vorkkeering vervangen bmw g450x omg. Tilburg

panter

MF veteraan
22 okt 2004
2.073
65
brabant
van mijn bmw g450x lekt er een voorpoot en wil deze nu laten maken
is er iemand van het forum die dat voor een normale prijs wil doen
ik woon in tilburg graag wel iemand uit de omgeving
 
Band 1 heeft geen invloed op band 2, aangezien je wiel hangt aan 2 poten die oefenen wel beide invloed uit op je wiel. Daarom altijd beide vervangen zelfde als altijd ketting en tandwielen vervangen nooit 1.
Ik ben het er niet helemaalmee eens.
Het is niet zo dat de keerringen een bepaald aantal km's meegaan.
Ik heb wel eens 3 keer links lek gehad zonder rechts te hebben vervangen.
En nee, de poten waren niet beschadigd.
Dan zou ik 3 keerringen weg hebben gegooid voor de kat zijn viool.
Als het al jaren geleden is dat de vork uit elkaar is geweest zou ik ze wel vervangen omdat hij toch uit elkaar moet om te reinigen en olie te vervangen.
 
waarom gaat een keerring lek....

1 doordat de afdichtlip beschadigd is geraakt(gevolg_)

2 door inloopsporen en vervuiling op de voorvorkpoot (oorzaak)

we spreken over een afdichting dus vervanging van 2 poten is niet noodzakelijk als de andere voorvorkpoot gewoon niet lekt
maar als de keerringen poreus zijn geworden kun je er wel vaak op wachten wanneer de andere gaat lekken.

vaak wordt de andere keerring uit gemak ook maar vervangen maar valt wel te bezien of het nodig is.
veerkarakter is te wijten aan verse voorvorkolie niet aan de afdichting

overigens voorkomen voorvork hoezen veel schade aan de voorvorkbuizen

als ze er niet op zitten zou ik ze zeker over wegen
 
Tuurlijk heb je hier in gelijk.
Het gaat er meer om over de druk in je voorvork als hij in veert, verschillende kwaliteit ( ouderdom) keer ringen en vork olie levert druk verschillen op in je vork. waardoor de kans groter is dat wegligging minder wordt, de slijtage bij beide vorkpoten groter wordt. Dit is de reden dat je ze bijvoorkeur beide vervangt. Niet perse noodzakelijk, maar geniet wel de voorkeur.


Ik ben het er niet helemaalmee eens.
Het is niet zo dat de keerringen een bepaald aantal km's meegaan.
Ik heb wel eens 3 keer links lek gehad zonder rechts te hebben vervangen.
En nee, de poten waren niet beschadigd.
Dan zou ik 3 keerringen weg hebben gegooid voor de kat zijn viool.
Als het al jaren geleden is dat de vork uit elkaar is geweest zou ik ze wel vervangen omdat hij toch uit elkaar moet om te reinigen en olie te vervangen.
 
Ik heb alleen de olie laten verversen van mijn upside down voorvork.
60 euro bij Hyperpro. Motorzaken rekenen denk ik inderdaad veel meer. ;)

(en had een luchtkamer van 90 waar 140 mm normaal is, en de olie was te dik..
hij was van een monteur van Motoport geweest.. :') ding had me een partij onderstuur..)
 
Laatst bewerkt:
Ben het met vdv eens. Als het een tijd geleden is, beide vervangen en nieuwe olie. Maar als je offroad rijd wil het wel eens gebeuren dat een kering sneuvelt door vuil. Als je dan niet zo lang geleden je olie hebt ververst en je weet hoeveel olie en wat voor olie er in zit is het onzin om beide keringen te vervangen.


Wat je nog kan proberen is een dun voelermaatje door de kering te halen. Soms stopt ie dan met lekken.
 
de afdichting van iedere olie keerring vindt juist plaats door de druk en als er daardoor druk verlies optreedt is er juist lek.
nu kan een keerring ook springen maar dan is er sprake van over belasting door juist weer die druk maar dan te veel (te kleine luchtkamer ?)

op je vraag, ga er mee naar een specialist (hyperpro, WP, etc
 
ik ben er al met een foto negatief doorheen gegaan, maar hij bleef toch lekken.
en de beschermingshoezen heb ik al klaar liggen.
maar met hoezen kun je in de toekomst ook niet meteen zien als hij ooit weer gaat lekken, dus dat vind ik dan wel weer een nadeel ervan.
 
Bij een offroad motor is het 9 van de 10 keer gewon vuil tussen de keerring en is hij dus niet eens echt lek. Dat is althans mijn ervaring na jaren offroad rijden. Het vuil tussen de keerring kun je weghalen met de beproefde plakband methode: Binnenpoot ontvetten, plakband rondom de poot plakken, schuin een strookje wegsnijden en dan de poot iets indrukken en draaien zodat het plakband tussen de keering komt (niet de stofring) en vuil door het schuin weggesneden stukje wordt afgevoerd. Ik haal de stofkappen meestal wel even los zodat je het goed kunt zien.

Bovenstaande is alleen aan te bevelen als hij niet al een hele tijd lek of als er veel olie is weggelopen. Als dat het geval is zou ik de olie in ieder geval weer bijvullen of gewoon vervangen (als hij weer dicht blijkt)

Edit: Even je laatste post niet gelezen... Heb je dus al gedaan
 
Laatst bewerkt:
Iedere keer dat je de poot uit elkaar trekt beschadig je de teflon die op de geleidebus zit.
Zeker als de keerring erg vast zit.
Ik zou alleen daarom al geen kerringen vervangen die niet kapot zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan