Vraag motoruitrusting

ericie

Rookie
26 jan 2002
3
0
utrecht
Hallo,

Twee weken geleden heb ik mijn motorrijbewijs gehaald. Ik ben van plan om een systeemhelm, een kunststofmotorpak en handschoenen te kopen. Ik heb een aantal vragen:

1. Waar kan ik kwaliteitstesten vinden over deze “Beste Koop” artikelen?
2. Waar kan ik het voordeligst deze artikelen kopen in de regio Utrecht?

Alvast bedankt!

Groeten,
Eric
 
Hallo,

Twee weken geleden heb ik mijn motorrijbewijs gehaald. Ik ben van plan om een systeemhelm, een kunststofmotorpak en handschoenen te kopen. Ik heb een aantal vragen:

1. Waar kan ik kwaliteitstesten vinden over deze “Beste Koop” artikelen?
2. Waar kan ik het voordeligst deze artikelen kopen in de regio Utrecht?

Alvast bedankt!

Groeten,
Eric

Kwil me nergens mee bemoeien...maar waarom een systeemhelm? waarom een kunststofpak?

WAT voorn motor ga je rijden? nieuw?, tweedehands? sport? toer? meestal kan je bij de koop van een motor wel een en ander aan kleding erbij \"regelen\". Dan zou je bv. er dus voor kunnen kiezen om een mooi compleeet LEER pak te kiezen, of juist een ALL WETHER pak...Ligt er een beetje aan hoe vaak je rijdt en wanneer denk ik. Je zou bv, al je meer zomers rijdt, een duurder leren pak kunnen regelen omdat je dan het DUURSTE voor minder aanschaft, als je veel swinters gaat rijden heb je dus een GOED ALL WETHER pak nodig en kan je die dus beter bij je motor regelen.. :)

Tsja, tis iets waar IK zelf tegenaanliep toen ik overstapte naar een supersport....ik had dus beter een leren pak kunnen regelen bij aankoop van mijn eerste motor. want ik rij dus eigenlijk meer/alleen zomers.. :)

nouja, das mijn verhaal, kwil je niet van gedachten veranderen hoor, maar misschien dat je hier nognie aan gedacht had.. :+
 
Op zaterdag 26 januari 2002 17:18 schreef ericie het volgende:

1. Waar kan ik kwaliteitstesten vinden over deze ?Beste Koop? artikelen?
2. Waar kan ik het voordeligst deze artikelen kopen in de regio Utrecht?

1. Goeie dealers kunnen je een hoop vertellen over wat in welk geval goed is. Wat ik zelf weet: goedkoop is niet goed. Dus beter nu meer geld uitgeven dan over twee jaar weer een nieuwe jas te moeten kopen. En Unstable heeft gelijk: eerst kijken hoe/wat je gaat rijden, dan bij aankoop e.e.a erbij ritselen.

2. zie de vorige antwoorden..

Succes en veel plezier met motorrijden!!
 
wil je kwaliteit of veiligheid?

het veiligste is nog altijd leer alleen is dat koud en niet waterdicht.

kunstof is warm en waterdicht alleen er blijft bij een schuiver NIX van over(tested myself) :(

bij 30 km per uur een schuiver en jas aan flarden broek weg het enige wat goed hield waren de LEREN handschoenen en helm.

dus ik doe het zo in de winter kunstof en zodra het weer kan LEER.
 
wil je kwaliteit of veiligheid?

het veiligste is nog altijd leer alleen is dat koud en niet waterdicht.

kunstof is warm en waterdicht alleen er blijft bij een schuiver NIX van over(tested myself) :(

bij 30 km per uur een schuiver en jas aan flarden broek weg het enige wat goed hield waren de LEREN handschoenen en helm.

dus ik doe het zo in de winter kunstof en zodra het weer kan LEER.


Had je een rubberen regenpak aan of zo?? Lijkt me sterk dat een beetje motorjas bij 30 km/h al aan flarden gaat. Niet dat ik je niet geloof, maar ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen. Heb zelf nog ggen schuiver gemaakt totnogtoe, dus geen eigen ervaring, maar rij wel in \"kunststof\" (MQP all-weather pak).
 
In Motoren & Toerisme van november 2000 staat een grote vergelijkende test in over helmen. Je kunt die nabestellen, of als je in de buurt van Turnhout woont, mag je wel eens langs komen.
 
Had je een rubberen regenpak aan of zo?? Lijkt me sterk dat een beetje motorjas bij 30 km/h al aan flarden gaat. Niet dat ik je niet geloof, maar ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen. Heb zelf nog ggen schuiver gemaakt totnogtoe, dus geen eigen ervaring, maar rij wel in \"kunststof\" (MQP all-weather pak).

Heb er een gemaakt met 60/80 km/h maar dan is ie ook behoorlijk weg, ZOAB doet trouwens ook wonderen ;)
 
:j

|( |( |( |( Ben Godver geen motorNICHT!! |( |( |( |(

nee het was niet rubber het was een MQP motorpak!!
en nee het was ook niet een regenoverall

gewoon een kunstof jas met alle bescherming erin in de broek tevens ook!!!!


