vorderingen bak aan gl1000

full
 
Heren, Thx weer genoeg stof om na te denken.
Ik heb bij ezs twee stevige beugeld laten maken. eentje voor de voorste stang. Deze komt op de 38 mm framebuis die schuin naar beneden loopt vanaf het balhoofd. De ander is een 28 mm klem voor onder de tank of bi j het zadel. Maar ik ga ook de drie punt ophanging van het motorblok gebruiken.

jullie volgen het verders wel.. thx.
 
je kunt er wel 8 schoorstangen op maken.
daar wordt het niet steviger van :N
je kunt natuurlijk a la EML hele constructies maken van hele dikke plaat en buis.
uiteindelijk til je de bak met passagier en belading (250kg) makkelijk van de grond met een paar M8 boutjes.
in de schoorstangen zitten M12 boutjes.
met andere woorden, stabiliteit is prettig maar in de praktijk maak je het veel te zwaar.

de bak wordt getrokken door het punt onder je voetsteun, die moet dus stabiel zijn.
de schoorstang daarboven is om het kantelen op te vangen.
die moet zijn kracht dus goed over het frame weg kunnen laten vloeien.

de voorste twee bevestigingen zijn om te sporen en de boel stabiel te houden.
een MZ bak heeft voor maar één bevestiging die beide doet.

normaal gesproken heb je dus voor/onder die het toespoor regelt.
voor/boven dient om een deel van het kantelen op te nemen en het toespoor te stabiliseren.

wat die grijze schoorstang betreft vraag ik me af wat hij doet.
hij zit geklemd om de buis waar het span om draait als hij kantelt.
hij neemt dus geen enkele kracht op.
 
het draaipunt van het spanframe ligt ter plaatse van de kogels.
Die zitten zo te zien nog zo'n 15 cm van de bevestiging van de grijze schorstang op het frame af.

dmv die grijze stang heb je dus een driehoek wat in mijn ogen wel zin heeft.
 
Voorste en achterste schoorstang bevestigd met op maat gemaakte beugels van EZS. Moet zeggen dat de uitvoering van de beugels erg zwaar en degelijk zijn. Maar dat mag ook voor die prijs.

voorste schoorstang.
GroteFoto-V8L7V8NW.jpg


achterste schoorstang. Heb jullie advies opgevolgd.
GroteFoto-LWVBWKZY.jpg
 
Als ik zo naar de foto's kijk wil ik weten wat je gebruikt om je aluminium delen zo te laten glimmen.


Polijsten met pasta. 1 keer goed polijsten, daarna elk jaar gewoon ff met een doekje en chroompoets. Nou moet ik wel zeggen dat de goldwing in absoluute nieuwstaat was toen ik hem 5 maanden geleden kocht.

Onderste bevestiging zit vast met beigels. Ik heb de lange kogel vastgelast in een vierkante buis, welke ik met dikke klemmen heb vastgezet. Het uiteinde van de kogel heb ik aan het frame vast gedraaid met de bouten van de frame bous aan de linker kant. Zo kan hij niet naar links/rechts maar ook niet omhoog en omlaag. Ik wilde perse niet lassen aan het frame dus alles zit met hele stevige beugels en platen vast.

vanavond ff beginnen aan de schetsplaat voor de achter ophanging. Ook dat wordt weer van het type : je hangt er een olifant aan....

wordt vervolgd.
 
Knap werk Marcos :}

Je hebt niet veel stelruimte over op de voorste schoorstang, maar genoeg is genoeg he.
 
Zo nu even creatief geweest met een oude schoenendoos. Heb vanavond een begin gemaakt met de schetsplaat voor de achterste bevestiging.

1e schetst gemaakt:
GroteFoto-AQC6E3WV.jpg


En zo komt het origineel eruit te zien:
GroteFoto-LGSENQM4.jpg


voor diegene die nog twijfelt of de schetsplaat van dikke kwaliteit is .... ik dacht het wel..
GroteFoto-OMH4D7LI.jpg
 
Laatst bewerkt:
goed bezig daar in zitterd....heb je nog gebeld met cees....of was het niet nodig..
dennis
 
goed bezig daar in zitterd....heb je nog gebeld met cees....of was het niet nodig..
dennis

Ga ik doen als ik alle onderdelen klaar heb. Je kan hem wel misschien al zeggen dat ik ga bellen.
Als de schetsplaat klaar is heb ik wat laswerk voor hem.

Hoe staat het met jou bak"???
 
Haydyhoo Marcos:
Erg leuk en interresant om dit te volgen,zelf ook druk bezig,moet echter wachten op de kogel-
bouten die ik bij de Hobbyist heb besteld.De kogelboutbevestigingen voor en achter alsook de
schoorstangbevestigingen staan in de Menie te wachten.Wordt vervolgd!!
Succes verder!!
 
Haydyhoo Marcos:
Erg leuk en interresant om dit te volgen,zelf ook druk bezig,moet echter wachten op de kogelbouten !!

Ola,

Ik heb nog twee kogelbouten liggen. Had er te veel laten maken.
Dus wie oh wie zoekt er nog kogelbouten. Anders stuur ik ze terug.
 
vertel eens waar die plaat aan vast komt, het lijkt nu alsof hij met 1 M8 vast komt


Aan de voorkant dikke m10 bout,
Aan de achterkant via de plaat van de voetsteun achterpassagier dikke m8 bout.

Daarna middels een m6 u bout om het frame. (daarvoor zie je de twee gaatjes in de plaat ) Deze laatste bevestiging is een beetje overdreven, maar toch...
 
Laatst bewerkt:
Aan de voorkant dikke m10 bout,
Aan de achterkant via de plaat van de voetsteun achterpassagier dikke m8 bout.

Daarna middels een m6 u bout om het frame. (daarvoor zie je de twee gaatjes in de plaat ) Deze laatste bevestiging is een beetje overdreven, maar toch...

Stevig genoeg in elk geval, heb net nog gekeken naar de twee bevestigingspnten (er ligt nog een GL1000 frame in de tuin bij mij).
 
Aan de voorkant dikke m10 bout,
Aan de achterkant via de plaat van de voetsteun achterpassagier dikke m8 bout.

Daarna middels een m6 u bout om het frame. (daarvoor zie je de twee gaatjes in de plaat ) Deze laatste bevestiging is een beetje overdreven, maar toch...

bij mij hangt de achterste plaat vast met 3 dikke M 12 ers

Ik heb net de aansluitstukken van EZS binnen gekregen , alles wordt verschrikkelijk duur , de 2 kogels + de 2 met pennen zou mij normaal gezien 388 euros moeten kosten , dit wordt mijn laatste dat ik nog aanbouw , veels te duur voor mij... |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan