Voorzorgen bij uitlaat lassen

martijn_vdh

Die hard MF'er
11 dec 2002
336
1
Antwerpen
Van mijn Diversion is aan één kant de demper los gekomen van de uitlaatbocht. Ik wil vanmiddag proberen of ik het kan laten lassen. Ik werk op een scheepswerf dus de mogelijkheden zijn er. Hierbij twee vragen:

Uit wat voor materiaal zijn die pijpen gemaakt? Ik "denk" dat het RVS is...

Moet ik nog voorzorgen nemen voor er aan het systeem gelast wordt? Als het even kan wil ik de uitlaat namelijk niet demonteren, omdat ik het idee heb dat dat na 10 jaar gebruik zich niet soepel gaat laten losdraaien...
 
Je bent dus ook lasser?

Liever de accu verwijderen en 5 meter naast de motor zetten, mijn voorkeur
Uitlaat las ik gewoon met CO2
De achterband afdekken met een leren deken (vonken opvangen) en de rest waar je zuinig op bent ook.
Demonteren en autogeen of gewoon tig geeft een netter resultaat
 
Van mijn Diversion is aan één kant de demper los gekomen van de uitlaatbocht. Ik wil vanmiddag proberen of ik het kan laten lassen. Ik werk op een scheepswerf dus de mogelijkheden zijn er. Hierbij twee vragen:

Uit wat voor materiaal zijn die pijpen gemaakt? Ik "denk" dat het RVS is...

Moet ik nog voorzorgen nemen voor er aan het systeem gelast wordt? Als het even kan wil ik de uitlaat namelijk niet demonteren, omdat ik het idee heb dat dat na 10 jaar gebruik zich niet soepel gaat laten losdraaien...

RVS kun je testen met een magneet, want RVS is niet magnetisch.

Alluminium kun je wel voelen / horen als je er klopt.
 
Lassen IN DE BUURT van electronica is vaak al fataal (inductie), ook als er geen voedingsspanning aanwezig is op de electronica.

RVS bestaat in meerdere typen/ klassen/ legéringen en de meeste waar ik een sterke magneet tegenaan hield waren zwak-magnetisch.

Ik heb altijd vernomen/ begrepen dat er een inert-gas-scherm gebruikt moet worden om RVS góed te lassen. Trouwens, wel eens ergens gelezen dat (sommig) RVS een deel aluminium in de legéring bevat, vandaar ook dat RVS onder water aan een boot sneller door de nabije draaiende bronzen schroef wordt opgevreten dan gewoon staal. Heel gek gezicht: een uitstekend stukje schroefdraad van een M8-bout onder water aan het roer van mijn bootje was na 1 jaar veranderd in ongeveer M3, met nog keurige schroefdraad ....
 
Gum Gum, zou ik niet doen.

2 komponeneten staal dat zit goed vast, is van loktite, koop je gewoon in een twee tube's system, 3420 is dat geloof ik
Ik heb voor onze renault4 uitlaat gewoon Gun Gum gebruikt om de uitlaat lekdicht te krijgen, maar dat ging gewoon om een klein kiertje dicht te smeren, en daar werkt het prima voor, ik zou er inderdaad geen hele gaten mee dicht willen smeren.
Kan je er een plaatje overheen lassen? En inderdaad, als het even kan gewoon demonteren, dan kan je de boel goed ontroesten en schoonmaken, dan hecht de las ook een stuk beter en spettert het minder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan