Vorkpoten opnieuw verchromen of een dlc coating

jelle visser

MF veteraan
21 jun 2004
1.165
3
noord holland
Goedendag, ik heb vanmiddag een rondje met mijn zxr van 1992 gereden en heb ineens een lekke voorvorkkeerring.
Nu zat ik de (upsd) binnenpoten eens goed te bekijken op roestplekjes en er zitten er wel een paar hele kleine die je zo wegwrijft met je vinger dus ik ga er nu gewoon vanuit dat het ouderdom van de keerringen is.
Maar die plekjes gaan natuurlijk wel steeds erger worden dus zat ik eraan te denken om ze opnieuw te laten verchromen maar zo'n mooie dlc coating kan ook natuurlijk!.

Nu is mijn vraag: moet de dlc coating over de chroomlaag of ipv?.
Ik ken een bedrijf die dlc coating kan aanbrengen maar weet niet of ze ervaring hebben met vorkpoten.
Anders moet namelijk eerst het chroomwerk worden opgeknapt.

Gr Jelle
 
Goedendag, ik heb vanmiddag een rondje met mijn zxr van 1992 gereden en heb ineens een lekke voorvorkkeerring.
Nu zat ik de (upsd) binnenpoten eens goed te bekijken op roestplekjes en er zitten er wel een paar hele kleine die je zo wegwrijft met je vinger dus ik ga er nu gewoon vanuit dat het ouderdom van de keerringen is.
Maar die plekjes gaan natuurlijk wel steeds erger worden dus zat ik eraan te denken om ze opnieuw te laten verchromen maar zo'n mooie dlc coating kan ook natuurlijk!.

Nu is mijn vraag: moet de dlc coating over de chroomlaag of ipv?.
Ik ken een bedrijf die dlc coating kan aanbrengen maar weet niet of ze ervaring hebben met vorkpoten.
Anders moet namelijk eerst het chroomwerk worden opgeknapt.

Gr Jelle

Effe contact opnemen met Wim Kroon Import (Importeur Ohlins). Die doen dat.

Maar je hebt meer aan een betere voorvork dan aan DLC coating. Daar zou ik dan ook geld in steken ipv gaan coaten.
 
Daar heb je een punt maar heb net zo'n dure abm kroonplaat gekocht en met een andere voorvork alleen ben je er niet.....remklauwen,velg en weer een andere kroonplaat,andere balhooftpen......
En ik heb helaas niet de skills van rossi dus of ik er beter/harder door zal gaan rijden is een 2de.
Wel merk ik dat door het superbikestuur er minder gewicht op de voorkant leunt waardoor de vork wel harder lijkt dus een setje andere veren is nooit weg.
 
Tja, van wat roest putjes hebben wel meer oudere motoren last. Persoonlijk zou ik de vork die je nu hebt beetje pimpen (ofwel schuurpapiertje P2000 over de roestputjes heen), nieuwe keerringen monteren en weer lekker gaan rijden.
 
Kogel is door de kerk. Ik heb met hk suspension gesproken en die gaan de vork een complete service beurt geven met eventueel andere veren.
Heb ook nog even naar de roestplekjes gekeken maar die zijn (nog) heel klein en zitten helemaal onderop waar de keerring geeneens komt.
 
Ik hou niet van reclame maken maar in dit geval moet ik wel zeggen dat ik zeer te spreken ben over hk suspension in Tiel!.
Ik wilde zowieso nieuwe keerringen hebben ivm lekkende keerringen en daarnaast wilde ik kijken voor andere veren.
Nu wilde ik de kosten een beetje drukken door het 1 en ander zelf te doen maar daarvoor zouden ze de motor ook nodig hebben.
Dus zou ik eerst met de losse poten moeten komen voor de keerringen en later weer terug voor de veren......
Maar zij zijn helemaal niet moeilijk en ik mocht met de motor daarheen komen om zelf mijn vorkpoten eruit te halen (kostenbesparing) met hun brug en gereedschap!.
Daarna gingen zij met de losse poten aan de slag terwijl ik aan de koffie zat!.
Na een tijdje riepen ze mij erbij om het 1 en ander te laten zien.
Het chroom op de binnenpoten was op sommige plaatsen erg dun evenals de binnenkant van de buitenpoten waarvan ook de geharde laag door was op 1 plek.
Door de poten zo te draaien in combinatie met nieuwe geleide bussen konden we dat probleem redelijk omzeilen.
Maar hij adviseerde mij eerlijk dat ik deze poten wel weer als nieuw zou kunnen krijgen maar dat ik er verstandig aan zou doen om gewoon eens voor een wat modernere voorvork zou gaan kijken uit bv een ducati waaraan je meer kan instellen.

Wat hebben ze gedaan voor totaal 170 euro incl btw:
voorvork uit en in elkaar halen
Binnenpoten gepolijst
Nieuwe keer en stofringen
Nieuwe olie
2 nieuwe geleidebussen
Instelknoppen even netjes gemaakt omdat die beschadigt waren (door mij)
Complete veerring voor/achter helemaal afgesteld in overleg met mij.

Daarna heb ik de vorkpoten weer zelf terug gemonteerd en samen de veerring afgesteld, motor veert/rijdt weer super!.

Echt een aanrader als je problemen met je veerring hebt, echt superservice en nette prijzen!




Gr Jelle
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan