Vorkdop kapot gedraaid

Yke

MF veteraan
8 feb 2011
1.573
61
Bakkeveen
Hallo,

Ik wou mijn keeringen van de voorvork vervangen vandaag.
Draai ik eerst de bovenste moer een klein slagje los, wil dit totaal niet. heb ik hem ingesprayd en nog een keer geprobeerd. Probeer het met volle kracht maar toen schoot de sleutel over de moer en beide kanten nou kapot.
Hoe krijg ik nou deze moeren er nog uit? en zijn deze moeren ook nog nieuw te bestellen?
alvast bedankt!
 
Misschien dat je nog grip kan krijgen met een griptang... anders een gleuf maken met een ijzerzaag/dremel en dan met een slagschroevendraaier proberen. Of met een vijl aan twee kanten de moer platter maken en dan met een kleinere steeksleutel kijken of je grip kan krijgen.

Als dit allemaal niet werkt... uitboren

Over het algemeen zijn alle moeren bouten enz... nog wel nieuw te krijgen. Ene echter makkelijker dan de andere

Voor de volgende keer... gebruik goed gereedschap met de goede maat
 
Laatst bewerkt:
Misschien dat je nog grip kan krijgen met een griptang... anders een gleuf maken met een ijzerzaag/dremel en dan met een slagschroevendraaier proberen. Of met een vijl aan twee kanten de moer platter maken en dan met een kleinere steeksleutel kijken of je grip kan krijgen.

Als dit allemaal niet werkt... uitboren moerensplitter gebruiken

Over het algemeen zijn alle moeren bouten enz... nog wel nieuw te krijgen. Ene echter makkelijker dan de andere

Voor de volgende keer... gebruik goed gereedschap met de goede maat
 
eerst de bovenste kroonplaat los maken, dan pas die moer wil wel eens helpen. nu met een moordenaar of een griptang aan de gang om die kapotte moer los te krijgen
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik wou mijn keeringen van de voorvork vervangen vandaag.
Draai ik eerst de bovenste moer een klein slagje los, wil dit totaal niet. heb ik hem ingesprayd en nog een keer geprobeerd. Probeer het met volle kracht maar toen schoot de sleutel over de moer en beide kanten nou kapot.
Hoe krijg ik nou deze moeren er nog uit? en zijn deze moeren ook nog nieuw te bestellen?
alvast bedankt!
dan heb je zeker ook het vel van je knokkels _O-
ik denk dat je er ff een pijpen tang
ook wel moordenaar genoemd er op moet zetten
 
Hallo,

Ik wou mijn keeringen van de voorvork vervangen vandaag.
Draai ik eerst de bovenste moer een klein slagje los, wil dit totaal niet. heb ik hem ingesprayd en nog een keer geprobeerd. Probeer het met volle kracht maar toen schoot de sleutel over de moer en beide kanten nou kapot.
Hoe krijg ik nou deze moeren er nog uit? en zijn deze moeren ook nog nieuw te bestellen?
alvast bedankt!

Welke moer?
 
vraag me ook af waar er ergens bovenin de voorvork moeren zouden moeten zitten

Ik denk in de kroonplaten. Kan ook de dopmoer bovenop de poot zijn.

En als je de hele vork op z'n koppie bekijkt, zijn er weer andere setjes moeren die dan weer bovenaan zitten...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt ook speciale doppen om versleten moeren los te krijgen. Of metrinch die op de flanken aangrijpt, of een engelse maat die er net niet normaal over zou passen en nu wel past of ....
speciale snijmoeren die aan de binnenkant een scherpe spiraal hebben zitten. deze doppen snijden zichzelf vast op de moer en uiteindelijk komt er iets los.

http://www.io-auctions.com/auction/...CAD7F03F3&act=subcat&did=279&cid=26&scid=1476
 
Ik denk in de kroonplaten. Kan ook de dopmoer bovenop de poot zijn.

En als je de hele vork op z'n koppie bekijkt, zijn er weer andere setjes moeren die dan weer bovenaan zitten...
de dop bovenop de poot is geen moer

en in de kroonplaat zouden moeren kunnen zitten, bv de balhoofdmoer, maar ik zie niet echt in waarom je deze los zou willen halen als je je voorvorkkeerringen gaat vervangen


ik neem aan dat TS de dop bovenop zijn voorvork bedoelt
 
Laatst bewerkt:
Hij zal wel de dop boven op de poot bedoelen, en die is meestal van alu , shit, en dat is zacht.
Heb ook eens de keerringen laten vervangen door een motorzaak , het jaar er op wil ik de olie vervangen en die dop los halen. Blijkt achter af dat een leerling die vast heeft gedraaid met een luchtsleutel. Weg dop. :N :N
 
het is dus de dop boven aan de voorvork, die de veer op zijn plek houdt.
Ik wou eerst een klein slagje deze "dop" los draaien, maar draaide er na veel kracht er overheen.
 
het is dus de dop boven aan de voorvork, die de veer op zijn plek houdt.
Ik wou eerst een klein slagje deze "dop" los draaien, maar draaide er na veel kracht er overheen.
Heb je eerst de bout in de kroonplaat losgedraait voordat je de dop los probeerde te draaien ?
Door de bout in de kroonplaat krimpt de poot een beetje waardoor de dop vast komt zitten.
 
het is dus de dop boven aan de voorvork, die de veer op zijn plek houdt.
Ik wou eerst een klein slagje deze "dop" los draaien, maar draaide er na veel kracht er overheen.

Je kunt gewoon nieuwe vinden, of gebruikt (al dan niet met pootje er aan).

Tip: koop een passende dop. Dat werkt echt beter dan sleutel of tang :X
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan