Vraag over cylinderkop ZXR750R

Mark TT

MF veteraan
8 jun 2002
4.951
1
Den Bosch
Heren technici,

Mijn huidige cylinderkop vertoont haarscheurtjes tussen de kleppen en bij de bougiedraad, dus is ie EOL. Nu heb ik nog twee reservekoppen liggen, dus niets aan de hand.

Maar nu viel mij het volgende op;

De cylinderkopen verschillen wat verbrandingsruimte betreft. De kleppen liggen bij de een hoger/dieper (het is maar hoe je het bekijkt) dan bij de ander. Ook zijn de metaal uitsparingen/vorm in het verbrandingsgedeelte verschillend. Hiermee bedoel ik de vorm van het metaal tusen de kleppen, en de vorm van de verbrandingskamer zelf.

Nader de koppen bekeken te hebben zag ik de volgende markeringen staan (ingeslagen in de kop zelf);

-B (reservekop)
-7 (reserve kop)
-2 Y (huidige kop)

Wat zeggen deze nummers?

Ik twijfel namelijk of die andere koppen wel RR koppen zijn. Ze lijken verdacht veel op die in het Haynes handboek en volgens mij zijn dat normale cylinderkoppen en geen RR jongens ;)

Wie kan me helpen?

Opvallend fenomeen op de kleppen van mijn huidige cylinderkop; op de kleppen stond best veel aanslag (zou dit al water geweest kunnen zijn door die haarscheurtjes in het blok? Veel water verbruikte ie echter niet, maar hij liep wel als de brandweer...(waterkoeling helpt de verbranding ;) ). Welnu, OP de kleppen zitten speldeprikpuntjes, precies in lijn of in patroon (curve). Enorm apart om te zien. Dat heb ik nog niet eerder gezien. Een echt lineair patroon op bijna elke klep wel te vinden in de aanslag-koek. Het is er niet bij demonteren ingekomen, want het zijn als je goed kijkt echte keiharde miniscule kratertjes, die je niet even werkrabt. Wie heeft dit eerder gezien en weet wat de oorzaak van dit fenomeen is?

En teeeeeeeeeeeeeeering, wat was mijn huidige kop opgeboord, vergeleken met de rest :P :P :P Dat wordt nog een heel werk om dat bij de nieuwe ook te doen, want we willen geen vermogen verliezen })
 
Laatst bewerkt:

Mark TT

MF veteraan
8 jun 2002
4.951
1
Den Bosch
Ow, niks bijzonders, gewoon effe de 3e versnelling herstellen en gelijk even een algehele revisie nu de boel toch open ligt :P

-nieuwe zuigers
-nieuwe kleppen
-Nieuwe klepveren
-nieuwe lagerschalen
-andere bak (twee tandwielrollen en tandwielen)
-andere schakelwals en vorken

Eigenlijk zonde, want de boel ziet er nog zoooooooooooooo netjes uit. Maar beter het zekere voor het onzekere. De hoonkrassen van ruim 25000 km geleden staan er NOG steeds in :} :} En dat met OPEN luchtfilters ;)

AGIP olie roels big time *D *D
 

Mark TT

MF veteraan
8 jun 2002
4.951
1
Den Bosch
ff vraagje tussendoor, hoeveel is ie opgeboord dan? en wat heb je nog meer veranderd?

Die kop is aan de inlaatkant echt giga opgeboord. Kan je normaal net je duim in je inlaten duwen, kan je nu bijna aan fistfucking doen :P Nee, geintje. Scheelt denk ik 5 mm per opening en dat is VEEEEEEEEEEL !!

Verder is al die vaccuum-shit aan de onderkant van de inlaten dichtgemaakt en zijn de ingangen met epoxy gladgemaakt (voelt aan als een glad....) Heb ik ook niet nodig want ik heb flats en die hebben alleen maar een gaskabel nodig om goed te werken ;)

Dit wordt een mooi frees projectje waarbij ik die dremel van mij eens welig laat tieren ;) Die gaat overuren draaien O-) En die epoxy nabehandeling ga ik niet doen. Ik polijst de boel wel met schuren en pasta's.
 

ZX7-aRnold

MF veteraan
13 aug 2003
22.160
274
Hoogezand
Die kop is aan de inlaatkant echt giga opgeboord. Kan je normaal net je duim in je inlaten duwen, kan je nu bijna aan fistfucking doen :P Nee, geintje. Scheelt denk ik 5 mm per opening en dat is VEEEEEEEEEEL !!

Verder is al die vaccuum-shit aan de onderkant van de inlaten dichtgemaakt en zijn de ingangen met epoxy gladgemaakt (voelt aan als een glad....) Heb ik ook niet nodig want ik heb flats en die hebben alleen maar een gaskabel nodig om goed te werken ;)

Dit wordt een mooi frees projectje waarbij ik die dremel van mij eens welig laat tieren ;) Die gaat overuren draaien O-) En die epoxy nabehandeling ga ik niet doen. Ik polijst de boel wel met schuren en pasta's.

En wat scheelt dat nou?
 

Mark TT

MF veteraan
8 jun 2002
4.951
1
Den Bosch
En wat scheelt dat nou?

Moeilijk om te zeggen, maar mijn fiets was even rap en snel als een GSX750 SRAD uit 2001 en liep 270 km/h.

De acelleratie was ook goed te noemen, maar hij sleurt er niet aan als een Gixxer 1000 ;)

Ik denk dat dat netjes is voor een fiets van 1992 en 190 kg. Dat alles is wel een optelsom van alle aanpassingen die ik heb; raceketting, lichtgewicht wielen en tandwielen, flatslides, goed afgesteld blokkie met racesettings van de nokkenassen, juiste klepspeling, type nokkenas, vergrote inlaatkanalen, Akra race pijp en kitdemper etc.

ELKE optimalisatie die je realiseert op je fiets draagt bij tot en soepeler karakter. Die van mij reed gewoon lekker en voelde sterk aan. Ben benieuwd of ik dat alles opnieuw kan benaderen :X
 
Laatst bewerkt:

Mark TT

MF veteraan
8 jun 2002
4.951
1
Den Bosch
Heb nie digicam, heb hem wel ooit geleend van Rico, maar zelf nog nooit aangeschaft...geen pics dus

Maar eh foto's van die slopert staan wel ergen hier op het Forum hoor. Kijk maar eens in de ZXR topics (zoekfunctie) of in het ijstopic :+
 

ZXRené

MF veteraan
27 feb 2002
4.939
1
Geertruidenberg
Heren technici,

Mijn huidige cylinderkop vertoont haarscheurtjes tussen de kleppen en bij de bougiedraad, dus is ie EOL. Nu heb ik nog twee reservekoppen liggen, dus niets aan de hand.

Maar nu viel mij het volgende op;

De cylinderkopen verschillen wat verbrandingsruimte betreft. De kleppen liggen bij de een hoger/dieper (het is maar hoe je het bekijkt) dan bij de ander. Ook zijn de metaal uitsparingen/vorm in het verbrandingsgedeelte verschillend. Hiermee bedoel ik de vorm van het metaal tusen de kleppen, en de vorm van de verbrandingskamer zelf.

Nader de koppen bekeken te hebben zag ik de volgende markeringen staan (ingeslagen in de kop zelf);

-B (reservekop)
-7 (reserve kop)
-2 Y (huidige kop)

Wat zeggen deze nummers?

Ik twijfel namelijk of die andere koppen wel RR koppen zijn. Ze lijken verdacht veel op die in het Haynes handboek en volgens mij zijn dat normale cylinderkoppen en geen RR jongens ;)

Wie kan me helpen?

Opvallend fenomeen op de kleppen van mijn huidige cylinderkop; op de kleppen stond best veel aanslag (zou dit al water geweest kunnen zijn door die haarscheurtjes in het blok? Veel water verbruikte ie echter niet, maar hij liep wel als de brandweer...(waterkoeling helpt de verbranding ;) ). Welnu, OP de kleppen zitten speldeprikpuntjes, precies in lijn of in patroon (curve). Enorm apart om te zien. Dat heb ik nog niet eerder gezien. Een echt lineair patroon op bijna elke klep wel te vinden in de aanslag-koek. Het is er niet bij demonteren ingekomen, want het zijn als je goed kijkt echte keiharde miniscule kratertjes, die je niet even werkrabt. Wie heeft dit eerder gezien en weet wat de oorzaak van dit fenomeen is?

En teeeeeeeeeeeeeeering, wat was mijn huidige kop opgeboord, vergeleken met de rest :P :P :P Dat wordt nog een heel werk om dat bij de nieuwe ook te doen, want we willen geen vermogen verliezen })

Dus het Kawablok laat je nu voor het eerst echt in de steek??

Valt erg mee allemaal!!! :} :} :}
 

Erwin

MF veteraan
21 jul 2001
2.533
0
landhorst
Is het niet zo dat als er water door die haarscheurjes zou komen dat die vebrandingsruimte juist erg schoon zou moeten zijn?
gr jelle

Als er water bij komt wel.

Je kunt je verbrandingsruimte ook ontkolen door je motor warm te laten draaien.
Dan rond de 3000 rpm houden en met een plantenspuit op de inlaat nevelen.
Het water maakt dan een verbinding met de kool in je verbrandingsruimte en wordt zo verwijderd.



over de inlaat superglad maken zijn de meningen ook verdeeld.
De ene zegt dat iets ruwer weer beter is zodat je mengsel al goed vermengd voordat hij de cilinder in gaat. En de andere zegt dat de luchtweerstand zo min mogelijk moet zijn.
En ik heb ook wel eens gehoord dat het qua stroming niet zo veel uitmaakt omdat door de ruwheid er een soort laagje lucht op ligt waardoor de andere lucht weer makkelijker kan versnellen.
Heb je een flowbank om je verrichtingen te controleren?
 

Mark TT

MF veteraan
8 jun 2002
4.951
1
Den Bosch
Ik maak de gaten niet alleen glad, ook GROOT :P :P :P

Maar even serieus, ik heb er een dilemma bij;

De oude kop had klepveren van 22 mm breed en zijn enkel uitgevoerd (rood gemarkeerd). Nu kwam ik in mijn magazijntje een serie klepveren tegen welke een fraktie dikker zijn uitgevoerd (23,5 mm en blauw van kleur), maar wel de mogelijkheid hebben om ook binnenveren te plaatsen. Ik heb er de speciale schoteltjes ook voor.

Vraag 1; wat is het nut van extra binnenveren?

Vraag2; heeft een RR standaard enkel of dubbele klepveren per klep?

Vraag 3; kost e.e.a. nu extra vermogen (om in te drukken). Lijkt me van wel, echter zal dat dan wel met vraag 1 te maken hebben.

Vraag 4; de klepgeleiders, hoe vervang je die in hemelsnaam ? Welke tolerantie mag de opening hebben t.ov. de breedte van de klepsteel?

Vraag 5; Waarom zijn mijn nieuwe kleppen anders van vorm dan de oude? De oude kleppen zijn aan de onderkant volkomen vlak. De nieuwe kleppen zijn NIET vlak, maar enigzins hol te noemen. Dit is toch allen maar extra verbrandingsruimte, dus zou te koste moeten gaan van de compressie? of is dit verwaarloosbaar? Daarnaast is de gehele klep anders van vorm bij de overgang van vlakke klant naar klepsteel. De nieuwe lijken wel steviger kwa uitvoering.

Kleine kans dat iemand hier op het forum weet wat er thuishoort in een RR, mar je weet het nooit.

WIE? WIE? WIE?

;)

IK ga er eens andere fora op naslaan, wellicht dat daar nog techneuten zitten met enige RR kennis O-)
 

Mark TT

MF veteraan
8 jun 2002
4.951
1
Den Bosch
Lijkt erop dat e.e.a. samenhangt met het feit dat ik nu de kit raceveren zou hebben en racekleppen. In tegenstelling tot het spul dat ik heb liggen, wat meer voor straatgebruik is.

Dat gaat dus overgezet worden, mits de afmetingen/toleranties nog goed zijn. Ik zal ook moeten kijken of de klepzittingen nog goed zijn.

Krijg steeds meer de neiging om een ZX10R blok eronder te hangen of een turbo :+
 
Laatst bewerkt:

Mark TT

MF veteraan
8 jun 2002
4.951
1
Den Bosch
NOG een vraagje, iemand enig idee hoe ik de klepgeleiders uit de kop krijg? Dat zijn de kunsstof bussen welke in de kop vastgezet zijn. Ik heb geen flauw idee hoe. Haynes zegt hier niets over...

IK wil ze preventief vervangen !!!
 

maarten mak

Die hard MF'er
6 nov 2003
569
9
Dat zijn de kunsstof bussen welke in de kop vastgezet zijn. Ik heb geen flauw idee hoe. Haynes zegt hier niets over...

IK wil ze preventief vervangen !!!
Klepgeleiders zijn van brons en kunnen nadat de kop is warmgemaakt (uurtje in de oven op 200)er met een passende dreveluit de kop getikt worden .
De nieuwe moeten dan op de juiste maat geruimd worden (niet persee wel vaak)
en daarna MOETEN de klepzetels weer opnieuw gefreesd/geslepen worden.
vwb je andere koppen neem die kop waar de kleppen het het hoogste van liggen,(het meest in verbrandingskamer )dit levert de meeste uitstroomhoek en dus de meeste flow.
verder weet ik niet zo heel veel van kawa en ga nu lekker naar assen om daar morgen tussen de buien door een cup race te rijden.
succes verder
 

Ruby

MF veteraan
21 dec 2001
1.445
0
ergens in het land ...
dubbele klepveren worden gebruikt om het zweven van kleppen bij hoge toerentallen tegen te gaan.

de zx7rr heeft wel dubbele klepveren.
van de zxrr weet ik het niet.

klepgeleiders vervang je idd door warmstoken.
de tolereantie moet in je werkplaatshadboek staan.

holle kleppen zijn lichter waardoor minder massatraagheid en minder wrijving.
subaru gebruikt zelfs kleppen gevuld met natrium.
 
Bovenaan Onderaan