Vraag over A/F na dyno run

dB-tje

MF veteraan
25 aug 2010
2.061
30
Assen
Hier even een vraagje voor de kenners onder ons.
Vandaag is mijn GS op de testbank geweest voor het afstellen van de motor na de montage van een dynojet stage 3 kit.
Alles gaat redelijk goed maar hij loopt tussen 4000 en 7500 toeren wat aan de arme kant.
Heeft iemand een idee hoe ik dit op kan lossen? ik verwacht eigenlijk dat het K&N luchtfilter het probleem is (te veel lucht).

Specs:
1990 GS
Dynojet stage 3
K&N open luchtfilter
Open uitlaat (takkoni).

A77B59C9-D1EE-4F91-81CA-6140AC94E546_zpsrmitgtut.jpg


Groet dB
 
Nee, een motor valt niet juist af te stellen op de kleur van de bougie!!
Het mengesel moet nog al aardig fout staan voordat de kleur veranderd, en vooral omdat je automatisch gaat rijden in het gebied dat de motor wel "lekker" loopt, en daar door de bougie minder zal verkleuren...

Ook op gevoel is moeilijk, een grove afstelling zal zeker lukken, maar de symptomen van arm en rijk kunnen erg op elkaar lijken.

Stel maar eens een motor af met een A/F meter gemonteerd, dan zul je direkt merken wat ik bedoel.

Mja, waarom zou je een smsje sturen in plaats van een postduif? :+
 
Gewoon even naar veendam rijden naar mulders motoren. Die hebben een testbank en veel belangrijker de man die dat controleren/afstellen doet raced zelf dus die weet weet wel wat afstellen is. Heeft sproeiers ed gewoon op voorraad liggen.

En nolimits in roden kan dat ook wel. Die stelt ook dragrace motoren ed af dus gaat daar ook wel lukken.
 
Laatst bewerkt:
Hoezo?
Zo'n beetje alle crossers ed zijn ook allemaal 4takt en hij raced zelf met een 1000cc wegracer dus het zou denk ik wel moeten kunnen lukken lijkt mij zo
 
Oowh okee wist niet dat dion daar niet meer werkte. Was idd alweer een tydje geleden dat ik daar was. Wel jammer want die wist wel wat hij aan het doen was.
 
Goed de kogel is door de kerk, ik haal vanmiddag de motor weer op en dit was de laatste keer dat ik bij motoport ben geweest.
Om een lang verhaal kort te maken, ik ben 200 euro lichter maar het probleem is niet opgelost (ik kon hem maar beter ophalen anders zou het nog veel duurder worden).
Ik begrijp best dat het tijd en dus geld kost om een motor goed af te stellen, maar de klant halverwege bellen dat het probleem niet opgelost is en dat je al wel 200 euro moet lappen terwijl ze als Suzuki dealer niet eens sproeiers in huis hebben, wekt niet veel vertrouwen.
 
Tja motorport wat moet ik er van zeggen?
Even voor als je zelf gaat proberen het probleem op te lossen........dynoyet gebruikt voor het gemak een andere sproeiermaat aanduiding dan Mikuni gebruikt (en ook dit hoort de dynabank bediener te weten)
 
Goed de kogel is door de kerk, ik haal vanmiddag de motor weer op en dit was de laatste keer dat ik bij motoport ben geweest.
Om een lang verhaal kort te maken, ik ben 200 euro lichter maar het probleem is niet opgelost (ik kon hem maar beter ophalen anders zou het nog veel duurder worden).
Ik begrijp best dat het tijd en dus geld kost om een motor goed af te stellen, maar de klant halverwege bellen dat het probleem niet opgelost is en dat je al wel 200 euro moet lappen terwijl ze als Suzuki dealer niet eens sproeiers in huis hebben, wekt niet veel vertrouwen.

Weinig motorzaken hier hebben nog sproeiers alleen de betere (of die uit nog zo'n bak uit de oude tijd hebben van een vorige eigenaar).

En toch nog steeds achter 20 jaar 5€ vragen voor een sproeier, alsof ze daar winst uit halen van iemand die eens wat sproeiers komt halen :')
 
Nee, een motor valt niet juist af te stellen op de kleur van de bougie!!
Het mengesel moet nog al aardig fout staan voordat de kleur veranderd, en vooral omdat je automatisch gaat rijden in het gebied dat de motor wel "lekker" loopt, en daar door de bougie minder zal verkleuren...

Ook op gevoel is moeilijk, een grove afstelling zal zeker lukken, maar de symptomen van arm en rijk kunnen erg op elkaar lijken.

Stel maar eens een motor af met een A/F meter gemonteerd, dan zul je direkt merken wat ik bedoel.


bij 2takt is een af lijn op de bank juist moeilijker...daar gaat wel degelijk afstelling op bougie ed een juiste indicatie.
en ja..dat kost je veel bougies. open zagen en kijken naar begin isolator. en niet alleen naar de base ring en tip.
warm rijden met oude bougies. dan nieuwe erin. deellast run maken. meteen eruit. dan nieuwe erin..vollast runs maken. en weer eruit.
dan thuis alles openzagen en goed lezen. overigens een kunst om dit goed te kunnen
..
overigens..frank mos van mobu zet zn af lijn bij de rg500 gewoon tussen de 12 en 15. kan je mooi zien hoe of wat.
al is het met 2t kutter te lezen ivm de probe die goor wordt.
al bestaat er een andere probe voor 2t meen ik....
 
Weinig motorzaken hier hebben nog sproeiers alleen de betere (of die uit nog zo'n bak uit de oude tijd hebben van een vorige eigenaar).

En toch nog steeds achter 20 jaar 5€ vragen voor een sproeier, alsof ze daar winst uit halen van iemand die eens wat sproeiers komt halen :')
De hier welbekende ZOT heeft wel eens soldeer in een sproeier laten lopen en daarna uitgeboord. Dan moest ik later maar ergens de sproeier kopen. Maar ik had vrij ver gereden voor de controle - testbank werd amper gebruikt en niet voor de afstelling van de 2 takt. One happy customer. :)
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel km heeft het blok gelopen? Ooit een aan het kloeten geweest met een kawa, uiteindelijk kwamen we er achter dat de distributieketting was versleten en de timming iets was verlopen....dipje tussen de 5000 en 6000 toeren was er niet uit te krijgen...zoeken tot je een ons weegt dus en het aan iet ligt waar je totaal niet bij stil staat...hoeft niet zo te zijn natuurlijk, maar het is maar een sugestie...
 
Terug
Bovenaan Onderaan