vorderingen bak aan gl1000

marcos45

Die hard MF'er
31 jan 2008
303
6
Sittard
Om de vorderingen voor jullie in kaart te brengen open ik dit nieuwe topic.
Ben begonnen met de bak te restaureren. Da's nog een ehele klus.

De ophanging van de veer van het zijspanwiel is echt bagger. Die zal ik dus in zijn geheel moeten vervangen. Nog ff op zoek gaan naar welke constructie ik hier voor ga gebruiken.

De laatste onderste draagarm is door de vorige eigenaar naar de kl.te geholpen. Tis een Ural bak, en die achterste draagarm kan je los halen met twee schroeven. Deze zoek ik nog. Dus als iemand deze nog heeft liggen. Is dus de onderste draagarm aan de achterkant.

GroteFoto-YGIMJRFW.jpg

GroteFoto-V8ZIAXMO.jpg



Deze constructie is slecht, vooral de opganging van de veer. Hier moet ik een andere constructie op verzinnen:
GroteFoto-I3FKZYRI.jpg


Iemand enig idee wat voor wielas dit is. Tis geen vw golf. hij zit met drie schroeven vast. Zitten 10 inch wieltjes aan. Ik schat in van een mini maar weet het niet zeker.:
GroteFoto-RM478NZT.jpg
 
Op de onderste tekening is duidelijk te zien welk onderdeel van het frame ik nog zoek.
Het is nr. 650202-2-a (art. nummer rechts boven op de tekening.

85.jpg
 
Bij ural importeur NL of DE moet dat toch zo te betellen zijn lijkt me.

gossie voor NL en volgens mij heb je in DE iets in Oberhausen
 
Bij de UDCN zijn ook een aantal leveranciers, ik had de diverse onderdelen voor mijn project in notime bij elkaar!
stel maar een vraag daar op het forum
gaat zeker lukken!
 
het heeft ook wat weg van een alpen kreuzer.
Ik kan me alleen niet herinneren hoe de ankerplaat vast zit bij zo'n ding
 
op je zijspan of op een alpen kreuzer?

snap niet helemaal wat je bedoeld.
Op mijn alpen kreuzer was het iig ook hydraulisch/mechanisch gecombineerd
 
Thx.

Dan laat ik dit deze erop zitten, want dan weet ik van welk merk het is.
Wordt alleen een hele klus om alles te bevestigen. Een gl1000 is toch echt een zware fiets. En ik twijfel nog of ik alles wel op een kwalitatief goede manier vast gezet krijg.
 
Ben alweer wat verder. Heb kogels via marktplaats gekocht en een extra Ural frame voor een paar tientjes. ik had alleen de achterste bevestiging nodig voor aan het frame. Dus als iemand nog een wiel, naaf spatbord frame veren enz. enz kan gebruiken van een ural, dan hoor ik het wel.

Nog ff een goede lasser zoeken in Sittard en dan de beugels af laten lassen.

GroteFoto-KLPQWZGL.jpg

GroteFoto-WJFZUFJS.jpg
 
ziet er goed uit hoor...mooie bak trouwens..
oet zitterd...dan gaon ver int veurjaor maar es een stjök rieje...

groete dennis
 
ik weet ook nog wel een goede lasser in sittard trouwens....
mail me op
dennis apestaart i-vy.nl

groet
 
Zo , in het weekend weer eens gewerkt aan de zijspan. Heb veel werk gestoken in de voorste bevestiging.

Die halve goldwing moet uit elkaar om de voorste bevestiging te maken :

GroteFoto-TC3DDK7X.jpg


Hier zou die bevestiging moeten komen:
Foto-WU6DUGJR.jpg


Deze kogel ga ik gebruiken. Nog ff creatief met ijzer om hem goed te bevestigen.
GroteFoto-FOOKAK6G.jpg


Vierkante buis eromheen
GroteFoto-7ZEGPZOD.jpg




Eindresultaat,..... Niet slecht..
GroteFoto-4QJFBK4P.jpg
 
Laatst bewerkt:
He ratman, mail maar ff op marcosfj1200 ed hotmail.com.

Het frame is ingoede staat. Spatbord in zeer goede staat met verlichting. wiel is goed maar roestig. Naaf, ophanging enz. is goed. Mail maar ff. Hoef er niet veel voor te hebben.
 
Zo de voorste bevestiging zit vast. Ook heb ik besloten om te gaan voor een 5 punts bevestiging van de bak. De gl1000 weegt alleen al 273 kg en de bak ook over de 100 kilo. Dus 370 bij elkaar. Een 5 punts bevestiging met twee drie schoorstangen lijkt mij geen overbodige luxe. Het is per slot verrekening je kind wat in dat bakkie zit.

voorste bevestiging:
GroteFoto-JBLI883M.jpg


5 punts bevestiging !!!
GroteFoto-PH87QI76.jpg
 
wel wat kantekeningn bij de 5 punts bevestiging....
  1. het wordt wel erg krap voor je rechtervoet
  2. het frame is aan de bovenzijde niet al te sterk waar de schoorstangen nu uitkomen.

een meer gebruikelijk bevestiging bij een GL is volgens onderstaand plaatje, je zit dicht bij een blok ophangpunt en dat is stevig. Je kunt ook gebruik maken van de twee boutjes, wel even een mooi gaffeltje maken.
full

ik zou wel die grijze schoorstang gebruiken, die lijkt me het stevigst qwa bevestiging op het zijspanframe, ik denk dat een 5punt bevestiging hier weinig zin heeft.

Een eenvoudige manier om de bevestiging bij het driekoekje te maken is als volgt:

men neme een stuk T-profiel met een materiaal dikte dat overeenkomt met de ruimte tussen de gaffel (ca 10 a 12mm) en dan maar flink slijpen tot je het gewenste bevestigings punt over hebt
 
Laatst bewerkt:
Nog maar een plaatje hoe je je de gaffel bevestiging kunt maken uit een t stuk, ik zie dit onderdeel graag uit een stuk staal gemaakt.
full
 
hey ratman, je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Bij nader inzien doet die achterste schoorstang weinig omdat het frame daar inderdaad "los" hangt. Ik ga deze week eens goed kijken.
 
Dat punt wat ik aangaf is ook gekozen door EML, bij Bachus zit het ook zo.

verder adviseer ik om de voorste bevestiging van de schoorstang op het zijspanframe goed te controleren en eventueel te verstevigen. Ik ken een paar gevallen waarbij de zaak is afgebroken, de bevestiging op zich zelf is sterk genoeg maar roest en slecht russisch laswerk maken het een stuk zwakker.

Sterke punten op een GL frame zijn:

  1. draaipunt achterbrug en voetsteun
  2. voorste motorblok bevestiging
  3. bovenzijde bij balhoofd
  4. bovenbuis op de plaats waar de tussenplaat zit (achter de ventilator)
  5. motorbevestiging bij het driehoekje
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan