Vraag aan de mensen met een EXUP of een SET valve

BenjaminDG

MF veteraan
3 okt 2009
2.896
0
Beveren
Goedenavond

Ik ben van plan om een 4-1 uitlaat systeem pas te maken op mijn Suzuki GSXR750WN 1993.

Nu zijn er bepaalde uitlaten van yamaha of suzuki die een klep in de uitlaat hebben (exup, EXCV).

Zou die ook kunnen werken op mijn gsxr om het koppel/vermogen onderin wat te verbeteren?

Hoe wordt de motor bestuurd van de klep, via de CDI?

Is dit een traploze motor of een echte stappen motor (bv 3 vaste standen)?

Groeten,
Benjamin
 
Volgens mij traploos, die van m'n Fazer ging als het goed is tussen stationair en 7000 toeren geleidelijk steeds verder open.
Heb nog wel een paar Exup kabels liggen als je ze nodig hebt :P
 
En de motor zit dan waarschijnlijk verbonden op de CDI?

De bedoeling is om een EXUP uitlaat van een FZR1000 te monteren.

Moet een manier vinden om de exup klep te kunnen bedienen van stationair tot 8000 toeren.

Iemand ideën?
 
Klep wordt bestuurd door een servomotor met ingebouwde potmeter(geen stappenmotor) en wordt aangestuurd door de CDI. Je zal zelf een schakeling moeten verzinnen om motortoerental en de stand van de servo met elkaar te vergelijken.
 
Je wilt een klep monteren waarvan in ieder geval bij suzukiliefhebbers wordt betwist of ie daadwerkelijk koppel oplevert of meer een emissie/geluidsreductie device is...

En ze worden er regelmatig uitgehaald zonder nadelige gevolgen,ben ik overigens ook van plan.
Dus je mag de hele zooi ook van mij overnemen,is mijn nieuwe demper ook gelijk betaald...
 
niks doen met die klep,.

stel je soes eens af.

ik kon met de mijn ex (92-er 750W) gewoon in zn 3 een langzame rotonde oprijden en gasgeven , ding had genoeg koppel om goed vlot weg te komen.

dit was na een synchronisatie van de carb's en een set dynatek bobine's,

en je vergeet dat er bij deze "oudere" motoren een groot verschil is met de huidige daagse motoren is,

de oudere motoren hebben nou eenmaal een nokkenas profiel inzit waarbij het accent op de hogere toeren zit.. ,deze motoren moeten nou eenmaal meer op toeren gereden worden.
 
niks doen met die klep,.

stel je soes eens af.

ik kon met de mijn ex (92-er 750W) gewoon in zn 3 een langzame rotonde oprijden en gasgeven , ding had genoeg koppel om goed vlot weg te komen.

dit was na een synchronisatie van de carb's en een set dynatek bobine's,

en je vergeet dat er bij deze "oudere" motoren een groot verschil is met de huidige daagse motoren is,

de oudere motoren hebben nou eenmaal een nokkenas profiel inzit waarbij het accent op de hogere toeren zit.. ,deze motoren moeten nou eenmaal meer op toeren gereden worden.

Ik zoek een 4-1 uitlaat, maar ik dacht dat een exup klep meer koppel gaf onderin?

Motor moet nog op punt gezet worden (lage compressie,etc) maar zijn die dynatek bobine's beter dan de originele?
 
Ik zoek een 4-1 uitlaat, maar ik dacht dat een exup klep meer koppel gaf onderin?

Motor moet nog op punt gezet worden (lage compressie,etc) maar zijn die dynatek bobine's beter dan de originele?

Bij een oude Yamaha met een lange, brede klep in de collector zorgt hij inderdaad voor een heel klein beetje meer koppel onderin. Maar dat is wel meteen +10kg, ook doordat de collector een stuk breder werd. Bovendien rotten die dingen om de haverklap vast.

Die vlinderklepjes die je tegenwoordig in uitlaatsystemen vindt vlak voor de einddemper doen niets met het koppel, het kost zelfs vermogen. Die dingen zitten er alleen voor geluidsreductie. Het is een betere manier om het geluid te dempen dan een einddemper van 10 kilo met schotten erin te monteren. :)
 
Laatst bewerkt:
dynatek bobine's zijn 100% beter dan de originele's, vergeet niet dan een 92-er gixxer vaak de originele setup er nog op heeft zitten ,met kabel die niet los te vervangen zijn. na 19 jaar kunnen ze weleens aan het einde van hun latijn zijn namelijk.....

oh, en monteer een ontstekingsvervroeger van Factory Pro.

zorgt ook voor wat meer koppel in het midden gebied
http://racecrafters-usa.co/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=8314 (00-01 Yamaha R1 Zero Gravity Double Bubble Dark Smoke Windscreen - Double Bubble Windscreen [16-537-19] - $98.99 : Starcycle USA, The Exhaust King)
 
Is er geen mogelijkheid om de originele ontsteking te vervroegen?

Die dynatek bobine's zijn wel duur hoor, 150€ voor 1!

Welke ohm waarde moet ik dan nemen?

1.5,3 of 5ohm?

Originele waarde voor de primaire schakeling moet tussen de 2.4 en 3.2ohm liggen?
 
nee, is niet mogelijk, bobine's via ebay halen, stukken goedkoper. welke je precies moet hebben weet ik ff niet meer uit mn hoofd, dacht de 3 ohm versie, maar google weet dat ook wel voor je, anders de stock bobine's ff opmeten...
 
Even mijn bobines opgemeten:

Waarde die ze zouden moeten hebben volgens de handleiding:

Primaire spoel: tussen de 2.4-3.2 ohm
Secundair spoel (bougie doppen): tussen de 30K ohm en de 40K ohm.

Gemeten waarde voor bobijn 1 (cil 1 en cil4):

Primaire spoel: 3.4Ohm
Secundaire spoel: 37.4K ohm


Bobijn 2 (cil2 en cil3):

Primaie speol 1.7Ohm
Secundaire spoel: 37.4Kohm

Zijn de bobijns dan nog in goede staat?
 
Terug
Bovenaan Onderaan