Vorkolie verversen

arjan425

Die hard MF'er
18 jan 2009
387
0
Hallo allemaal!
Ik wil de vorkolie van mijn FZR600 uit 1990 verversen. Nou heb ik een manual gekocht waar alles in staat uitgelegt.. Maar ik zit nog met een vraag waarvan ik hoop dat jullie het antwoord weten.

1# Als ik de vorkplug losdraai moet ik de Veer / Veerzitting & Veerbus eruit halen. Nou zie ik in het boek dat de complete buis van de motor is afgehaald. Kan ik die buis niet gewoon laten zitten en van bovenaf de Veer / Veerzitting & Veerbuis eruit halen.. Vervolgens de olie erin gieten en alles er weer indoen?

2# Ik met een boeren gedachten.. Kan ik de hele handel niet in de buis laten zitten en het gewoon erin gieten? :?

*Met ''Buis'' bedoel ik het gedeelte wat staat aangegeven op de foto. (niet mijn motor)
full


Alvast bedankt.
 
Als er onderaan je vork geen aftapplug zit, zul je toch de vorkpoten van de motor af moeten halen.
Verder is bij het opvullen het olieniveau belangrijk, en dat kun je alleen meten met gedemonteerde veer.
Kijk eens in het "how to" topic.
 
Er zit onderaan de vork een aftapplug waar ik de oude olie kan laten wegstromen.
Volgens de manual moet er 435cc olie in per poot. Als alle oude olie eruit is neem ik aan dat ik de nieuwe olie er gewoon inkan gieten zonder problemen.

In de How To vond ik alleen topics over het vervangen van de keeringen op de voorvork.
 
Omdat je nooit alle oude olie er uit krijgt, is het beter te werken met het oliepeil in de poten.
Dit wordt gemeten met geheel ingeveerde vork en zonder veren.
Wel even ontluchten door de vorkpoten een aantal malen in en uit te schuiven.
Een te hoog peil geeft een te sterke progressieve veerwerking, een te laag peil te weinig.
 
Oke bedankt voor de informatie RR.
Ik ga de spullen bestellen en dan zal ik kijken of ik de veren eruit kan halen. (Zonder de hele voorvork los te maken) Zo niet dan toch maar netjes de boel eraf halen.
 
Graag gedaan, het olieniveau staat waarschijnlijk in het werkplaatshandboek.
De hoogte van de luchtkolom boven het olieniveau bedoel ik dus.
Vaak is dit een cm of 15.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan