Vraag 60km buiten bebouwde kom

Tuutebulles

Die hard MF'er
7 mei 2002
539
0
-
Hallo allemaal,

Sinds kort worden hier de snelheidslimieten buiten de bebouwde kom aangepast van 80km naar 60 km (zuid limburg). Het is nu dus wachten op een dikke bekeuring.

Nu kan ik mij een oud topic herinneren (volgens mij van baksteen) waarin staat dat verlagen van de maximum snelheid buiten de bebouwde kom alleen toegestaan is als de weg hoofdzakelijk een verblijfsfunctie heeft (dit is hier niet het geval, allemaal doorgaande wegen).

KAn iemand aangeven of dit juist of onjuist is? en als het juist is waar ik dit terug kan vinden in de wegenverkeerswet of hoe het ook mag heten?

in dat geval kan ik succesvol beroep aantekenen mocht ik eens geflitst worden. en dat zit er dik in, want 60 is echt een belachelijk lage snelheid voor deze wegen die altijd 80km zijn geweest.

alvast bedankt !
 
ik ken hier in de buurt ook een weg die naar 60km is terug gezet. Zijn er misschien gevaarlijke kruispunten of gebeuren er veel ongelukken want dat kan namelijk ook het geval zijn.
 
Sinds kort worden hier de snelheidslimieten buiten de bebouwde kom aangepast van 80km naar 60 km (zuid limburg). Het is nu dus wachten op een dikke bekeuring.

Nu kan ik mij een oud topic herinneren (volgens mij van baksteen) waarin staat dat verlagen van de maximum snelheid buiten de bebouwde kom alleen toegestaan is als de weg hoofdzakelijk een verblijfsfunctie heeft (dit is hier niet het geval, allemaal doorgaande wegen).

KAn iemand aangeven of dit juist of onjuist is? en als het juist is waar ik dit terug kan vinden in de wegenverkeerswet of hoe het ook mag heten?

in dat geval kan ik succesvol beroep aantekenen mocht ik eens geflitst worden. en dat zit er dik in, want 60 is echt een belachelijk lage snelheid voor deze wegen die altijd 80km zijn geweest.

Je haalt twee dingen door elkaar: (1) bezwaar maken tegen een ingevoerde snelheidsbeperking en (2) bezwaar maken tegen een bekeuring.

Een richtlijn voor het invoeren van snelheidsbeperkingen kun je gebruiken in een bezwaar richting de wegbeheerder als deze een snelheidsbeperking invoert die je onterecht vindt.

Die richtlijn kun je niet gebruiken om onder een bekeuring uit te komen. Ingevoerd is ingevoerd, ook als dat achteraf onterecht blijkt te zijn. Dat zou ook raar zijn, want dan weet je als weggebruiker niet waar je aan toe bent en aan welke geboden je je nou wel moet houden en aan welke niet. Dus zolang de wegbeheerder verkeerstekens gebruikt zoals die in het RVV zijn gedefinieerd en netjes plaats (o.a. herhaald na elke zijweg dan wel gebruik maakt van een zone) zijn die tekens gewoon geldig. Dat is wat anders dan bijvoorbeeld die Friese gemeente die gebruikt maakt van "verkeersborden" met groene rand, dergelijke borden bestaan niet en je er niet aan houden is dus geen overtreding.

Kortom, protesteer NU bij de wegbeheerder en houd je tot je protest succes heeft gehad gewoon aan de limiet.
 
Als ik mijn woonplaats uit rij, rij ik ook op een 60 km weg. Die is een paar jaar geleden terug gezet van 80 naar 60, en dat is ook een doorgaande weg....

Als het niet mag, dan maken ze het wel zo dat het wel mag, dat kan zomaar in deze bureaucratie.
 
Laatst bewerkt:
Get used to it... Hier (gemeente Buren) hebben die klootviolen het volledige buitengebied tot 60km zone gebombardeerd. Afgezien van enkele grote provinciale wegen zijn alle wegen buiten de bebouwde kom tot 60km wegen gecastreerd.
En omdat heel veel van die wegen geen enkele aanleiding gaven tot invoering van 60kph als limiet, zijn ze nu overal drempels aan het zaaien om de weginrichting zo conform de 60kph limiet te maken.

[me="Orpheus"]denkt wel eens dat het voor de gemeente een geschenk uit de hemel zou zijn als die hele Efteling dependance die ze hier gemeentehuis noemen, vlak geschoven zou worden. Bij voorkeur met een flink percentage van de ambtenaren erin.[/me] :X

Ik heb wel eens ergens gehoord of gelezen dat de landelijke overheid het stimuleert om op zoveel mogelijk wegen in het buitengebied een 60kph limiet in te stellen en dat gemeenten subsidie krijgen wanneer ze dit uitvoeren. Ik weet echter niet wat daar van waar is.
 
Laatst bewerkt:
Sjakie1000 schreef op 09 oktober 2007 @ 15:24:
Als ik mijn woonplaats uit rij, rij ik ook op een 60 km weg. Die is een paar jaar geleden terug gezet van 80 naar 60, en dat is ook een doorgaande weg....

Als het niet mag, dan maken ze het wel zo dat het wel mag, dat kan zomaar in deze bureaucratie.DEMOCRATIE


In Belgie misschien, maar Nederland niet hoor :z
 
Hier in de achterhoek zijn ook veel 80kmh wegen 60 kmh geworden.
Automobilisten zitten uit verveling de krant te lezen, filmpje op de labtop te kijken, cd-tjes gepruts, halfslapend doorsukkelen tot de duitse grens, waar je op dezelfde weg opeens 100 kmh mag!
Volhouwe daar in Duitsland! In Nederland zijn ze gek geworden! Hoezo Europeese samenwerking?!
 
Sinds kort worden hier de snelheidslimieten buiten de bebouwde kom aangepast van 80km naar 60 km (zuid limburg). Het is nu dus wachten op een dikke bekeuring.

Hoezo, dan ga je toch gewoon 60 rijden, kun je ook niet geflitst worden. Laat je de fiets lekker in een lage versnelling staan, dan lijkt het sneller door de hoge toeren....
 
volgens mij mogen ze alleen een weg van 80 naar 60 kmh brengen als de structuur van de weg ook daarvoor is aangepast......
Hier loopt een weg van nijmegen naar berg en dal, via de H landstichting, die hebben ze toendertijd versmald (mtr dr vanaf) en daar was zoveel bezwaar tegen, dat ze daar aan weerszijde van die roosters hebben gelegd , nu is de weg weer even breed als voorheen, maar aan weerszijde een strook van 50 cm "half verhard" dus is 60 kmh nog steeds geoorloofd.
rode fietsstroken aanbrengen is b.v. ook al genoeg
 
Af en toe heb ik het idee dat het hier steeds meer richting communisme gaat. We dragen steeds meer af, mogen minder en de regering houdt je overal in de gaten.
 
volgens mij mogen ze alleen een weg van 80 naar 60 kmh brengen als de structuur van de weg ook daarvoor is aangepast......
Hier loopt een weg van nijmegen naar berg en dal, via de H landstichting, die hebben ze toendertijd versmald (mtr dr vanaf) en daar was zoveel bezwaar tegen, dat ze daar aan weerszijde van die roosters hebben gelegd , nu is de weg weer even breed als voorheen, maar aan weerszijde een strook van 50 cm "half verhard" dus is 60 kmh nog steeds geoorloofd.
rode fietsstroken aanbrengen is b.v. ook al genoeg

oftewel, alle wegen aanpassen (eerst n tijd 30 ivm wegwerkzaamheden) en vervolgens max = 60......

