Vraag over A/F na dyno run

dB-tje

MF veteraan
25 aug 2010
2.061
30
Assen
Hier even een vraagje voor de kenners onder ons.
Vandaag is mijn GS op de testbank geweest voor het afstellen van de motor na de montage van een dynojet stage 3 kit.
Alles gaat redelijk goed maar hij loopt tussen 4000 en 7500 toeren wat aan de arme kant.
Heeft iemand een idee hoe ik dit op kan lossen? ik verwacht eigenlijk dat het K&N luchtfilter het probleem is (te veel lucht).

Specs:
1990 GS
Dynojet stage 3
K&N open luchtfilter
Open uitlaat (takkoni).

A77B59C9-D1EE-4F91-81CA-6140AC94E546_zpsrmitgtut.jpg


Groet dB
 
Helaas is er nog geen uitdraai, ik werd zojuist gebeld met deze info, de motor staat nog op de bank, ze gaan vrijdag verder. Ik heb aangegeven hier op het forum eens te vragen naar mogelijke oplossingen, vandaar de vraag.
 
Goede vraag.

De a/f is tussen de 4000 en 7000 max 13.5/1 is dit op te lossen door de naald een tikje hoger te zetten, of kan ik beter de luchttoevoer een beetje knijpen.
 
Goede vraag.

De a/f is tussen de 4000 en 7000 max 13.5/1 is dit op te lossen door de naald een tikje hoger te zetten, of kan ik beter de luchttoevoer een beetje knijpen.

Sinds wanneer is dat arm?

De stoichometrische verhouding voor een benzinemotor ligt op ( ik dacht ) 14.9/1 ( 14.9 gram lucht, 1 gram benzine )

minder lucht is dus een rijker mengsel.
 
Laatst bewerkt:
Vermogen en koppel curve zien er vrij goed uit.

A/F curve ziet er wel raar uit, bij de midden/hoge toeren draait dat ding precies veel te arm maar vermogen curve loopt wel netjes door.

Bijna geen dippen.

Vermogen op hoge toeren zakt wel iets te snel terug, wat is daar de A/F verhouding?

Als dat ding zo arm moest draaien dan zag je het verschil wel, zelfs op gehoord/gevoel is dat zeker merkbaar.

Meting goed gebeurd of geen lekke uitlaat?
 
Laatst bewerkt:
14.7:1 is lambda 1 en eigenlijk te arm.

mijn beide fietsen hebben een pc3 en beide mapjes hebben we gemaakt op een afr van 13.5:1
dat is in mijn opinie de wenselijke verhouding waarbij je natuurlijk mikt op een zo vlak mogelijke afr lijn.

die onderste lijn is inderdaad je afr en die van hem is nou niet echt mooi vlak.
hij loopt eerst veel te rijk dan even te arm en dan hoger in toeren weer te rijk.
ik hoop niet dat je hiervoor iets betaald hebt of dat ze zelf vinden dat het zo in orde is.
dat stuk waar ie te arm draait is wat je voelt met rijden denk ik.
 
Ik kan de schaalverdeling niet eens zien. Ik kan daarom niks zeggen over 'te arm of rijk'.

Wel zie ik een piek op een plek waar die niet hoort.
 
Als je de schaal niet kunt zien, kun je uberhaupt niets zeggen over de grafiek. Dus ook niet over pieken en dalen.

Stel dat het dal begint bij 13,4 en de top eindigt bij 13,5. Dan is het toch een fantastische grafiek.

Statistieken en grafieken...pfff
 
ik kan de grafiek wel zien want ik heb hem even vergeleken met mijn dyno uitdraai hier.
dan kan je precies zien waar het mis gaat op die screenshot/foto van hem. :Y

de 2e horizontale lijn is 13.5:1
hij loopt dus overal te rijk behalve bij die piek naar de bovenkant van het raster.
daar loopt ie ff te arm.
vaak zijn dat soort pieken bij carb motoren moeilijk helemaal vlak te trekken.
hoe je het ook wend of keert een carburateur blijft een compromise.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan