Vraag over A/F na dyno run

dB-tje

MF veteraan
25 aug 2010
2.061
30
Assen
Hier even een vraagje voor de kenners onder ons.
Vandaag is mijn GS op de testbank geweest voor het afstellen van de motor na de montage van een dynojet stage 3 kit.
Alles gaat redelijk goed maar hij loopt tussen 4000 en 7500 toeren wat aan de arme kant.
Heeft iemand een idee hoe ik dit op kan lossen? ik verwacht eigenlijk dat het K&N luchtfilter het probleem is (te veel lucht).

Specs:
1990 GS
Dynojet stage 3
K&N open luchtfilter
Open uitlaat (takkoni).

A77B59C9-D1EE-4F91-81CA-6140AC94E546_zpsrmitgtut.jpg


Groet dB
 
Goed de kogel is door de kerk, ik haal vanmiddag de motor weer op en dit was de laatste keer dat ik bij motoport ben geweest.
Om een lang verhaal kort te maken, ik ben 200 euro lichter maar het probleem is niet opgelost (ik kon hem maar beter ophalen anders zou het nog veel duurder worden).
Ik begrijp best dat het tijd en dus geld kost om een motor goed af te stellen, maar de klant halverwege bellen dat het probleem niet opgelost is en dat je al wel 200 euro moet lappen terwijl ze als Suzuki dealer niet eens sproeiers in huis hebben, wekt niet veel vertrouwen.

Ga gewoon lekker zelf klooien...! Ik heb op "gevoel" mijn CBR afgesteld. Het resultaat is zeker niet 100% goed, maar de tweede meting is een stuk beter dan de eerste. En het geeft me weer wat info om het beter te maken.
AFcbr600f.png


Afstellen op "gevoel" is niet ideaal. Maar een motorfiets testen op een bank en vervolgens alleen maar kijken naar het gedrag bij vol gas is net zo idioot!

Zelf carburateurs afstellen:
1. Lees wat er over geschreven is.
2. Bekijk je huidige AF grafiek en ga aan de gang!
3. Stap op de motor en voel het verschil, koppel dat terug naar wat je gelezen hebt. Ga opzoek naar tell-tell signs van een te arm mengsel of te rijk mengsel.
4. Koppel dat terug en maak de volgende aanpassing.
5. Hou vol! (erg belangrijk).
6. Schroom niet om fouten te maken en toe te geven. Zo ben ik vrij laat tot de conclusie gekomen dat ik toch te kleine hoofdsproeiers heb gebruikt terwijl ik al aan het fine tunen was. (zie punt 5). Helaas, ik kan opnieuw beginnen....
 
Voor de helft had je zelf een a/f meter kunnen kopen. ;)

Waarom?

Even een op de testbank kost niet zoveel, zo'n benzine/lucht verhouding setje kost toch al makkelijk 200-300€.

Dan heb je alleen de lambda sonde + meter, dus tijdens het rijden/testbank aflezen.

Voor het vervolgens digitaal te kunnen gebruiken op de computer/laptop kost het nog meer.

Nu ja als je vaak genoeg test/aanpast is op lange termijn een eigen benzine/lucht verhouding meter wel voordeliger.

Camera monteren met zicht op de meter/toerenteller om thuis te analyseren.

Reden dat ik het gekocht heb voor mijn project.
 
Laatst bewerkt:
Ben ook een newbe op het gebied van afstellen van carburateurs
Maar sinds ik een harley heb ben ik er best goed in geworden
Heb er sinds een paar maanden twee carburateurs op die werken als een grote ( zitten op een twee in een spruitstuk
Is net als eerder gezegd kwestie van proberen , eindje rijden , kijken of te arm of te rijk en in welk toeren gebied
Ben , toen ik dacht dat ie goed stond even naar Hilltech gereden , hij vond ook dat ie goed stond , luchtschroeven tikie bij gesteld
Rijd als een zonnetje , mooi stationair , start goed
 
Iedereen bedankt voor de reacties,
De motor staat inmiddels weer thuis en ik hoefde toch de 200 euro niet te betalen (ben akkoord gegaan met 100).
Ik heb gister de boel meteen uit elkaar getrokken om mijn originele carbs terug te monteren.
Nu even goed online zoeken (er is voldoende te vinden) over de afstelling van de dynojet set op mijn type motor. Dan een afspraak maken bij no limits.

Iedereen bedankt voor de input!
 
Mijn lc-1 was geen 200-300 euro en die kan ik aan de kompjoeter hangen

Ik heb ook een LC1 en inclusief metertje en dat kwam op 195€.

Je kan dit ook al rijdend opslagen op en SD kaart maar dan heb je nog componenten nodig:

PL-1 data logger

En dit:

SSI-4: 4 Channel Simple Sensor Interface

Want alleen Benzine/lucht verhouding zonder toeren is natuurlijk ook niet handig.

Daar komt dan nog minstens 200€ bij, voor een kleine 400-500€ kun je dus zelfstandig de motorfiets perfect afstellen (belasten al rijdend).

Voor de meeste is een LC1 of LC2 (al dan niet met meter) voldoende.
 
Laatst bewerkt:
Iedereen bedankt voor de reacties,
De motor staat inmiddels weer thuis en ik hoefde toch de 200 euro niet te betalen (ben akkoord gegaan met 100).
Ik heb gister de boel meteen uit elkaar getrokken om mijn originele carbs terug te monteren.
Nu even goed online zoeken (er is voldoende te vinden) over de afstelling van de dynojet set op mijn type motor. Dan een afspraak maken bij no limits.

Iedereen bedankt voor de input!

Vind ik toch best netjes van ze, ze zijn er vast niet aan begonnen om je met dit teleurstellende resultaat weer weg te sturen. En tevreden of niet ze hebben er toch uren in gestoken. Neemt niet weg dat t voor jou alleen maar kut is. '(

Wat ook in hun voordeel spreekt: ze geven op tijd toe dat t ze niet gaat lukken, ipv te lang door kutten. Zodat de rekening nog onnodig duurder wordt. En bij Peter gaat t echt wel lukken, ga daar maar vanuit. :Y :W
 
Vind ik toch best netjes van ze, ze zijn er vast niet aan begonnen om je met dit teleurstellende resultaat weer weg te sturen. En tevreden of niet ze hebben er toch uren in gestoken. Neemt niet weg dat t voor jou alleen maar kut is. '(

Wat ook in hun voordeel spreekt: ze geven op tijd toe dat t ze niet gaat lukken, ipv te lang door kutten. Zodat de rekening nog onnodig duurder wordt. En bij Peter gaat t echt wel lukken, ga daar maar vanuit. :Y :W

Helemaal mee eens hoor, heb nog een goed gesprek gehad daar en heb er ook geen wrang gevoel aan over gehouden, het is alleen kut dat ik nu een motor thuis heb staan waar ik niet op kan rijden.
 
Neem anders gewoon ff contact op met die man van No Limits in roden en stuur hem eventueel via de mail ff je vermogensuitdraai met A/F erop. En vraag hem dan of hij een mogelijkheid ziet om dit goed te krijgen en zoja tegen welke kosten. Telefoontje is zo gepleegd en mailtje versturen ook.
Ik zou het doen als ik jou was
 
Terug
Bovenaan Onderaan