met name op afbuigende stukken weg (remmen in een bocht is niet mijn hobby maar soms buigt een weg af vlak voor een stoplicht o.i.d.)

Het gevoel is hetzelfde als wanneer je in een spoor zakt of over een lengterichel gaat. Maar zit alleen in het voorwiel. Ik heb al gekeken, of er iets los zit of speling heeft. Maar dat is niet het geval. Alleen de voorpoten beginnen wat te zweten.

Nu heb ik maar 1 schijf voor, en vrij slappe vering. Zou het kunnen dat er al meer olie uit (een van) de voorpoten mist dan ik denk de rem 1 poot (de linker) meer laat inveren dan de andere?

Montage van een ander setje veren stond al op het programma, misschien maar met spoed doorvoeren? Of zie ik gewoon spoken en remde ik steeds toevallig in een spoor ? B|
 
Laten wij eens beginnen met het meest simpele, hoe is het met de bandenspanning en kijk eventueel naar een afwijking aan de band. (bult/plat vlak o.i.d.)

;)


Dat zit wel goed

Een van de keerringen lek van de voorvork?

Dus het zou daardoor kunnen komen? Toen ik de motor net had waren ze ook lek en de poten bijna leeg.... dat stuurde over de hele linie belabberd.
 
_O- eigen hoofd denk ik ook sterk aan..... Ik twijfel nog steeds sterk of ik niet steeds van een spoor afglij omdat het nat is op de weg tegenwoordig??

Maar voel verder geen spelingen, zoals ik gezegd had. Of kan een balhoofdlager ineens wel speling hebben als het stuur iets gedraaid is?

Anders houd ik het zelf op die lekke voorpoot, sterker nog, ze zweten allebei al (maar hoe erg is het dan al?). Kijk het nog ff een weekje aan.

*D bedankt voor de reacties.
 
Als de doppen boven op de vorkpoten er makkelijk afgaan, kun je die al eens loshalen, en met een lang stuk stijf draad in de beide poten kijken of er bij allebei evenveel olie inzit.
Een verschil in nivo in de poten is slecht voor de wegligging.
Succes, en groeten,
Eduard
 
Nog een andere mogelijkheid: Zit er misschien een slag in een van de remschijven?
Dat remt heel rottig en bij lage snelheden krijg je inderdaad een zwabberend effekt. Vraag me niet hoe ik dat weet.
 
Dag Oma! :)

Naar aanleiding van dat andere topic over raar remgedrag van de voorrem.

Ik heb het even aangezien en er geen last meer van gehad, tot ik vandaag weer in dezelfde bocht in de remmen ging als waar het de eerste keer gebeurde. En jawel weer een rubberen voorkant. Toen ben ik er nog maar een paar keer langsgereden en het gebeurde nog 1 keer. Ligt aan het wegdek dus. En ongetwijfeld aan de Caddilac vering, maar die wordt binnenkort aangepakt :)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan