voorwielas loshalen

Erwin52

Die hard MF'er
15 mei 2010
310
0
Holwierde
Goedenavond,

De keerringen in mijn voorvork (XJ600) zijn lek, deze wil ik dan ook vervangen.
Maar om de voorvork eruit te halen moet ik eerst het voorwiel eruit hebben.
Maar nu krijg ik de voorwielas niet lossen. Het zit wel erg vast.

Waarmee maken jullie een voorwielas los? En eventueel andere tips zijn welkom.

Groetjes, Erwin52
 
Zit er niet nog een boutje dwars op die hem vergrendelt?

Ben geen doorgewinterde sleutelaar maar heb daar zelf ook mee lopen etteren _O-
 
Laatst bewerkt:
Als je hem los probeert te draaien steunt het voorwiel dan op de grond of heb je die al opgebokt? Zoniet het voorwiel weer terug op de grond zodat de weerstand toeneemt, daarna zou het in principe moeten lukken met de juiste dop maat + ratel. Eventueel hefboom effect gebruiken maar let hierbij op dat je genoeg kracht richting de as duwt i.p.v uitsluitend naar beneden om hem te lossen.

Ohja als je klaar bent even met een momentsleutel terug draaien, voorkomt dit soort gezeik.
 
Volgens mij moet je eerst boutjes nr: 18 losdraaien.
front-fork-xj600sg-1995_bigyau1320d-2_63f0.gif
 
Borgbout 12,30 bedoel je zeker. Deze moet je met de luchtsleutel loshalen ,anders draait de binnenpoot mee. ;)

de binnenpoot kan altijd draaien O-)

je hebt speciale lange sleutels die je in de DEMPERSTANG kunt zetten om te voorkomen dat ie meedraaid, dan heb je geen luchtsleutel nodig.

je kunt zon tool ook zelf maken van een grote moer op een draadeind.
 
Oftewel: voordat je 'm bij de kroonplaten lost draai je 'm alvast een slagje los met een normale dop, zonder luchtsleutel :)

ook fout,

dat geld voor de dop bovenop de poten.

al moet je daar WEL de bovenste kroonplaat voor lossen, en laat je de onderste wel vast zitten.

die bout onderin de poot zit vast in de demperstang, en NIET aan de binnen poot..

je moet de demperstang tegenhouden, NIET de binnenpoot, dat heeft geen enkele zin mbt het loshalen van die bout.
 
de binnenpoot kan altijd draaien O-)

je hebt speciale lange sleutels die je in de DEMPERSTANG kunt zetten om te voorkomen dat ie meedraaid, dan heb je geen luchtsleutel nodig.

je kunt zon tool ook zelf maken van een grote moer op een draadeind.

Bedoelde ook de demperstang.
En die speciale lange sleutel, Tja als je hem ook met de luchtsleutel kan losmaken, waarom niet dan?
 
Borgbout 12,30 bedoel je zeker. Deze moet je met de luchtsleutel loshalen ,anders draait de binnenpoot mee. ;)


Nee, 18 om de as te borgen.
Maar dat kan wel met een T sleutel.
Hij krijgt het wiel niet uit de voorvork.
Dan is een luchtsleutel bruibaar om de as eruit te draaien.

Zo'n wielas kan goed vast zitten als er geen vet is gebruikt tijdens de montage.
 
Goed gereedschap is het halve werk.

Als je het juiste gereedschap niet hebt kan je er beter niet aan beginnen.

En trouwens, de luchtsleutel die ik heb is van de Lidl, kostte net geen €30,-.
Maar voor het af en toe gebruik is het een prima ding.



Gisteren nog gebruikt om een casette van een achterwiel (trapfiets) los te krijgen.
Met de hand was het onmogelijk.Nu: prrrt en los!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan