Vraag aan de ervaren motorrijder...

ja , kijken is het belangrijkste wat er is.
Vooral in het begin worden vaak overhaast inschattingsfoutjes gemaakt. Waarschijnlijk leer je dit veel kijken om niet in gevaarlijke situaties terecht te komen.Ik denk dat je , hoe meer je dadelijk gaat rijden, zelfs steeds meer gaat kijken,

Kijken , al is het 3 of 4 keer , is normaliter nooit overbodig.

Greetz,

Succes met het behalen van je rijbewijs.


8-)
 
Er zit een groot verschil tussen kijken en opserveren. De reden waarom er wordt aangeleerd om zoveel te kijken zit hem in het feit dat als je drie keer kijkt men denkt dat je het dan op z'n minst wel gezien moet hebben.
De pest is alleen dat je nu puur om de instructeur een plezier te doen je dus 3 keer kijkt en als je jezelf dan afvraagt wat heb ik nou eigenlijk gezien je het eigenlijk niet eens weet. Meestal als je je rijbewijs eindelijk hebt dan pas leer je echt rijden en zul je zien dat je soms echt wel 3 keer nodig hebt om alles goed te kunnen observeren.

Dus ff nog de instructeur een plezier ook op de plaatsen waarvan je denkt "kom op he, na 2 keer heb ik het echt wel geopserveerd".

Inderdaad! Opserveren doen ze in restaurants en observeren doe je op de weg!!!
 
Ik kijk ook minder (rijd al 10 jaar) en ik had gisteren weer een leuk geintje. Er reed een auto EXACT net buiten mijn spiegelbereik. Het is dat ik over mijn schouder altijd even kijk. Want ziedaar.. een mooie zwarte Mondeo.

Nu had ik er wel voor gekund, want ik reed harder dan hem.. maar toch. In de spits kijk ik altijd extra over de schouder. En dat om je heen kijken leer je vanzelf af. Je leert meer anticiperen op je omgeving.. en hoef je minder te kijken.

Nee hoor, je gaat niet minder kijken, maar minder bewust.
Terwijl is toch reageert op datgene dat je "onbewust" toch ziet.
 
Is niet overdreven,..je kan NOOOIT te veel gezien hebben. En ga er van uit dat ze jou NIET zien!!
 
Zat van de week op me fiets (zo een met trappers) komt er een motor langs wil ik zelfs in me spiegels kijken of deze een MF sticker heeft |( , dus gewoon doen zodat het een gewoonte wordt
 
Inderdaad! Opserveren doen ze in restaurants en observeren doe je op de weg!!!

AAAAhhhhhh, shit, ik ben echt een eppo. FF veranderen. Ik wist dat er iets niet helemaal klopte aan dit woord ;)

[schaammode]en dan staat het nog dikgedrukt ook, [/schaammode])


Maar,...de strekking van mijn verhaal blijft hetzelfde
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt nou overdreven omdat je echt met je hoofd heen en weer moet maar als je eenmaal ervaring hebt dan doe je het meestal vanuit je ooghoek en dan kijk je stiekem meer dan je nou vervelend vind. De rijinstructeur moet nou eenmaal kunnen zien dat je kijkt
 
Zoals de anderen voor mij ook al zeggen. Leer het jezelf maar aan. In het begin lijkt het belachelijk, maar later gaat het automatisch. Je moet voor de instructeur/examinator alleen even extra ver met je hoofd draaien zodat ze goed kunnen zien dat je kijkt.

Eigenlijk moet je minimaal zo vaak in je spiegels kijken om een goed overzicht op de weg te hebben.
 
Zat van de week op me fiets (zo een met trappers) komt er een motor langs wil ik zelfs in me spiegels kijken of deze een MF sticker heeft |( , dus gewoon doen zodat het een gewoonte wordt

Grappig, dat had ik net ook toen ik met m'n zoontje ff ging fietsen.
 
Ik vroeg me af of jullie, als ervaren rijders dit ook zo overdreven doen...

