Vraag: Loopt plots niet meer stationair

Don078

Rookie
27 okt 2018
3
1
Goedendag. Ik zal mezelf even voorstellen. Ik ben Don en woon in Dordrecht, na een Bandit 600 (1998) en CBR600F (2001) inmiddels in bezit van een ZX-6R (2008).

Helaas is er vandaag een probleem ontstaan. Circa 650 km terug is er groot onderhoud geweest en zijn de kleppen gesteld. Bij teveel speling op de gaskabel en gelijkblijvende lage snelheden is de gasreponse wat minder vloeiend naar mijn ervaring. Ik stel daarom mijn gas graag af met erg weinig of bijna geen speling dus voor het rijden deze bij gesteld. Voelde prima tijdens het rijden.

Maar na een kilometer of 80 slaat de motor echter af bij een rotonde en blijft niet meer stationair lopen. Nog wat geprobeerd om bij te stellen aan de gaskabel bij het stuur maar geen effect, voelt ook niet raar verder. Vervolgens dan geprobeerd met het stelknopje voor stationair toerental aan de linkerzijde van de kuip maar die lijkt dus (bijna) niks te doen. In eerste instantie kon er alleen gestart worden met wat gas erbij. Na wat stellen start de motor wel. Blijft eerst lopen en loopt dan heel langzaam terug in toeren om dan af te slaan. Duurt een seconde of 10 a 12. Was niet zo gek ver van huis dus maar naar huis gereden. Veel bekijks bij de stoplichten :P.

Na wat lezen op het forum de motor gestart met de tank open. Dit leek 1 keer te werken maar vervolgens niet meer. Dus ook met tank open langzaam afslaan na een seconde of 10. De Bandit liep ooit op 3 cilinders en liep na een flesje Forte moto power weer gewoon goed maar dat was dus een fiets met carburateurs. Kan dit een vuiltje zijn? Iemand een ander idee? Werk komende week 6 dagen dus heb weinig tijd om naar de garage te gaan en seizoen loopt op zijn einde. Bedankt voor het meedenken.

Toevoeging: Koud starten is geen probleem. Pruttelt dan langzaam uit bij aangegeven 60 a 65 graden.
 
Laatst bewerkt:
Allereerst: heb je de beurt zelf gedaan of er iemand voor betaald? Indien het laatste: wie (mag via pm als je dat niet openbaar wil delen).

Ten tweede, is alles ook echt gedaan? Is de klepspeling alleen gemeten en oke bevonden, of is er ook gesteld? Klepspeling afstellen betekent bijvoorbeeld ook synchroniseren.

Er is flink wat afgeweest tijdens een beurt dus ik denk aan van de volgende dingen (in willekeurige volgorde):

- Vacuumlek (airbox, gasklephuizen, slangen niet goed teruggeplaatst). Slechte gasrespons duidt hier ook op.

- Synchronisatie verkeerd. Zorgt niet zo snel voor het afslaan, maar wel voor slecht oppakken. Lijkt me sterk aangezien het geen rocket science is dus denk niet dat ze dat verkeerd hebben gedaan, maar het kan.

- Luchtbel in de stationair toerentalregelaar (koude startregelaar) indien dit zo’n waselement is waar koelvloeistof langsstroomt.

- TPS verkeerd afgesteld. Ik weet niet of ze de TPS hebben afgesteld danwel hebben ‘genuld’, maar als er op dat moment geen speling op de gaskabel zat is het nulpunt verkeerd en dan krijg je ook weleens hele rare symptomen.

- Klepspeling veel te strak. Compressieverlies als de boel op bedrijfstemperatuur is. Maar ook dat lijkt me heel sterk.

Etcetera
 
Allereerst: heb je de beurt zelf gedaan of er iemand voor betaald? Indien het laatste: wie (mag via pm als je dat niet openbaar wil delen).

Ten tweede, is alles ook echt gedaan? Is de klepspeling alleen gemeten en oke bevonden, of is er ook gesteld? Klepspeling afstellen betekent bijvoorbeeld ook synchroniseren.

Er is flink wat afgeweest tijdens een beurt dus ik denk aan van de volgende dingen (in willekeurige volgorde):

- Vacuumlek (airbox, gasklephuizen, slangen niet goed teruggeplaatst). Slechte gasrespons duidt hier ook op.

- Synchronisatie verkeerd. Zorgt niet zo snel voor het afslaan, maar wel voor slecht oppakken. Lijkt me sterk aangezien het geen rocket science is dus denk niet dat ze dat verkeerd hebben gedaan, maar het kan.

- Luchtbel in de stationair toerentalregelaar (koude startregelaar) indien dit zo’n waselement is waar koelvloeistof langsstroomt.

- TPS verkeerd afgesteld. Ik weet niet of ze de TPS hebben afgesteld danwel hebben ‘genuld’, maar als er op dat moment geen speling op de gaskabel zat is het nulpunt verkeerd en dan krijg je ook weleens hele rare symptomen.

- Klepspeling veel te strak. Compressieverlies als de boel op bedrijfstemperatuur is. Maar ook dat lijkt me heel sterk.

Etcetera

Is door een garage gedaan. Daarbij zijn alle uitlaatkleppen gesteld omdat deze te strak stonden. Het is niet dat de gasresponse slecht is als in traag maar als je bijvoorbeeld met constante snelheid tussen een file rijd dan kan de motor stotteren. Bij weinig vrije speling weet ik dat dit veel minder optreed. Na het onderhoud heb ik nog circa 600 kilometer gereden maar op den duur wilde ik het wat fijner afstellen omdat het wel ergelijk kan zijn. Was overigens ook aanwezig voor de beurt. Ik zal morgen kijken hoe of wat met een koude start.
 
Euvel is verholpen. Dikke faal van mijn kant, stelknopje voor stationair toerental links van de kuip had ik niet goed bijgesteld. Bedankt voor de input in ieder geval.
 
Terug
Bovenaan Onderaan