Oh sorry, smilies vergeten. :9 :) :} *D :9 :) :} *D :9 :) :} *D :9 :) :} *D Dat van dat rubberen pak was een grappie. Valt me vies tegen die kwaliteit van MQP. Maar zolag het je pak is en niet je vel... ;)
 
Het eerste doel van motorkleding (en accesoires) is je beschermen als je op je plaat gaat. Of het nog bruikbaar is nadat dit gebeurt is, is een hele grote tweede. Een helm die z\'n werk heeft gedaan, is afgeschreven.

Leer kan beter tegen glijden dan kunststof (vaak Cordura). Kritiek bij beiden is echter de manier waarop de zaak gestikt is, je kan nog zo\'n goed materiaal hebben, maar als de stiknaden loskomen, komt de zaak uit elkaar.

In mijn ervaring zien beiden er niet meer uit na contact met asfalt...
 
Oh sorry, smilies vergeten. :9 :) :} *D :9 :) :} *D :9 :) :} *D :9 :) :} *D Dat van dat rubberen pak was een grappie. Valt me vies tegen die kwaliteit van MQP. Maar zolag het je pak is en niet je vel... ;)
dat van mij was ook een grappie of iig leuk bedoelt *D


ja maar ja als je pak al zo snel kapot gaat komt je vel snel in aanmerking om het over te nemen he en dat willen we niet.

ja kunstof is ook niet mijn favoriet meer het enige voordeel is dat het warmer dan leer is en waterdicht.

:} :} LEER :} :}
:r :r kunstof :r :r
 
Laatst bewerkt:
Kwil me nergens mee bemoeien...maar waarom een systeemhelm? waarom een kunststofpak?

WAT voorn motor ga je rijden? nieuw?, tweedehands? sport? toer? meestal kan je bij de koop van een motor wel een en ander aan kleding erbij \"regelen\". Dan zou je bv. er dus voor kunnen kiezen om een mooi compleeet LEER pak te kiezen, of juist een ALL WETHER pak...Ligt er een beetje aan hoe vaak je rijdt en wanneer denk ik. Je zou bv, al je meer zomers rijdt, een duurder leren pak kunnen regelen omdat je dan het DUURSTE voor minder aanschaft, als je veel swinters gaat rijden heb je dus een GOED ALL WETHER pak nodig en kan je die dus beter bij je motor regelen.. :)

Tsja, tis iets waar IK zelf tegenaanliep toen ik overstapte naar een supersport....ik had dus beter een leren pak kunnen regelen bij aankoop van mijn eerste motor. want ik rij dus eigenlijk meer/alleen zomers.. :)

nouja, das mijn verhaal, kwil je niet van gedachten veranderen hoor, maar misschien dat je hier nognie aan gedacht had.. :+


...een systeemhelm omdat ik brildragend ben en een kunststofpak omdat het waterdicht is. Ik zat te denken aan een tweedehandse motor, bijv. een CB 450 S of een GSX 550 E. Allebei robuuste motoren voor een groentje.
 
Lenzen zijn inderdaad veel makkelijker dan een bril op de motor. Ik heb zelf eerst met lenzen gereden en ben daarna overgestapt op een bril, maar vooral op lange afstanden en met veel wind zit het niet lekker en het zicht is wat minder. Bovendien zit ik nu met het probleem dat m\'n bril beslaat en daar bestaat nog geen pinlock voor!

Keuze van het pak hangt (zoals eerder vermeld) veel van het gebruik af. Ik rijd ook in de winter en met slecht weer door (woon werk verkeer) en heb daarom bewust voor kunsstof gekozen.
 
Gewoon voor de zomer een leren combi en voor nu dikke jas waterdicht/lederen broek waar nog wat onder kan(niet waterdicht :( ) en water dichte laarzen.

Die gecombineerde zomer/winter dingen is het volgens mij allebij net niet. Zomers te warm in de winter te koud.
 
Heb zelf met lenzen brommer gereden, en heb meerdere malen moeten (nood)stoppen omdat er zooi onder m\'n lenzen kwam, waardoor je aan een oog dus meteen niets meer ziet. Dat is me met een bril nog nooit gebeurd. Het beslaan is lastig, maar daar is met anti-condens (gebruik zelf RainX) veel aan te doen.

Een integraal helm zal wat veiliger zijn dan een klaphelm, uitgaande van dezelde bouwfilosofie. Overigens is integraal en bril best te doen, heb dat jaren met de brommer en met karten gedaan. Een klaphelm is echter wel comfortabeler als brildrager. Pasvorm is bij helmen altijd de eerste factor.
 
Heb zelf met lenzen brommer gereden, en heb meerdere malen moeten (nood)stoppen omdat er zooi onder m\'n lenzen kwam, waardoor je aan een oog dus meteen niets meer ziet. Dat is me met een bril nog nooit gebeurd. Het beslaan is lastig, maar daar is met anti-condens (gebruik zelf RainX) veel aan te doen.

Ik ben juist aan (zachte) lenzen begonnen, omdat ik regelmatig een helm op heb. En nu wil ik, ook om andere redenen, geen bril meer.
Nog nooit heb ik plotseling wazig gezien door die lenzen. Lenzen hebben volgens mij 4 grote voordelen tov een bril:
1) Ik vind in bril nooit helemaal lekker zitten onder een helm (daarom ook nooit zonnebril onder helm)
2) Bij regenachtig of mistig weer kun je indien nodig het vizier even openzetten.
3) Je gezichtsveld is veel groter.
4) Geen tocht achter bril langs.
 
Terug
Bovenaan Onderaan