Vraag ivm Belgische motorkeuring

Legal125

Rookie
14 feb 2023
14
1
Goeieavond
Vandaag na een mooie rit achter gekomen dat ik mijn nummerplaat ben kwijtgeraakt :]

Nu vroeg ik me af met die Belgische motorkeuring of ik aangifte kan doen & een nieuwe plaat kan krijgen zonder de keuring te moeten doorlopen ?
(Word inmiddels toch gewoon terug ingeschreven op mijn naam)
Gaat om een motor die nog nooit is gekeurd !

Ben benieuwd :?
 
Nr plaat aangeven bij de politie als verloren, met bewijs van verlies naar je verzekering gaan en dan een nieuwe plaat aanvragen. Geen keuring nodig dan.
 
Inderdaad zo snel mogelijk aangifte doen bij de politie,zodat jij niet meer verantwoordelijk kan gesteld worden als iemand de plaat zou vinden en er misbruik van zou maken.
Keuring is niet nodig,de motor staat immers al op uw naam,je wordt geen nieuwe eigenaar en moet dus ook geen BIV betalen,alleen een nieuwe plaat.
 
Over de motor keuring weet ik niets van maar zou aangifte doen in verband dat de nummerplaat ergens anders wordt gebruikt.
Zit allemaal nogal ingewikkeld in elkaar...
Verzekeraars weten het niet voor de 100%
Morgen afspraak voor aangifte :)
 
Over de motor keuring weet ik niets van maar zou aangifte doen in verband dat de nummerplaat ergens anders wordt gebruikt.
Zit allemaal nogal ingewikkeld in elkaar...
Verzekeraars weten het niet voor de 100%
Morgen afspraak voor aangifte :)
door het te gaan zoeken en heel je zoektocht te filmen. en op het moment dat je het terug vindt kan je bewijzen dat je het verloren had.
Hehe 😂 wel heb de zoektocht gestaakt na 12km alle bermen & grachten al wandelend te bekijken 😴 morgen aangifte gaan doen
 
Zit allemaal nogal ingewikkeld in elkaar...
Verzekeraars weten het niet voor de 100%
Morgen afspraak voor aangifte :)

Hehe 😂 wel heb de zoektocht gestaakt na 12km alle bermen & grachten al wandelend te bekijken 😴 morgen aangifte gaan doen
In dat geval dan aangifte doen van diefstal, niet van verlies.
 
Goeieavond
Vandaag na een mooie rit achter gekomen dat ik mijn nummerplaat ben kwijtgeraakt :]

Nu vroeg ik me af met die Belgische motorkeuring of ik aangifte kan doen & een nieuwe plaat kan krijgen zonder de keuring te moeten doorlopen ?
(Word inmiddels toch gewoon terug ingeschreven op mijn naam)
Gaat om een motor die nog nooit is gekeurd !

Ben benieuwd :?

No worries..

Nr plaat kwijt is gewoon een nieuwe aanvragen, geen keuring en geen BIV... been there, done that.

Natuurlijk wel even bij de Politie passeren voor aangifte van verlies.
 
Vandaag de (Belgische) keuring gedaan voor inschrijven van een Duitse motorfiets.
Dit is een 32j oude motorfiets en wordt binnenkort ingeschreven als oldtimer.
afspraak maken is verplicht.
Er zijn nog voldoende slots over, want motorkeuringen is nog vrij nieuw in België. Ik had gisteren gekeken en kon de volgende dag al langskomen. Misschien geluk.

Nog niet alle stations doen motorkeuringen.

Na de administratieve controle keken ze eerst naar het klein reflectortje achteraan in de nabijheid van het A-licht. Ik wist dat dit een afkeuring was.
Toen mocht ik de brommer binnenduwen en werd er een rondje rond de motor gekeken.
-Voldoende remvoering
-geen speling op achterbrug (trek en duw)
- alle lichten controle (ook nummerplaat verlichting) remlicht met voorrem en achterrem

claxon hebben ze niet gecontroleerd (vergeten)
E keurmerkjes op pinkers en lichten en uitlaat niet nagekeken. (maar opgepast , dit was een O keuring en weet niet of het dan relaxer aan toe gaat!)

Uitlaat geluid niet gemeten. Ik had er ook een db killer op gemonteerd om niemand te schofferen.
CO meting is wel gedaan.
Remtest V+A, maar dat is een makkie voor onze motoren.
Er werd ook nagekeken of de batterij onder het zadel goed gemonteerd en niet los rammelde.

alles ok en groene kaart met als titel : "staat van het voertuig"+ roos formulier voor inschrijving voertuig.
kost voor dit alles 53€.-O-
 
Keurmerken zijn pas verplicht vanaf 2004.
53€ is geldklopperij, paar jaar terug was een auto nog 16€..
 
@oldscoolgixxer : waar ben je geweest?
Ik ben een paar weken geleden in Willebroek geweest,speling op wielen,voorvork of achterbrug werd niet gecontroleerd.
Vaststaande batterij mogen ze normaal zelfs niet controleren,want ze mogen geen enkel onderdeel verwijderen,dus daar kunnen ze normaal niet eens bij.
De rest was vergelijkbaar,conclusie : nutteloze kosten en tijdverlies.
 
Hoi Lucasfalt.
In Turnhout.
Voor de batterij vroegen ze mij met de contactsleutel het zadel te verwijderen. Ik wist dat het daaronder ok was, dus heb ik dat gedaan.
Maar dat ze geen (montage)sleutel mogen aanraken, dat wist ik niet.
Met mijn sv650 bvb heb je boordgereedschap nodig om aan de batterij te geraken. Idem voor mijn oude zxr400.
Speling op A wiel en A brug heeft de man wat getrokken en gewrongen. Aan de voorkant niets denk ik.

Ik geef je gelijk. De 53€ niet waard. Hoop en al de helft. En vrij nutteloos.
 
Gister twee keer naar de keuring geweest. Motor werd 1ste keer afgekeurd op: nummerplaatverlichting werkt niet (zat geen lampje in dus dat was terecht.) Remlicht gaat mee met pinker, hoe duidelijker kan je pinken?, maar dat mag volgens de wet niet. Koplamp stond te laag (was afgesteld op iemand van 90kg en ik ben veel lichter.
Nummerplaatverlichting: lampje ingestoken! Remlicht en pinker gescheiden. Koplamp omhoog gedraaid.
Bleek door de LED-verlichting de koplamp nog steeds te laag te staan. Gelukkig werden er twee stoere mannen bijgeroepen om mijn motor recht te houden zodat ik meer naar achter kon gaan zitten om de positie van de motor te veranderen. Koplamp werd ook goedgekeurd nadat de keurder zei: 4 mm mannen, geen 4 centimeter!
Op zich geen probleem met de keuring maar iets als de stand van koplampen is bij een motor afhankelijk van de persoon die er op zit (gewicht).
 
Terug
Bovenaan Onderaan