Wij doen geen overdreven dingen :P

Wheelies, stoppies en knieaandegrond dat moet je kunnen en dat spiegelen is maar bijzaak jongen 8-)
 
Het lijkt overdreven.

Eerst denk je nog na bij het schakelen later gaat dat op de automatische piloot.

Ook het kijken werkt zo.
Nu lijkt het lastig en overdreven.
Later hou je automatisch alles goed in de gaten.

Je moet er vanuit gaan dat ze (Andere weggebruikers) je niet zien.
Jij zelf dus moet alles extra goed overzien.
Om ook te kunnen reageren als ze je ook echt niet zien.
Ook al heb jij voorrang de auto heeft een deuk en jij pijn.
Dus realiseer je hoe belangrijk het kijken is.
 
Drie keer kijken ja...
Tijdens het stoppen kijk ik voor me achter me en naast me ook bij het stil staan controleer ik steeds de kruising links en rechts en het fietspad en achter me verkeer verandert constant en overal kan een fietser of voetganger op deleor liggen om als eenmol uit de grond te springen Wham voor je wielen.
Zoals Fuck zegt in het begin lijkt het heel veel en numoet je het ook nog eens heel zichtbaar doen maar met de tijd went het en doe je het gewoon zeker in een drukke vreemde stad is deze manier van kijken heel handig ALs je bij de Arc de triomf rond met ons kopje thee Champseleizeee dan wilde je nog twee hoofden hebben om alles te zien. Daar scheiden de mietjes zich van de MAnnen })

He les ze en gauw slagen niet alles wat ze je leren is onzin alleen kom je daar pas achter als je het nodig hebt :)
 
2/3 keer veel ?.. jij kijkt dan zeker in de auto ook niet in je spiegels ?? :X
want daar heb je links/rechts/binnen spiegel en nog eens een dode hoek..


mjah anyway.. je gaat vanzelf meer in je spiegels kijken naarmate je langer op de fiets zit.. O-)
dat merk je als je een keer op een trapfiets gaat zitten, want dan wil ik zelfs in mijn spiegels kijken :X whaha _O-

Yep heb ik ook en op de mini bike idem waar zijn die kut spiegels. Ik ga er ook gewoon een op mijn trpafiets zetten is niks zo in de stad met die kut scooters en andere hufter fietser.

:+ Doet me denken op mijn Kawa doen de knippers het niet meer dus hoef uit steken bij elke hoek enzo. Rij ik Gister met Viccie op mijn Thundercat will ik de rijksweg op zet mijn knipper aan en hup wil ook gelijk mijn hand uitsteken om in te voegen _O-
Ja een Aap leert snel een kunstje
 
Ze leren je zo overdreven kijken zodat je weet hoe belangrijk het is. Als je dan eenmaal zelf rijdt en wat meer ervaring hebt kijk je heus niet bij elke bocht of afslag zo panisch 3 keer het hele rondje maar "weet" of "voel" je gewoon of er iets zou kunnnen zitten en kijk je vervolgens. Ze laten je het tijdens het lessen en examen dus gewoon doen om je bewust te maken van het nut van kijken.

[me]Willumpie! rijdt al 4 jaar koekblik en 2 jaar vrachtblik zonder enige vorm van schade...
[/me]

(en denk maar niet dat ik nog steeds net zoals mij geleerd is elke kruising zo idioot al m'n spiegels en hoekjes afloop hoor :+ , alleen als ik dus voel/merk/denk dat het nodig is - wat meestal wel zo is trouwens)
 
Ik was laatst ook eens noodgedwongen op de fiets en damn wat mis je die spiegels dan maar dat niet alleen ik scheet ook 80 kleuren voor al die auto's die je inhalen met weinig afstand er tussen. Ik zat constand achterom te kijken of er ook iets aan kwam enzo, en mijn vriendin maar lachuh.

Maaruh ff ontopic.
Kijk eens in je theorieboek daarin staat perfect allen uitgelegd over de kijk techniek, als je het gelezen had had je het hier niet gevraagd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan