Vorkdop kapot gedraaid

Yke

MF veteraan
8 feb 2011
1.573
61
Bakkeveen
Hallo,

Ik wou mijn keeringen van de voorvork vervangen vandaag.
Draai ik eerst de bovenste moer een klein slagje los, wil dit totaal niet. heb ik hem ingesprayd en nog een keer geprobeerd. Probeer het met volle kracht maar toen schoot de sleutel over de moer en beide kanten nou kapot.
Hoe krijg ik nou deze moeren er nog uit? en zijn deze moeren ook nog nieuw te bestellen?
alvast bedankt!
 
Is het al 1 april :+ ........................... mmh 1 maart.. je bent een maandje te vroeg.





Weet je hoeveel aannames er ondertussen gedaan zijn! _O-

Ik ga mee in het losse van de (bovenste)kroonplaat verhaal!!
 
Laatst bewerkt:
Klemming van de dovenste kroonplaat losdraaien, onderste vast laten zitten, koudbeitel pakken, eerst in het verlengde van je poot in de aluminium dop een beste geul slaan, dan beitel in losdraairichting op de door jouw aangeduide 'dop' zetten, en lostikken. Als je op zeker wil spelen, eerst een gat midden in de 'dop' boren, min een mm of 12 (dan haal je de spanning eruit). Met het slaan heb je een paar kansen. Dus niet te bang zijn en in een keer goed. TIP: dek je kostbaarheden rondom je poot goed af. Suc6!
 
ik heb het al opgelost, moest daarvoor veel vijlen en een paar keer warm stoken maar ze zijn er nou beide af.
ze zijn van dop 19 naar18 naar 17 naar 16 en toen naar 15, en toen gingen ze er dus af.
iedereen bedankt voor zijn reactie's!
 
niet vergeten, en bout past in een moer als een pik in een h**r

cru maar effectief :P

anyway, ik neem aan dat de TS de kap bovenin de vork bedoelt. Eerst wat je moet doen is de bovenste kroonplaat bouten lossen, voordat je die gaat losmaken.

nu de dop toch al naar z'n grootje is maar de moordenaar oid erop, misschien nog even in het vet zetten om hem wat te lossen. geen idee waar je een nieuwe kan halen, waarschijnlijk bij de lokale dealer wel te bestellen.
 
het is dus de dop boven aan de voorvork, die de veer op zijn plek houdt.
Ik wou eerst een klein slagje deze "dop" los draaien, maar draaide er na veel kracht er overheen.

Goed gereedschap is het halve.... Nee wacht, ik ga niet de ridder uithangen op vrijdag.

Zo'n rond gedraaide 6 kant dop haal je in 1 beweging los met een Channellock nutbuster tang.
 
Beetje het zelfde idee als de Aston Super Wrench:
8649_12.JPG
 
Terug
Bovenaan Onderaan