Vraag Aprilia RS 125

Speedlover

Rookie
17 nov 2002
10
0
Noord-holland
Ik sta dus op het punt om een Aprilia rs 125 te kopen voor het 25 kw rijbewijs, maar het is er een uit 1994 voor 2000 euro en hij heeft 9994 gelopen.
Nou was mijn vraag of deze Rs hetzelfde blok heeft als een nieuwere rs van na 1998?
Of is het gewoon een ander model en zijn ze voor de rest hetzelfde?
Ik heb nog gezocht maar kwam alleen een topic tegen waar ze alleen vertelde dat de rs'jes die voor 99 gemaakt zijn hetzelfde blok hebben als de nieuwere versies maar alleen een 38 mm carb hebben ipv een 28 mm die op de nieuwe types zitten.
Ik weet wel dat de extrema en de af 1 de eerste aprilia 125 cc versies waren en dat die d8 ik een 5 bak hadden.
Wie kan mijn vraag beantwoorden ;)
 
Ik lees hier tamelijk veel verhalen over kapotte Aprilia's 125.
Volgens mij is dat niet echt een goede keuze. Ze gaan heel gemakkelijk stuk, en kosten dan een berg geld om ze te (laten) repareren.
 
Ik heb zelf ook een extrema gehad uit 93, ik weet verder weinig van de techniek, dus daar kan ik je niet veel van vertellen, maar weet wel dat ie 6 versnellingen had.
 
Ik lees hier tamelijk veel verhalen over kapotte Aprilia's 125.
Volgens mij is dat niet echt een goede keuze. Ze gaan heel gemakkelijk stuk, en kosten dan een berg geld om ze te (laten) repareren.

Tamelijk veel?? ik ken er maar eentje....
maar opzich ben ik het wel met je eens. aprilia 125's en 250's zijn een beetje raceblokjes die hoog in de toeren gehouden worden en dan (natuurlijk) sneller slijten. verder zijn het vaak beginner's motoren, die dus grotere kans op valschade, slecht schakelen, etc etc. hebben. Ik denk niet dat dit aprilia eigen is, als wel dat elk merkt zo z'n motor heeft die vooral door nieuwe rijders gebruikt worden.

je moet dus gewoon erg, erg goed uitkijken wat je koopt. 't is net als een Alfa kopen. die dingen worden ook altijd afgeragd, dus een 2e hands alfa moet je ook altijd onder een loep leggen.

succes met je keuze.

teun
 
nee.. blok van '94 heeft een rotax123 motor.. die vanaf '98 geloof ik hebben een rotax122 blok.. van '94 hebben een 32mm carb die na '98 hebben een kleinere 28mm carb..
 
grinnik, gevoelig onderwerp geraakt? laat je die auto toch mooi staan, :] is vééééél leuker....

Klopt inderdaad... Wat betreft alfa's moet ik zeggen dat die dingen echt om de haverklap kapot zijn. Mijn ouders hebben een Alfa 156 en dat ding staat elke twee weken ofzo in de garage. Gelukkig viel zo'n beetje alles wat er tot nu toe aan gerepareerd is binnen de zes maanden garantietermijn, maar toch... :X :X

Gewoon lekker :]

Greetz,
Sven M.
 
Toch word je toch wel een beetje ernaartoe gedreven om die rs'jes te kopenDat komt toch wel door de looks van al die oudere motoren dat ik er bewust niet voor kies, en ik kies waarschijnlijk ook voor een rs omdat die dus precies in de 25 kw regeling kan, en ze lopen wel goed zolang je ze maar boven de 8000 rpm houd dan gaat hij als de brandweer, + de looks zijn mooi.
Daarom doe ik al geen eens d moeite om een 4 takt beginners motor te zoeken, ik kan het volgens mij het beste hier op leren en dan in die tijd lekker sparen voor een moooie r6 of gsx r6 voor als ik 21 ben + dat ik volgen smij nooit mee van z'on oudere motor afkom.
Alleen ik zit dus met het kleine porbleempje, namelijk de slijtage van de machine.
Ik heb wel een beetje rondgekeken hier op het forum maar er zijn toch gemengde gevoelens over de rs, zo vind niet iedereen het geluid goed etc en de kwaliteit van de fiets.
Maar toch spreek deze motor mij aan vanwege het feit dat ze dus absoluut niet duur zijn, het zijn leuke fietsen om ervaring op te doen, ze gaan lekker door de bocht en ik vind 2 takt wel een leuk geluidje (4 takt trouwens ook wel) maar ik hou dus van beide.
Maar zoals ik al zij, ik wil dus misschien z'on machine kopen maar houd hij het wel vol op de snelweg of naait hij zeer snel vast? dus als ik hem ff doortrek tot de +- 160 dan houd hij dit toch wel 2 a 3 min vol op topsnelheid?
 
ze zijn niet echt fijn voor op de snelweg. 160 2a3 min kan hij zeker wel volhouden maar dat hang af van hoegoed het blok nog is.
 
Daarom doe ik al geen eens d moeite om een 4 takt beginners motor te zoeken, ik kan het volgens mij het beste hier op leren en dan in die tijd lekker sparen voor een moooie r6 of gsx r6 voor als ik 21 ben + dat ik volgen smij nooit mee van z'on oudere motor afkom.

en jij denkt van een versleten rs125 wel af te komen???
waarom trouwens niet doorsparen voor grote aprilia? 'k heb zelf een falco, blok is na wat simpele modificaties bijna net zo sterk als dat van een rsv mille (2002/2003), loopt als de brandweer :9~ . die zie je tenminste ook niet zo vaak rijden als een r6 of gsx6...

ff een vraagje slaat zo'n aprilia 125 cc blok echt vast bij 160?... staat 'ie dan niet gewoon te arm afgesteld???
 
rond de 170 (op teller) kom je in t rode gebied en gaat ie schokken als de pest.. snelweg valt wel mee.. ik rij 120 met 8000 toeren en motor maakt dan een rustig geluid.. 140 met 9000 toeren en dan hoor je m wel werken maar nog niet zo'n afrag geluid.. lange tijd boven de 9000 is niet echt fijn.. maar kwas laatst heen en weer naar eindhoven (230km snelweg in totaal) en geen probleem
 
Onzin zon blok loopt echt niet vast op top, degene die er aan gesleuteld heeft is tijdens het sleutelen vastgelopen. Wanneer zon 125cc goed afgesteld is en de jusite olie gebruikt, en gebruikt heeft natuurlijk (castrol TTS), loopt ie echt niet vast. Alleen moet ie om +- 8000km een nieuwe zuiger hebben, die kost ongeveer 100 euro's en 2 uur sleutelen. Wanneer je een slechte koopt monteer je gewoon direct een nieuwe zuiger en gebruikt castrol TTS stelt hem goed af, bougie moet koffiebruin zijn (wanneer wit te arm wanneer zwart te rijk) en je weet zeker dat je 8000km kunt rijden.
 
8000km is wat weinig eh,als ie pas ingereden is moet ie er al uit dan.... maak daar maar 16000d km van(normaal,geen circuitgebruik) bij de 250 is dit 18d km. laat je niks opnaaien door een garagist dat ie om de 8000 km eruit moet,een brommerzuiger kan makkelijk 15 tot 20d km mee en die moet nog meer moeite doen om 'm vooruit te krijgen soww..
 
Bij een scooter die een beetje vermogen levert door middel van een complete evolution kit mag de zuiger na 3000km vervangen worden, dit is preventief, maar wel verstandig en dat zou ik bij de rs125 ook maar doen na 8000km. Want wanneer hij vastloopt door te veel speling tussen zuiger en cylinder zijn de kosten hoger. Meet de speling in ieder geval op na 8000km.
 
ik vind 8000km ook een beetje te snel maar tussen de 10 en 12000 zou ik het zeker wel doen en hij kan beter een beetje te rijk afgesteld staan dan een beetje te arm. En het zuigertje kan je makkelijk zelf vervangen
 
Aprilia adviseerd in hun instructieboekje zowel bij de RS125 als bij de RS250 om na iedere 16.000 KM de zuiger te vervangen. De meeste mensen vervangen deze al eerder omdat uit de praktijk blijkt dat ze best wel eens eerder willen vastlopen.
 
hmm kon bij mijn polini evo kitje de zuigerveren al vervangen na 500 km, maar dat komt omdat ik ook gemiddeld 25 km op een dag reed.
maar goed ik heb dus ook vrij veel ervaring met 2 takt, en het vervangen van zuigerveren en zuigers etc moet voor mij geen probleem zijn.
Maar komen die rsjes nou nog wel een beetje vooruit bij een stoplicht? Deze vraag is dus een beetje gericht aan rs 125 rijders.
 
hmm kon bij mijn polini evo kitje de zuigerveren al vervangen na 500 km, maar dat komt omdat ik ook gemiddeld 25 km op een dag reed.
maar goed ik heb dus ook vrij veel ervaring met 2 takt, en het vervangen van zuigerveren en zuigers etc moet voor mij geen probleem zijn.
Maar komen die rsjes nou nog wel een beetje vooruit bij een stoplicht? Deze vraag is dus een beetje gericht aan rs 125 rijders.

Overdrijven is ook een vak,na 500 km man dan is ie in mijn ogen nog niet eens helemaal ingelopen

25 km op een dag,wat is daar mis mee

Tuurlijk komen die dingen vooruit,tenminste als je een beetje kan koppellen met een 2 takt.
 
Maar komen die rsjes nou nog wel een beetje vooruit bij een stoplicht? Deze vraag is dus een beetje gericht aan rs 125 rijders.

Dat gekloot bij een stoplicht is juist een van de redenen dat ik hem verkocht heb, ik kon er best rustig mee wegrijden, maar het was gewoon echt geen doen om telkens met 8000 toeren bij een stoplicht weg te rijden, en dat moet echt wel wil je een beetje snel weg zijn, voor de rest, als ie een beetje op gang is dan rijdt het wel weer als de brandweer...
 
Das waar je moet telkens meer moeite doen dan een 4 takt om hard weg te trekken.
Kun je nagaan J.V.M., jij rijdt een RS250. Laatst ging een vriend van me, ook een (inmiddels ex) RS250 rijder, weg op een RS125, zelfs hij had niet verwacht dat de RS125 zo weinig vermogen leverde op laag toerental!
 
Terug
Bovenaan Onderaan