@zrex1200 ik weet niet waar je de democratie vandaan haalt, maar ik ken nagenoeg geen nederlanders en al helemaal geen meerderheid die het met dit overheidsbeleid eens is. Zodra wij de regering gekozen hebben is dit land eigenlijk een dictatuur... BakElende bepaald en de kamer protesteerd waarna BakElende gewoon doorzet met zijn plan want hij krijgt toch wel een meerderheid doordat de regeringspartijen voor stemmen.
 
Het lijkt er inderdaad op dat er een soort hindernisbaan moet worden aangelegd om die 60 km te kunnen toepassen.
Er is blijkbaar nog wel zoiets als dat het karakter van de weg bij de snelheid moet passen, dus maken we de berijdbaarheid met kunstgrepen slechter om 60 kmh te verantwoorden.
Ik zie alleen niet dat de verkeersveiligheid daarmee gediend is.
Dat zal ook niet het doel zijn.
Den Haag wil zo weinig mogelijk uitstoot van troep om aan Europeese regels te voldoen en denkt dat o.a. te kunnen bereiken door de snelheid te verlagen.

En de automobilist wordt maar apatieser van het slaafse filerijden en die irreele lage snelheden.
Vijf kilometer sneller en de ambtenaar in de bosjes, met lasergun bewapend, zal je medogenloos straffen.
Nog even en de ambtenaar wordt vervangen door apparatuur die precies weet wanneer wie waar hoe snel reed en de boete al van je rekening heeft afgeschreven voor je thuis bent.

De overeenkomst met het communisme is dat die landen op het laatst last kregen van een verstikkende regelgeving, burocratie en corruptie.
De leiders in de ivoren toren hadden alle realiteitszin verloren en het systeem stortte uiteindelijk, na een lange lijdensweg voor de bevolking, in.

Krijg een beetje last van de herfst, geloof ik. Moet maar 'n s een stukkie gaan rijden, effe duitsland in, beetje frisse lucht happen.
 
in de gemeente waar ik woon (Asten) is ook vrijwel elke weg buiten de kom 60 geworden, tezamen met de nodige drempels. Volgens mij is elke weg waar een huis aan staat 60 geworden, ook de wegen achter in de peel waar eens in de 2 uur een auto voorbij rijd.
en veel wegen binnen de kom zijn 30.

ik rij buiten de kom bijna altijd gewoon 80 trouwens, met de motor soms wel harder
 
De voertuigen worden maar beter en toch moet de max. snelheid omlaag. Ik snap het niet. Waarom moet het aantal verkeersdoden eigenlijk omlaag? Omhoog lijkt me beter in dit overbevolkte land.
 
Af en toe heb ik het idee dat het hier steeds meer richting communisme gaat. We dragen steeds meer af, mogen minder en de regering houdt je overal in de gaten.
Het ligt nochtans écht in je eigen handen.
Als je maanden aan een stuk, mensen op straat kunt brengen om te betogen tegen deze gang van zaken, (zonder de boel af te breken), dan zal dat uiteindelijk wel doordringen bij die politiekers.
 
tjah...veel mensen rijden waar je 80 mag al snel 100...misschien willen ze dat een beetje inperken..ook al is het een doorgaande weg...
 
Hier in de kop van overijssel regio Kalenberg - Zwolle en wat daar tussenin zit, hebben ze ook alles van 80 naar 60 gemaakt, schiet niet op, en er komen er steeds meer.

En ik ga steeds vaker met de auto naar het werk, de cruise controll werkt goed op 60 km, ben alleen 2 x zolang onderweg dan voorheen
 
Laatst bewerkt:
In Buren en Geldermalsen zijn ze inderdaad behoorlijk doorgeslagen. Alle afgelegen landwegen zijn 60 geworden en drempels schieten als paddestoelen uit de grond. De dijk tussen Buren en Buurmalsen (waar ik woon) is ook 60 geworden. Op het stuk waar ik woon gaan ze ook drempels aanleggen terwijl de bewoners het niet eens willen! Fruitboeren vinden het namelijk niet tof als het fruit al gedeukt is als ze het erf afrijden. En wat ik doe als daar drempels komen....flink hard remmen en daarna weer vol op het gas...net zo lang totdat heel de buurt smeekt dat die ondingen weer weg gaan. }) :P

En dat ze subsidies krijgen om zo veel mogelijk snelheidsvertragende objecten aan te brengen, geloof ik meteen. :)
 
Laatst bewerkt:
De voertuigen worden maar beter en toch moet de max. snelheid omlaag. Ik snap het niet. Waarom moet het aantal verkeersdoden eigenlijk omlaag? Omhoog lijkt me beter in dit overbevolkte land.
Omdat nederland zichzelf dezelfde procentuele daling in verkeersdoden heeft opgelegd als, laten we zeggen, spanje.

Paar procent eraf is daar makkelijk en hier behoorlijk moeilijk. Belachelijke prioriteitstelling ook. Natuurlijk, "het zou je kind maar wezen" maar ondertussen sterven 4x zoveel mensen aan zelfmoord als in het verkeer. Pak dat dan aan zou ik zeggen, die mensen zijn in zekere zin ook slachtoffers. En zo zijn er nog massa's voorbeelden te bedenken waar een preventie-euro veel beter besteed zou kunnen zijn dan in het verkeer.
 
In Buren en Geldermalsen zijn ze inderdaad behoorlijk doorgeslagen. Alle afgelegen landwegen zijn 60 geworden en drempels schieten als paddestoelen uit de grond. De dijk tussen Buren en Buurmalsen (waar ik woon) is ook 60 geworden. Op het stuk waar ik woon gaan ze ook drempels aanleggen terwijl de bewoners het niet eens willen! Fruitboeren vinden het namelijk niet tof als het fruit al gedeukt is als ze het erf afrijden. En wat ik doe als daar drempels komen....flink hard remmen en daarna weer vol op het gas...net zo lang totdat heel de buurt smeekt dat die ondingen weer weg gaan. }) :P

En dat ze subsidies krijgen om zo veel mogelijk snelheidsvertragende objecten aan te brengen, geloof ik meteen. :)

bij ons een dorp verder ook een doorgaande weg 4 of 5 drempels achter elkaar gelegt.
wekenlang reed er een grondverzetbedrijf met diepteladers, zandauto's enz met zijn 3en om 7 uur smorgens achter elkaar door die weg tegen de maximum snelheid.

die drempels waren zo weer weg, nu liggen er nog 2 geloof ik die ook lager zijn gemaakt.
 
mag ik dan vragen welke wegen dat zijn?
Aan je nick te zien, kom je uit de omgeving Heerlen en daar ben ik dit fenomeen nog niet tegengekomen....
 
Alhier (Lelystad) hebben ze de prettige 4 baans 70 km pu dreven bijna allemaal 2 baans 50/ 30 km pu gemaakt en volgeplempt met minirotondes. Dit resulteerd in filevorming in de spits en onprettig rijden, want je zit meer op je km teller te letten dan op omringend verkeer. ;(
 
Omdat nederland zichzelf dezelfde procentuele daling in verkeersdoden heeft opgelegd als, laten we zeggen, spanje.

Paar procent eraf is daar makkelijk en hier behoorlijk moeilijk. Belachelijke prioriteitstelling ook. Natuurlijk, "het zou je kind maar wezen" maar ondertussen sterven 4x zoveel mensen aan zelfmoord als in het verkeer. Pak dat dan aan zou ik zeggen, die mensen zijn in zekere zin ook slachtoffers. En zo zijn er nog massa's voorbeelden te bedenken waar een preventie-euro veel beter besteed zou kunnen zijn dan in het verkeer.
Er sterven nog véél meer mensen aan ouderdom })

Maar ik volg je volledig (ziekenhuisdoden, overlijden door alcoholmisbruik, werkongevallen, ...)
 
Terug
Bovenaan Onderaan