Vosonda

dav

Rookie
30 jan 2011
17
0
Voor een replicaproject ben ik op zoek naar meer informatie over het zitje op deze motor. Iemand tips?

Dank, David
 
ja en hele mooie verhalen
vanuit zijn race geschiedenis
 
Snelle en leuke reactie van dhr. van Der Kruijs. Helaas pech, zowel wat zitje als kuip betreft. Alle tips nog steeds welkom.
 
Is dit wat met wat aanpassen
full
 
Je zal zelf aan de knutsel moeten een Egli zit is een redelijke basis.
Heb zelf nog zo'n Dresda Honda staan moet ik nodig weer eens aan verder...

Gr Ed..
 
Het zal eigen 'bricolage' moeten worden. Via dhr Van der Kruijs bij dhr van Schijndel en dan bij Peter Vos uitgekomen (lang leve e-mail en de zeer gewaardeerde medewerking van bovenvermelde heren). Dhr. Vos had het volgende te melden over het zitje:

" Dat zitje daar was er maar één van in de hele wereld. Wij maakten dat in de 70’er jaren zelf in onze eigen werkplaats van polyester. Dat zitje werd gemaakt voor de 24 uurs races van Oss en
had als bijzonderheid dat daar ongeveer 10 liter benzine extra in kon worden meegenomen. Ook hadden wij onze eigen stroomlijnen waar de coureurs met beide handen achter konden zitten.
"

Zeer interessant. Maar ook case closed.

Wat me wel blijft intrigeren is dat op de dholda die in 1974 de 6 uren van Zandvoort won (een zeer omstreden zegen volgens de berichtgeving die ik terugvond), hetzelde zitje lag. En ook een kuip die aan aan de beschrijving van dhr Vos beantwoord.

Ik zal eerstdaags een plaatje posten van die Dholda.

@koelman: idd. dat kontje gaat in de richting. Maar het origineel is mooier :)
 
Het zal eigen 'bricolage' moeten worden. Via dhr Van der Kruijs bij dhr van Schijndel en dan bij Peter Vos uitgekomen (lang leve e-mail en de zeer gewaardeerde medewerking van bovenvermelde heren). Dhr. Vos had het volgende te melden over het zitje:

" Dat zitje daar was er maar één van in de hele wereld. Wij maakten dat in de 70’er jaren zelf in onze eigen werkplaats van polyester. Dat zitje werd gemaakt voor de 24 uurs races van Oss en
had als bijzonderheid dat daar ongeveer 10 liter benzine extra in kon worden meegenomen. Ook hadden wij onze eigen stroomlijnen waar de coureurs met beide handen achter konden zitten.
"

Zeer interessant. Maar ook case closed.

Wat me wel blijft intrigeren is dat op de dholda die in 1974 de 6 uren van Zandvoort won (een zeer omstreden zegen volgens de berichtgeving die ik terugvond), hetzelde zitje lag. En ook een kuip die aan aan de beschrijving van dhr Vos beantwoord.

Ik zal eerstdaags een plaatje posten van die Dholda.

@koelman: idd. dat kontje gaat in de richting. Maar het origineel is mooier :)
als je een aantal goede foto's hebt is het wel na te maken, zie eerdere creaties van ons.
 
Peter Vos heeft het dan over de 1975 kuip.
De 1974 kuip heb ik allerlei mallen van die het geweest kan zijn.
De zit is bijna zeker een vermaakte Egli zit (kijk op mijn website)
Hier staan ook allerlei foto's van de diverse jaren .
full
 
Hier is een (slechte) foto van de Dholda in kwestie. Zes uren van Zandvoort in 1974, volgens het bijschrift. Let op de kuip en zit. Kuip is niet zelfde als Vos Honda uit 1974.

full
 
Hallo dav,

Ik ben ook lange tijd bezig geweest om achter de fabrikant van deze, en de andere VOS zitjes te komen en heb er voor gekozen toen maar zelf aan het fabrieken te gaan. En ik ben zeker geen specialist, maar is goed te doen. Ik heb ook nog eens het geluk dat Tonny van Schijndel vanaf 2010 met mij bv. de 3 uur van Oss rijdt.
Denk persoonlijk dat het zitje niet te moeilijk is om te maken, zeker niet voor de mannen van het TET team. Wellicht kunnen wij ze overhalen ons te kunnen ondersteunen.
NewYear2014_zpsf3daa3b0.jpg

Tonny op de Voxonda in 2013.

Groet, Rob
 
Moest even door mijn archief heen (ca. 20.000 foto's) maar dit is wat Peter Vos bedoeld, de 1975 24 uurs uitvoering met benzinetank in het zitje en de grote stroomlijn.
559369_300780829997742_1909758240_n_zps02edf84c.jpg
 
Mooie foto van een heel mooie motor Rob. Toevallig ook geen beeld van de andere kant van de motor?
 
Laatst bewerkt:
Koelman, het is waarschijnlijk allemaal wat verwarrend. Geheel te wijten aan mijn slordige manier van posten. Dus hierbij nog eens heel duidelijk mijn plannen.

Ik wil de Dholda van 1974 in ere herstellen. Mocht dat nog nodig zijn: meer info over Dholda vind je bv. hier: Dholda
De voorbije jaren was er ook veel Dholda moois te zien in Spa. Club achter deze projecten is Honda Legends

Dit is de bewuste Dholda uit 1974:
full


Ik heb frame, tank en restanten van de kuip van een dergelijke motor (let niet op de kleur, onder het groen zit geel):
full


Het zitje heb ik niet. Het viel me echter op dat die zit van de Dholda heel erg lijkt op de zit van de Vos Honda (de 1975 uitvoering blijkbaar). Vandaar mijn vragen over die Vos zit.

Hopelijk is het wat duidelijker nu. De Vos Honda's op de kleurplaatjes die jullie postten zijn trouwens ook wel heel mooi. Maar het moet dus een Dholda worden. Ooit.
 
Ok, ik dacht ook dat je de Vosonda willen nabouwen.......Ik heb de Dholda in '76 op Zandvoort de 600km zien rijden. Met Marc Stinglhamber.
013_zps27a29f60.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan