Voxan Café Racer

En klaar. En getest dit weekend in het Westerwald. Helemaal handig.

360.jpg


360.jpg


360.jpg
 
Betrouwbare motor hoor. Alles kan kapot. Onderdelen zijn meest vooradig via HMI motoren of Frankrijk via Thiers Moto Vox.

Als er wat is duurt het gewoon wat langer. Is ook niet voor woon werk en rij ook veel zijspan. Hoop dat er nog probleemloze jaren volgen.
 
Brommer weer klaar en clean, incl nw achterband en accu.

Morgen ff starten. Maar ik hoor aan de brandstofpomp al dat dit een goede accu is.



360.jpg


360.jpg


Mede mogelijk gemaakt door:

360.jpg


:Y
 
Sinds MF vernieuwd is heb ik geen idee meer hoe het werkt, maar heb mij topic weer opgegraven ;)
Vroeger kon ik via een linkje alle topics op een rij zien waar in ik heb gereageerd, maar dat lukt me niet meer.

Afgelopen september nog verspikt op een weekend Sauerland met de Vox, ware het niet dat ik de sleutel van de tankdop kwijt was.
Waarschijnlijk uit mijn motor jas zak gevallen tijdens vakantie met de zijspan.
Tankdop heeft andere sleutel, omdat de cilinder van de kunststof Cafe Racer tank niet over te zetten was naar de alu tank.

En dus met de V-Strom gegaan. Dat was achteraf wel beter, omdat ik nogal last had van mijn rug.

Slot van tankdop daarna uitgeboord om hem toch maar open te kunnen krijgen.
Ik kan adviseren, laat het boutje weg wat onder de tankdop zit.
Dan kan je hem er altijd afhalen door de drie inbussen los te draaien, mocht je een keer zonder sleutels komen te staan.
Een brandstof dief ook maar lijkt me sterk dat die dat durft te gokken :N

Even zoeken op internet bood raad, een nieuwe tankdop met twee sleutels voor de Aprilia Pegaso.
Happens to be de zelfde als van een Voxan Black Magic, maar ook van meerdere Aprilia's, Triumph's en Guzzi's.

Ori zijn deze nogal duur, maar www.accudienst.nl heeft een prachtige vervangende tankdop met twee sleutels.

TANKDOP PEGASO PEGASO 650 i.e 01-04 - Accudienst.nl

Deze gemonteerd en blijkt 1 op 1 te passen.

360.jpg

360.jpg

360.jpg
 
Heb een Voxan Café Racer overgenomen met wat werk er aan. Lijkt me mooi deze in de komende tijd weer in ere te herstellen. Hoe en wat ga ik ik komend winter wel delen. Het heeft in ieder geval een lagere prioriteit, want ik heb meerdere projecten 😏😏
 
Heb een Voxan Café Racer overgenomen met wat werk er aan. Lijkt me mooi deze in de komende tijd weer in ere te herstellen. Hoe en wat ga ik ik komend winter wel delen. Het heeft in ieder geval een lagere prioriteit, want ik heb meerdere projecten 😏😏
Foto foto foto! 📷
 
  • Leuk
Waarderingen: JFJ
Gisteren de Voxan opgehaald. Alles een plekje gegeven op de plank, en de motor op de brug.
Uitlaten en bochtenset al verwijderd, en de nokkenassen bekeken.

Mail gestuurd aan Inducam voor revisie. Ze willen de assen eerst zien, voordat er een prijs op losgelaten kan worden.
Er zit ook groot onderhoud aan vast, en het blok zal verder uit elkaar gaan voor inspectie.
Cilinders er af, controle zuigers, cilinders en zuigerveren.
Alle fabrieksmodificaties die er sinds 2001 zijn gekomen moeten hier ook in.
Enige probleem is dat de nokkenas ketting geleiders slecht te vinden zijn, en die moeten er absoluut in.
De spanners komen nieuwe veren in (ook modificatie)

De voorvork en achterveer gaan voor revisie naar Rooske, en lagers balhoofd en achterbrug moeten worden vervangen.
Framebuizen en achterbrug moeten worden gepoedercoat, en kleurdelen worden origineel Voxan Goud/geel zoals mijn fiets uit de openingspost.
Origineel was deze motor ook die kleur, en dat moet hij dus ook weer worden.

Alles word zo als origineel af fabriek, inclusief de uitlaten en kentekenplaathouder.

Mooie klus, en mag gerust een jaar of drie in beslag nemen.
Zo gauw er iets te melden valt zal ik hier posten.
 
Nee, deze heeft 48.000 gelopen.

Tja dat verschilt nogal. Met de assen van de 515 (mijn andere) is nog niks aan de hand. Ook zijn er blokken die een ton hebben gelopen zonder problemen.
Het blok is een nieuw ontwikkeld blok wat in 1x eigenlijk heel goed was. Deze liep eigenlijk ook nog prima, maar omdat de nokkenassen blijkbaar van kauwgom waren is deze in de loop der tijd steeds tammer geworden. Dat merk je eigenlijk niet.

De nokkenaskettingen zijn nog prima, en de modificaties die in 2004 al kwamen zijn in dit blok (en bij de 515 tot 2012 en 50.000km) nooit gemonteerd.
dat geeft dus wel aan dat ze ook zonder fabrieksmodificaties gewoon prima lopen.

Maar nu dit blok toch onder handen wordt genomen neem ik gewoon in 1x alles mee.

Daarvoor heb ik wel onderdelen nodig, en alles is leverbaar m.u.v. de nokkenasketting geleiders. Dit is dus nog even een zoektocht.
Hiervan is ook een modificatie geweest, en die zitten al wel in de 515. Daar heb ik in 9 jaar nu ruim 15K mee gereden. Niet heel veel, maar heb ook andere brommers die liefde nodig hebben ;-)
 
En nummer drie in de stal. Mooie originele grijze met 30.000km. Overgenomen van Voxan vriend Driver.

alle drie de motoren horen bij elkaar. Frame nummers 514, 15 en 16 is een mooi setje.

de 515 uit de openings post is nog prima, maar heeft nog enkele updates niet. Deze 516 wel.
de 514 die ik vorig jaar kocht gaat nu het blok van los, en als die klaar is gaat het blok van de 515 onder handen, en komt het 514 blok daar tijdelijk onder. Toekomst muziek, maar twee rijdende Voxans ❤️
 
Terug
Bovenaan Onderaan